FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Mindre Korsnäbb på G!

Martin Oomen     



Att döma av gårdagens siffra då hela 10700 sydsträckande mindre korsnäbbar räknades in vid Rörvik (längs Dalslands vänernkust) så verkar en större invasion vara på gång, minst sagt!
Man kan anta att antalet rapporterade korsnäbbar kommer att stiga rejält de närmsta dagarna här på västkusten, Ska man gissa på att det blir Kristoffer på Smitten som kommer att ståta med de högsta siffrorna? ;-)

2009-07-14 05:30:02


Stina Thelander     



Tänk om de landar i Änggårdsbergens lärkar som de gjorde för några år sedan. Då tillsammans med några bändelkorsnäbbar, som verkligen inte var lätta att hitta. Det var enda gången jag sett sparvhök fånga obestämd korsnäbb!


2009-07-14 09:41:25

 
Kristoffer Nilsson     



Hej!

Det var ganska gott om korsnäbbar i Änggårdsbergen under morgonen. Hittills finns det inget som tyder på att det skulle bli ett bra år för bändelkorsnäbben, men det är fortfarande bara mitten av juli och det kan ju gå fort. Fjolårets invasion, som främst berörde Uppland, inleddes i mitten av juli. Vi kan ju hoppas på en repris...

Martin: Ingen vågad gissning. Smitten bör vara den mest lämpliga lokalen att stå vid i detta syfte (åtminstone i Gbg), men jag börjar inte räkna där förrän i början av augusti. Jag kanske får göra ett undantag i år, men det är mycket i juli... :)

2009-07-14 09:57:12



Svara på
detta inlägg