FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Hybridkråka vid Fässberg

Jan Mogol     



I Fässberg, på fälten väster om björkdungen vid Plantaget, struttade det idag runt en hybridkråka. Hyggligt gråkråkelik framifrån, men den mörkt smutsgrå färgen och den svarta buken avslöjade ändå fågeln direkt. Eftersom rygg och vingovansidor var helmörka gav fågeln i andra vinklar ett oerhört svartkråkelikt intryck. Eftersom jag är en ganska sporadisk gäst på lokalen har jag inte riktigt koll på detaljerna. Ses det fortfarande hybridkråkor regelbundet vid Fässberg/Åby/Balltorp? Jag minns att såväl svartkråka som hybridkråka var ett ganska pålitligt inslag i området för sisådär tio, tolv år sedan.

2010-02-06 18:22:58


Magnus Rahm     



Jodå, hybridkråkor ses fortfarande någorlunda regelbundet i Fässbergsdalen. På nästan exakt samma plats har jag sett en hybridkråka några gånger den senaste tiden, men utifrån din beskrivning verkar min individ lite gråare än din. Den här kråkan hoppade omkring på Plantagens parkering igår, är det en annan fågel än den du såg? http://artportalen.se/artportalen/gallery/images/swe/birds/2010/large/189646.jpg

För egen del var det längesen jag såg en "ren" svartkråka i området, men av rapporter i Svalan att döma förekommer även sådana sporadiskt.

2010-02-06 18:56:21


Jan Mogol     



Tack för svar, Magnus. Kråkan på bilden är onekligen lik min, men den grå ryggen förbryllar mig. Jag såg visserligen inte ryggen på sittande fågel, men flygande gav ryggen ett mycket mörkt intryck. Att det ändå rör sig om samma individ är nog det rimligaste antagandet. Kanske lurade ett i flykten mycket mörkt allmänintryck mitt öga. Men för säkerhets skull...håll en "two-bird-theory" åtminstone något levande vid nästa kråkmöte.

2010-02-07 09:19:08


Jörgen Grahn     



Nja, "sporadiska svartkråkor i Fässebergsdalen" tycker jag inte man kan säga:

Det är osäkerheter eller hybridvarning kring de flesta, utom en i Åby mars 2006. Sen är vi tillbaka 2001, och det var väl då den häckande svartkråkan fortfarande levde?

Vi hade nån slags utredning om saken här för flera år sen, men jag minns inte titeln på tråden.

2010-02-07 09:23:10


Jörgen Grahn     



Jaha, kustobsar filtrerar bort saker inom mindre/större-än-tecken. Jag hade URLen till en Svalan-sökning i postningen ovan:
http://artportalen.se/birds/uttag_obstabell.asp?art=747&art_leaf=True&kommunkod=1481

2010-02-07 09:24:35


Magnus Rahm     



Med "i området" syftade jag inte bara på Mölndals kommun. Med Göteborg medräknat blir svartkråkefynden lite fler - under senaste halvåret finns obsar från Sisjöns industriområde och återvinningsstationen i Högsbo som båda ligger nära Fässberg.

2010-02-07 12:11:27

 
Jörgen Grahn     



OK, det är rimligt -- kommungränsen skär igenom området. GBG är f ö kommunkod 1480 om nån vill kolla.

Dock, om man ska tolka Jans fråga lite: visst är det så att det fanns ett blandpar som häckade i eller nära Balltorps by under 1990-talet, att svartkråkan försvann nåt av de första åren på 2000-talet (vid en ansenlig ålder), och att hybrider finns i trakten sedan den tiden? Jag kan dock inte minnas om nån har rapporterat att hybriderna i sin tur häckat, och har lite svårt att avgöra om det blivit fler eller färre hybrider i trakten genom åren.

2010-02-07 13:29:35



Svara på
detta inlägg