FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Foto 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Foto


Till
översikten
Kurs i Photoshop

Roger Eskilsson     



Hej alla fågelfotografer!

Vill kolla om de finns något intresse av en kurs i photoshop i Göteborg.
Tycker de är de är synd när man köper dyr utrustning och sen inte får till den viktiga efterbehandlingen av bilderna . Är själv fotograf och vet hur svårt de kan vara.

/Roger

2008-11-28 11:35:06


Hans Börjesson     



Jag skulle vara intresserad (förutsatt att det är på en tid som passar in i "familjepusslet").

MVH
/Hans

2008-11-28 12:49:11


Per Norberg     



Hej!

Skulle behöva uppdatera mina kunskaper.
Jag förutsätter at det gäller CS2 eller nyare utgåvor.
Tiden måste även passa övriga aktivitetetr.

Mvh
Per Norberg

2008-11-28 15:22:35


Magnus Eriksson     



Låter intressant

2008-11-28 21:43:57


Göran Gustafson     



Här är en till som anmäler sitt intresse!

/Göran

2008-11-28 22:08:24


Nils Abrahamsson     



och en till
/Nisse

2008-11-29 09:06:01


Anders Johansson.     



Jag är också intresserad men precis som Hans måste det passa in i pusslet.

Anders

2008-11-29 10:48:59


Göran Hultgren     



Jag är intresserad. Har inte lärt mig Photoshop för jag tyckte den var svår. Använder idag Adobe Lightroom, men för bildningens skull vill jag gärna förstå hur Photoshop funkar.

2008-11-29 11:32:13


Martin Oomen     



jag är oxå på!
Gärna CS2 eller nyare versioner

//Martin

2008-11-29 14:07:20


Ola Bäckman     



Visst! Låter intressant.

2008-12-01 08:54:15


Rolf Skoog     



jag med.
/Rolf

2008-12-01 09:17:09


Göran Andersson     



Jag också.
Göran

2008-12-01 10:40:47


Jan Krantz     



Jag också
Janne K.

Och även
Bert Olsson är intreserad

2008-12-01 13:36:18


Peder Kinberg     



Jag åxå.
Peder K

2008-12-01 16:30:10


Gunilla Jarfelt     



Och jag. Om det passar in i mitt övriga kurspussel... ;-)

2008-12-03 16:51:54


Jan Hellström     



Jag är också intresserad.
/Jan

2008-12-03 23:46:00


Per Norberg     



Hej Roger!

Det verkar vara många som är intresserad av en kurs.
Du har ju dragit upp tråden och jag undrar således hur du tänker gå vidare.

Medborgarskolan, ABF och allt vad de heter brukar hålla kurser i photoshop. De kan kanske hålla med lärare om vi inte själva har någon som är driven i photoshop.

Alla deltagare bör ha en egen dator som man kan sitta och jobba från. Det är inte så meningsfullt att bara sitta och lyssna.

För något år sedan gick jag en kurs i photoshop som anordnades av ABF vid Järntorget. I den salen som vi höll till i hade de ca 8 st datorer som vi kunde använda oss av. Jag tror det var 8 kurstillfällen och 3 timmar varje gång. Deltagarnas kunskaper varierade och innehållet på vad de ville lära sig var också varierande varför jag tror att en kurs för oss med någorlunda samma inriktning på vad vi vill lära oss vore bra.

Vill du ha hjälp får du höra av dig till mig på pernorberg@msn.com eller om det finns någon annan som har tid kanske de kan meddela sig i det här forumet.

Hälsningar
Per Norberg


2008-12-04 11:16:27


Peder Kinberg     



Rune Blomgren vill åxå vara med.

2008-12-04 16:45:15


Gunilla Jarfelt     



Förresten, Roger!

Kontakta Lina Carlberg, GOFs studieansvarig, så lägger hon nog upp denna kurs i GOFs kursutbud. På så sätt får vi bidrag från Studiefrämjandet för kursledare och annat.

Emailadress: linda.carlberg@gof.nu
(tror jag i alla fall, det stod ingen emailadress till henne på gof.nu)

2008-12-05 08:50:54


Pär Lydmark     



Nix, jag kollade just och varken lina eller linda.carlberg@gof.nu finns upplagd på GOF:s mailserver. Någon i Studiekommittén borde väl veta hur man får tag på henne dock.

2008-12-05 10:51:41


Roger Eskilsson     



Skoj ned så många intresserade. Jag tar kontakt med Linda och per och ser hur vi kan gå vidare.
/Roger

2008-12-05 12:15:23


Thomas Samuelsson     



Jag vill bara bidra med några synpunkter:
För mig och många som provat är Adobe Lightroom basprogrammet där man klarar 90% av alla vanliga bildförbättringsåtgärder. Resterande 10% fixar man i Photoshop.

Eftersom Lightroom kostar 25% av Photoshop (tror runt 2500 kr) och är enormt mycket lättare att lära sig skulle jag definitivt rekommendera detta program som det man lär sig först.

Photoshop är fantastiskt men ett rent proffsprogram som är gigantiskt stort, svårt att lära sig och mycket dyrt. Är verkligen alla ni som är intresserade av kurs beredda att satsa uppåt 10 000 kr för en programvara? Det finns visserligen utbildningslicenser som är betydligt billigare, men dom får inte användas hur som helst.

Den version som gäller nu är CS4, som vad jag kan se är betydligt utvecklad i gränssnitt och funktioner. Tror knappast att något bildningsförbund hunnit skapa kurs i detta program än. Och att köpa en äldre version, gå kurs och sedan åka på uppgraderingskostnad och ny kurs är väl en aning tungt.

Photoshop Elements (nu i v 7 )är lågprisvarianten, för runt 1000-lappen får man detta program, som dessutom liksom Lightroom har en komplett databashantering inbyggd. Dock med många nackdelar jämfört med Lightroom, bland annat betydligt mer svåranvänt. Och givetvis inte fullt ut Photoshops enorma verktygsuppsättning.

Betänk att Photoshop är ett "enbildsprogram" som i sig själv inte kan lagra och hålla reda på bilder. Då krävs Adobe Bridge, som om jag minns rätt bara finns i paketlösning till ytterligare högre pris. Arbetsflödet Photoshop - Bridge är dock inte alls lika smidigt som det i Lightroom, speciellt inte om man jobbar i raw (och det bör man!).

Jag har gjort kurser i både Lightroom och Photoshop Elements som ligger ute på webben: www.multimedia.skolverket.se/kurser.
Och efter 10 år med Photoshop kan jag fortfarande sitta och undra hur en del har löst vissa specialeffekter...

Det går att ladda en 30-dagars testversion av alla Adobes programvaror på www.adobe.se.
Bra genomgångar av det mesta runt Photoshop finns på www.moderskeppet.se. Har just avslutat en bra högskolekurs på 7,5 p i Photoshop (fast i urgamla CS3) som ges av Mattias m.fl. på Moderskeppet i Högskolan i Jönköpings regi. Den har gått helt på distans, alltså inga problem med tiderna. Om den dyker upp igen tror jag det är bästa alternativet.

2008-12-05 17:05:32


Thomas Samuelsson     



En grej till: den i mitt tycke mest tillgängliga och samtidigt bra boken om Photoshop är "Photoshop CS3 för digitalfotografer". Det kanske har kommit en CS4 också. Många bra tips på ett enkelt och lättfattligt sätt. Det finns motsvarande för Lightroom av samme författare, Scott Kelby.

Andra bra sajter är:
www.lightroomkillertips.com/
www.photoshopkillertips.com/
www.photoshopelementsuser.com/

När det gäller Photoshop är problemet att det finns för mycket info på webben...

2008-12-05 17:18:34


Per Björkman     



Roger
Här är Linda Carlbergs mail:
linda_Carlberg@yahoo.se


2008-12-05 19:03:05

 
Per Norberg     



En liten undran.

Eftersom Roger gått ut med en förfrågan om kurs i photoshop och samtliga som svarat att de är intresserad så borde det väl betyda att övervägande delen av de svarande har photoshop idag eller vill lära sig photoshop
Jag själv har photoshop CS2 och kan mycket väl tänka mig att skaffa Lightroom eftersom många pratat väl om det programmet.
Vi får väl göra en ny kompletterande förfrågan om det är photoshop eller lightroom vi vill ha kurs i. Det kanske blir som så att några går kurs i photoshop och några i lightroom.
Jag lägger upp en ny rubrik i Forum.


2008-12-06 11:10:11



Svara på
detta inlägg