FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
kattugglans häckningstid

Marianne Ohlander     



När häckar kattugglan? Jag hörde en kattuggla i Ängården idag kl 11:30 (i bokskogsbacken mellan Torild Wulffsgatan och botaniskas utgång mot Finnsmossen). Det lät som en unge som kallade. Är detta möjligt eller finns det någon annan fågel med liknande läte? Jag såg den aldrig.

2010-01-06 00:01:10


Göran Karlsson     



Det verkar otroligt att det skulle varit en kattuggleunge du hört eftersom kattugglan lägger ägg tidigt på våren i mars-april. Fram på sommaren slutar kattugleungarnas pipande tiggarläte att höras. Däremot har jag hört kattugglor hoa under hela året.

2010-01-06 17:41:45


Niklas Aronsson     



Normalt ja, men man ska också veta att kattugglan är den enda svenska fågelart, mig veterligt, möjligen med undantag för tamduvan, där man konstaterat häckning alla årets månader, så det är faktiskt inte helt otroligt, dock osannolikt.

2010-01-06 19:40:00


Peter Strandvik     



Främst i stadsmiljö häckar vissa par mycket tidigt, feb-mars, medan det gängse mönstret utanför staden är äggläggning i april, ungar i maj, flygga ca 15-20 maj.

Januari låter tidigt, men fullt möjligt
Peter S

2010-01-07 10:58:48


Göran Karlsson     



Var det en mattigande unge Marianne hörde skulle äggen i så fall lagts i november eller början av december vilket jag fortfarande anser verkar otroligt, dock inte omöjligt.
Niklas, det vore intressant att få veta vilka uppgifter du refererar till när du skriver att man konstaterat häckning för kattuggla under alla årets månader.

2010-01-07 16:20:14


Kristoffer Nilsson     



Korsnäbbarna sägs också kunna gå till häckning när som helst under året, men jag har inte själv kontaterat häckning samtliga månader (troligen aldrig under hösten). Må väl!

2010-01-07 17:59:46

 
Niklas Aronsson     



Uppgiften kommer från Thomas Liebig och han berättade per telefon alldeles nyss om en ugglehäckning vid Lorensbergsteatern något år där ungarna var kläckta strax efter nyår.
Uno kanske vet mer om den observationen?

2010-01-07 21:06:27



Svara på
detta inlägg