FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Vit stork i Torslanda 27/6

Niklas Aronsson     



Man får gratulera makarna Hagström till den fina observationen av en vit stork som drog sakta norrut kl 14:15 i lördags. Bara att beklaga att jag just då ovetandes softade på altanen cirka tre kilometer västerut.
I Svalan är detta det sjätte fyndet någonsin av vit stork i Göteborg och den tredje på 2000-talet.
Uppenbarligen rör det sig om flera individer på kusten, eller?

31/5 - 3/6 verkar det vara en eller två vita storkar som har kommit in från Skagen och nått Västkusten längs Bohuskusten.
Sedan dröjer det till 26 innan det ses en vid Trälebergs kile i Bohuslän.
Dagen efter, 27:e, ses det alltså en mot norr i Torslanda (men den verkar ju ha varit loj så kanske den vände?)
28-29:e fanns det en fågel vid Tjolöholm.

Under juni har det även setts en fågel mellan 21-23:e som rört sig norrut från Halmstad till Getterön.

Faktum är att det inte kan uteslutas att det varit en och samma fågel hela tiden, inga datum överlappar nämligen, men troligast är väl att det rör sig om två fåglar trots allt? eller kanske tre?
Frågan är väl var de är nu!!!! Kanske ska sluta här och nu och spana från altanen i stället....




2009-06-30 13:54:49


Stina Thelander     



Lyssnade för en stuund sedan av gof-svararen, där en man berättade om vit stork i Lindome.

Jag ringde och fick följande vägbeskrivnnig: Åk E6:an norrifrån och kör av vid Lindomemotet ta höger, dvs åk väster mot Kullavik (Spårhagavägen) och efter cirka 3 km är det öppna fält. Där går en stork vid vägkanten där det fins en liten bäck, som inte syns, men där brukar vara grodor.

Rapportören hade sett den från bilen klockan 09:45, men jag lycssnade inte av svararen förrän strax före 14.

Jag kommer just därifrån, men hittade ingen stork. Annars hade det blivit Mölndalsktryss. Får leta efter rätt lokal för
att rapportera andrahandsobs


2009-06-30 14:49:16


Björn Dellming     



Den i Lindome bör väl ha varit samma individ som var i Tjölöholm igår då.. gissningsvis?

Sen var det ju nåt på radio om nån stork i Bergum..? Kanska samma som trälebergs kile/Torslanda?

2009-06-30 15:09:32


Niklas Aronsson     



Om tiderna stämmer måste det vara två olika fåglar, en i Tjolöholm och en i Lindome. Bägge är nämligen sedda 09:45 Coolt!!

2009-06-30 15:15:44


Stina Thelander     



Min sagesman sa att det var före 10:00, ungefär kvart i, men han var inte säker.

För det verkar ju absolut vara samma stork som flög österut från Tjolöholm

Jag har gått in och ökat tveksamheten i tidsangivelsen något :-)


2009-06-30 15:29:08


Stina Thelander     



Nu blir det riktigt svårt, varför jag lugnar mig med att just nu ändra tidsangivelsen ytterligare en gång

Jag lyssnade nämligen av svararen en gång till och hörde att meddelandet kommit 09:37, dvs det kan ändå vara två storkar eller en stork som flyger fram och tillbaka inte endast en gång.

2009-06-30 15:51:09


Roger Eskilsson     



Ja dessa storkar! var i Kungsbacka i dag och åt lunch med mina föräldrar då dom frågade om de var ovanligt med stork i Halland.
Dom hade haft en strax utanför Tjolöholm i Fredags den 26.

2009-06-30 18:55:08


Magnus Lundström     



Jag har för mig att det var en vit stork i Bergum även i april/maj! Intressant...

2009-06-30 21:01:23


Per-Erik Hagström     



Hej Niklas.

Det döljer sig en hel del dramatik bakom den mer lakoniska ”Vit stork, drog sakta mot norr”.
Att den observerades är helt och hållet Jeanettes förtjänst. Vi satt och åt lunch och läste i lugn och ro, med en inte alltför stor vy mot nord-nordväst. Min bok var mycket spännande. Då ser Jeanette en stor fågel över Andalen. Vad kan det vara? Ingen kikare. Jag springer barfota, på vår inte alltför mjuka grusgång, in och letar fram kikare. Under tiden har fågeln hunnit en bit längre mot nord- nordost. På ömma fötter och med kikaren ser vi att det måste vara en vit stork. Den har då hunnit bort över Amhult. Jag funderar på att hinna ta fram tuben. Springer in igen, men; tuben i en låda och stativet bakom dörren, ingen ide. Ut igen. Vi följer den med darrande handkikare så länge vi kan och hoppades hela tiden att den skulle vända och göra några spektakulära lovar över oss istället. Men icke. Inget dåligt tomtkryss!
Jag föreslog en gång för Per Lydmark att det skulle finnas en fågelbok med bara bilder över fåglar tagna snett bakifrån. Den vanligaste observationen.
Nu är alltid kikaren med när vi äter ute, dock ej på restaurant.


2009-07-01 08:29:23


Niklas Aronsson     



Häftigt!

Det innebär också att jag bör ha kunnat sett fågeln om jag bara hade gått på altanen som löper runt hela huset och kikat i östlig riktning.

På en månad har alltså en vit stork och en havssula passerat över ICA Maxi! Och vad mer kan vi ju bara fantisera om.

Finns för övrigt inget värre än att bli överrumplad av en okänd fågel på tomten när man inte har kikaren redo. Har själv en labb sp. från ett par år tillbaka när jag bodde på Källdammsvägen som passerade på bara 50 meters håll, men jag hann inte se om det var fjäll- eller kustlabb.



2009-07-01 13:51:19


Jan-Åke Noresson     



Och idag, onsdag 1 juli kl 15:52 kom ett larm (andrahandsuppgift) om två vita storkar vid Veselången. Bra antal, med de verkar röra sig i fel riktning (om man suktar efter ett gbg-x och inte hann med häromdan)

2009-07-01 16:56:40


Magnus Lundström     



Jag menade inte Bergum utan Berghem som ligger i närheten av Horred

2009-07-01 17:12:52

 
Peter Strandvik     



För att förvirra ytterligare, sågs en stork i Tofta kile på kvällen 24.6 (ej kvar 25.6).
Det var väl rimligen samma som vid Torslandaviken tre dagar senare

Hälsn Peter S

2009-07-04 13:25:30



Svara på
detta inlägg