FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Val av tubkikare? Hjälp!!

Linus Westlund     



Hej hopp i lingonskogen!!

Jag är nybörjare när det gäller fågelskådning, men en riktig utrustning måste man ju ha. Har alltid lånat pappas tub, men han börjar att tröttna på att jag lånar den hela tiden.
Problemet är att jag inte har så mycket pengar för de finare märkena som Carl Zeiss, Swarovski m.m.

Fråga 1:
Jag undrar om man verkligen behöver ha Swarovski, Carl Zeiss, Leica m.m. som kikarval när det finns billigare varianter, och om det finns bra, billigare varianter kan ni då rekomendera något märke?
Fråga 2: Går det att köpa tuber begangnade, och i så fall är det något att rekomendera?

MVH Linus Westlund

2004-12-26 19:01:41


Martin Alexandersson     



Jag är nybörjarskådare som dig men kikat runt en hel del och enligt mig så har flouritlinserna (dvs Leica, Swarre, Carl Zeiss och Kowas dyraste) bäst återgivning. Jag uppfattar det lite som ett problem då vi nybörjare verkligen behöver de bästa grejerna för att kunna arta så mycket som möjligt medan man står med gamla rävar som har grå starr och knappt ser handen framför sig arta flygade rovisar på 2km utan kikare.

Jag snöade in på Kowa då de verkar ge mycket för pengarna. Jag köpte en Kowa 821:a ny då jag bommat 4-5 tuber som varit ute begagnade. Har man inte så mycket pengar så verkar Kowa TSN-1 med 30x wide vara ett bra alterativ för 3500-5000kr med stativ. Jag vet att även optolyth eller vad märket heter skall göra bra grejer.

Då jag har ett fast okular idag saknar jag ändå 20-60x zoomen för havsskådning samt köra nära på rörliga småfåglar (exv skärpiplärkor).

Annonsera ut nu i vinter att du vill köpa en tub då ismåstomten kanske varit snäll mot någon skådare som bytt upp sig. Blocket har haft få tuber, sofnet's forum lite fler. Det brukar även komma upp någon lapp då och då på skådartäta ställen, sätt upp en lapp du med att du vill köpa.

Hoppas det hjälpte dig lite. /Martin

2004-12-26 21:02:10

 
Hampus Lybeck     



http://www.club300.se har också ett köpåsäljforum.

Sjäv har jag en Focus från hobbex för det är bättre än inget i väntan på att bli rik och vacker.

2004-12-26 23:26:36



Svara på
detta inlägg