FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tjäder i Gbg-tolvan

Pär Lydmark     



Hej!

Jag vill inte komma in och leka argsint tävlingsgeneral, men jag noterade att Christer Johansson har lagt in tjäder på sin göteborgstolvan-lista för mars med benämningen "spår och färsk spillning" som kommentar i antalsfältet. Naturligtvis ligger det helt i tävlingens syfte att locka ut folk i skogen, och det är strålande av Christer att ha hittat spår efter tjäder - men trots allt bör man vänta tills man faktiskt sett/hört fågeln i fråga innan den registreras som art i artlistan.

Fyndet ska naturligtvis rapporteras med ovan angivna info till Svalan, men i själva listavdelningen bör den inte finnas med om man nu ska vara petnoga.

Men jag hoppas folk ser det som en liten sporre. Ut och hitta en tjäder! De finns ju uppenbarligen där ute...

2009-03-05 17:29:09

 
Christer johansson     



Ok. Det skall villigt erkännas att detta var ett försök att tänja tävlingsgränserna. Jag accepterar faktum och drar tillbaka tjädern (än så länge).

Vi var förmodligen lite väl brötiga i skogen, släpandes på pärl- och sparvuggleholkar. Nu är iallafall tre dylika holkar uppsatta öster om Lilla Issjön.

Förresten är det någon som varit ute och lyssnat vid Issjöarna? Inga rapporter så här långt.

Tyvärr har det nyligen avverkats öster om Lilla Issjön i den riktning man ofta hör ugglorna.

2009-03-05 23:52:03



Svara på
detta inlägg