FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Observerat i Mölndalsån

Ronny Persson     



Igår gick jag och frugan längs Mölndalsån i Mölndal och såg på simfågel. Det första vi såg var en familj med sångsvanar. Jag kan skilja på knölsvan och sångsvan men jag har inte kollat upp vilken sorts sångsvan det var. Jag kanske kan återkomma med det då jag memorerat näbbteckningen. Två vuxna fåglar och 2 gråa men i storlek fullväxta ungar tackade under tvekan ja till vårt medhavda bröd.
Vidare gick vi till en flock änder och matade. Vi fann då en storskrakhanne som aggressivt tog för sig av brödet vi bjöd på. Detta hade jag inte klart för mig att de kunde göra. Jag trodde att de uteslutande åt fisk.
Dels vill jag berätta om detta och dels undrar jag hur vanligt/ovanligt detta är.

2010-02-08 15:42:25


Björn Dellming     



Såhär på vintern är det mest sannolikt att det är vanlig sångsvan du har sett. Mindre sångsvan övervintrar längre ner i västeuropa och återkommer i mars-april.

När det gäller storskrakens matvanor så föredrar den säkerligen fisk. Jag tror dock att den är så hungrig så den hade nog ätit korv eller kyckling om du slängt i det också. Bröd är ju förresten inte gräsänders basföda heller, men de äter ändå med god aptit :)

2010-02-08 18:36:36


Jörgen Grahn     



Jag får passa på att tacka Ronny för artbestämningen av svanfamiljen -- jag såg dom från spårvagnen den 29/1 men slentrianbestämde dom till knölsvan -- utan nån bra anledning egentligen.

2010-02-09 20:05:56


Ronny Persson     



Jag tror på större sångsvan också. Dels kanske för att det enligt andra inlägg är troligare och dels för att jag tycker att de matchade knölsvanars storlek ungefär. De var i alla fall inte påtagligt små för att vara svanar. Halshållning och näbbteckning var helt klart sångsvan men visst är det lätt hänt att man på håll antar att det är knölsvan. Det "borde" det ju vara. Som Tage Danielsson illustrerade på sin tid så är ju sanning och sannolikhet inte alltid samma sak.

2010-02-11 09:54:58


Ronny Persson     



Jag gick till samma ställe igår. Jag hade med mig frön eftersom jag tänkte att det kunde vara bättre mat än brödet jag tidigare bjudit på. Hela Mölndalsån är nu igenfrusen så den som vill se fåglarna jag observerat får vänta till islossningne. det är ju då inte säkert att samma fåglar kommer tillbaka. Annars hade det ju varit trevligt om fler kunde bekräfta det jag sett.

2010-02-15 12:53:48


Jörgen Grahn     



Det behövs nog inte fler bekräftanden, Ronny. Jag glömde nämna det -- jag passerade i skymningen i onsdags, över gångbron vid Mölndals sjukhus (där vippskräppan växer) och såg sångsvanarna på närmre håll. Vanlig sångsvan utan tvivel. Jag såg likaså skrakarna, och kunde -- eftersom jag hade lite rester i fickan efter lunchen -- att dom var ena rackare på att äta bröd. Snabbare i vändningarna än gräsänderna.

Jag är lite förvånad över att det är fruset nu, för då var det öppet så långt jag kunde se från bron. (Å andra sidan begriper jag inte varför det var öppet då i onsdags -- det har ju varit totalfruset tidigare.)

2010-02-15 21:57:37

 
Morgan Johansson     



Ni som går längs med Mölndalsån har säkert sett att fåglarna matas av någon/några. GOF har gett havre till en kvinna som brukar mata fåglarna men hon kommer att vara bortrest under nästa vecka (20-27 februari). Så om någon annan hinner/orkar hälla ut lite havre till fåglarna under denna tid så kan vi säkert fixa lite havre till er. Maila mig: morgan.johansson@gof.nu

Att det är öppet vatten ibland och fruset vid andra tillfällen beror på regleringen av vattnet vid Stensjöns utlopp.

2010-02-16 12:24:11



Svara på
detta inlägg