FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Favicon

Fredrik Kronhamn     



Kustobsar har nästan allt man kan önska sig, men ingen favicon (http://sv.wikipedia.org/wiki/Favicon). Får man önska sig det, eller rentav utlysa en kreativ tävling?

Varför behöver man nu detta? Jo, i de flesta webbläsare kan man skapa personliga menyfält med inbäddade länkar till populära sajter. Faviconer med tydlig identitet gör det överflödigt att lägga till rubriker till länkarna - och så får man plats med ännu fler länkar :-)

I FF aktiverar du ditt personliga menyfält med View | Toolbars | Bookmarks Toolbar. Dra och släpp URLer från adressfältet, redigera (rubrik osv) med högerklick. Samma förfarande i IE.


2009-03-30 12:19:25


Hampus Lybeck     



Jag tycker också att kustobsar skulle göra sig bättre med en favicon. Likaså gof.nu (De skulle kunna ha samma förstås, men det är ju inget roligt :)

2009-03-31 18:10:54


Pär Lydmark     



Vi hade faktiskt en favicon i form av en stormsvala under de första tre åren i Kustobsars historia fram till vi bytte layout den 1 januari 2003, jag vet inte om ni minns den? Den försvann uppenbarligen när vi gjorde om hela sidan, antingen pga att vi tog bort stormsvalan ur huvudloggan eller så råkade det bara bli så. Jag har till och från tänkt på det under årens lopp och nu har det visst gått sex år sen den försvann :)

Ni har helt rätt i att vi borde ha en. Jag ser till att detta blir ordnat inom kort (på både Kustobsar och GOF-sidan). Jag tror till och med jag gjorde en för något år sen som jag aldrig laddade upp. Ska rota lite i den stora mappen med osorterat Kustobsar-material som aldrig sett dagens ljus ikväll...

2009-04-01 11:31:55


Hampus Lybeck     



Jag har för mig att jag tittade på kustobsar första gången i april 2004 eller så, så denna stormsvala har gått mig helt förbi :)

2009-04-01 12:38:22


Pär Lydmark     



Fixat!

2009-04-01 19:47:58


Pär Lydmark     



Eller ja, tydligen inte helt och hållet visar det sig. Jag fick just reda på att ikonerna inte syns i IE, men i Firefox funkar de bra. Jag bara förutsatte att det funkade i IE också, men det gjorde det uppenbarligen inte.

Jag använde visserligen medvetet en nyare typ av kodning för favicon-visning som inte funkar med gamla webbläsare (för annars måste man konvertera bilden till ett speciellt *.ico-format med något specialprogram och det orkade jag inte :) ) men det här nyare sättet skulle enligt specifikationen funka från IE6 och uppåt. Uppenbarligen gjorde det inte det. Jag ska titta på det ikväll.

2009-04-02 09:24:28

 
Nils Abrahamsson     



Funkar i Opera oxå

2009-04-02 14:17:29



Svara på
detta inlägg