FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Nya Observationsplattfom vid Hökälla

Matserik Eriksson     



Ett litet tips. För er som inte sett det har det nyligen byggts en nya observationsplattform vid Skogomedammen, Hökälla.
Den ligger där gamla tornet var men lite högre upp i berget.
Stabil och bra.
Kan rekommenderas!

2009-10-19 08:44:21

 
Stig Fredriksson     



Fågeltorn är till för att man ska komma nära fåglarna och få se dem bra. Detta är min personliga uppfattning och den står jag för.

Det finns några fågeltorn i vårt område som fyller denna uppgift väl; Hårssjön, Munkegårdsfloen, Tjolöholm och Nolhagaviken bland andra. De dåliga exemplen får du själv upptäcka. Ibland påstås att fågeltorn stör fåglarna om de placeras nära desamma. Helt fel! Fågeltorn som placeras alltför långt bort innebär istället störningar, när skådare irrar omkring i naturen utan att besöka tornet.

Visst behöver Norra Hökälladammen ett fågeltorn. Det bör ligga så nära vattnet som det går, med spång från parkeringen och snabbväxande sälg som en skyddande spalje på vägen ut. Det sorgligen nerbrända fågeltornet låg alltför avsides för fågelskådning, men var bra för sträckräkning och trevliga kaffepauser. Den nybyggda plattformen kan säkert göra god nytta också för detta, men vill jag se fåglarna i dammen klättrar jag upp på västra sidan till kyrkogårdskanten och spanar, i väntan på att ett riktigt strandnära fågeltorn byggs.



2009-11-01 16:45:51



Svara på
detta inlägg