FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Skådning från inomhus.

Uno Unger     



Idag när snön har vräkt ner hela dagen och man inte har lust att ge sig ut, trots att man kanske är ledig, så kanske vi är många som skådar från inomhus. Det skulle vara roligt att höra något från alla andra insnöade skådare. Vem ser mest arter från inomhus idag? Själv har jag sett följande 10 arter: gråtrut, rödhake, koltrast, björktrast, talgoxe, blåmes, skata, gråsparv, pilfink och grönfink. Gråtrutar har jag bara sett förbiflygande men övriga 9 arter har besökt fågelmatningen i vår trädgård.

2010-02-20 14:23:53


Ingemar Bernhardsson     



Fåglar vid vår matning: Gråsparv,
Pilfink, Gulsparv, Grönfink, Grönsiska, Bergfink, Talgoxe, Blåmes, Rödhake, Koltrast, Stenknäck och kajor som drog förbi.
Detta är vad vi har just nu. saknar gärdsmygen, och skator. En trevlig aktivitet att skåda genom fönstret när man är insnöad (!?). Återkommer om ngt nytt dyker upp.
// Ingemar B

2010-02-20 14:50:13


Bengt Karlsson     



Kommunen har glömt att ploga utanför mig så jag kommer inte ens ut med bilen just nu.
Vid fågelmatningen har det idag varit:
Pilfink, talgoxe, blåmes, bofink, bergfink, koltrast, björktrast, rödhake, ringduva, skata, kaja, kråka, gråtrut.

2010-02-20 14:58:24


Uno Unger     



Kul, om ni som skådar genom fönstren hemma, rapporterar här även om ni inte kommit upp i 10 arter. Själv såg jag en trolig ormvråk som passerade V om vårt hus i snöyran sedan mitt förra inlägg, men jag är inte hundra på bestämningen.

2010-02-20 15:34:42


Lars Eric Rahm     



Hemma på Kakelösagatan har jag idag haft dessa arter framme vid matningen:
Koltrast, rödhake, bergfink, grönfink, grönsiska, gråsparv, pilfink, skata, stenknäck, blåmes och talgoxe och kaja.

Sittande i träd har jag sett björktrast och ringduva. Gråtrut och tamduvor har setts förbiflygande.

Funderingen för dagen: Vad har nio koltrastar för vinst med att ägna tiden åt att bråka med varandra istället för att äta?

2010-02-20 15:46:09


Uno Unger     



Jag har också undrat över varför koltrastarna på vissa ställen kan samsas om utlagda/utsatta äpplehalvor och på andra ställen bara bråka. Hos Karl-Olof på Smitten har jag sett minst 12 koltrastar samtidigt sitta och äta på var sitt äpple utan att bråka med varandra. Hemma hos mig har jag en stridbar unghona som jagar bort alla andra trastar inkl. en björktrast som vågar närma sig trädgården, fastän hon själv emellanåt bara sitter och däser efter sina skrovmål. Hon bevakar missundsamt sina äpplen.

2010-02-20 16:31:19


Per-Erik Hagström     



I Sandvik har vi följande arter framme vid matningen idag:
Koltrast, skata, grönfink, blåmes, talgoxe, gulsparv. En ormvråk passerade över tomten vid 10-tiden, då var det ett uppehåll i allt snöandet.
Inga bofinkar eller bergfinkar har synts till.

2010-02-20 17:02:30


Bert Olsson     



Här på Gråskärsgatan har vi haft blåmes,talgoxe,pilfink,rödhake,gärdsmyg,koltrast,bergfink. Rödhaken har varit här hela vintern. I går var en svarthätta på besök vid vår matning. Matar med hampfrön och jordnötter

2010-02-20 17:29:46


Göran Hultgren     



Här i Alafors har det idag varit bergfinkar, grönfinkar, pilfink, talgoxe,blåmes, koltrast, rödhake, skata. I ett träd satt en kort stund en nötskrika. Bofinken och järnsparven har jag inte sett idag och inga grönsiskor.

2010-02-20 17:39:08


Stefan Avenfors     



På Kärreberg Orust har vi denna dag haft besök av, pilfink, gråsparv, bergfink, bofink, talgoxe, blåmes, entita, gulsparv, grönfink, koltrast, nötväcka, st.hackspett, stenknäck, kaja, rödhake, ormvråk.
Även rådjur är framme och plockar solrosfrö.

2010-02-20 17:50:23


Magnus Lundström     



Masthugget rapporterar kaja, kråka, gråtrut, grönfink, mycket bråkig koltrast och talgoxe. en det blir nog mer fart på matningen nu när ovädret drar förbi och tempen faller.

2010-02-20 17:53:17


Markus Lagerqvist     



Från Kobbehall; tofsmes, blåmes, talgoxe, berfink (vanligaste arten), grönfink, pilfink, grönsiska, koltrast (bl.a. en dominerande unghona), rödhake, ringduva och skata. Veckans svartmes har lyst med sin frånvaro under dagen.

2010-02-20 18:14:25


Tomas Torstenson     



Trevligt förslag Uno Unger kom med tidigare idag. Nu har mörkret lägrat sig över snödrev , igendrivna med svett och möda uppskottade gårdsplaner - och fågelmatningsplatser. här på Tjörn så yr snön och det tjuter i knutarna. Utanför köksfönstret har under dagen "vår" Rödhake försökt få lite lä samtidigt som den hackat på nötburen och plockat småfrön som Koltrastarna sprätt ned ifrån fågelhuset. Domherre paret kom i förmiddags och kalasade tillsammans med några frusna Bergfinkar. Även Gulsparven fick sig några frön. Mesarna: Entita, Talgoxe och Blåmes sågs också vid bordet. Gråtrutar har flugit över så även Kråka och Tamduvor 3 samt Skata. Från farstubron sågs en Duvhök hane flyga över husen söderut över Lönneberget.
I morgon kanske det stillnat och även lättat litet i montäcket - så man vågar sig utanför huset ;-)
Trevlig helg /Christina o Tomas Torstenson

2010-02-20 19:28:04


Ingegerd Nyberg     



Rapport från Berglärkan.
Vid matningen har setts: koltrast (vanligast), björktrast ( som bråkar med de flesta), rödvingetrast (2 stationära och fredliga), blåmes, talgoxe, 2 rödhakar (som jagar varandra), pilfink, grönfink och skata.
I träd: kråka.
Förbiflygande: gråtrut och ringduva.
I går vid matningen även: grönsiska och bergfink.
Uppsatta äppelhalvor och utlagda russin är mycket populärt särskilt bland trastarna.
Finkarna gillar jordnötshack på marken.

2010-02-20 19:43:29


Rolf Skoog     



Rapport från Nol:
Vid matningen har jag sett 12 stenknäck, 5 grönsiska, 2 bofink, 8 grönfink, 30 bergfink, nötväcka, skata, björktrast, domherre och koltrast.

2010-02-20 22:14:27


Marianne Ohlander     



Rapport från Saltholmen:
Bergfink, grönfink, pilfink, talgoxe, blåmes, koltrast, rödhake, ringduva vid matningen och sen har skator, fler ringduvor och gråtrutar rört sig i rymden.

2010-02-20 22:48:45


Elon Wismén     



Rapport från Mölnlycke, de få jag kan komma ihåg:
Talgoxe, gråtrut, kråka, korp, bergfink, grönfink, blåmes, skata, kaja, ringduva, tamduva, björktrast. Hm, kanske skulle rapportera på Svalan inser jag...

2010-02-20 23:33:02


Uno Unger     



Det var kul med den respons det blev på detta upprop. En summering ger vid handen att samtliga 15 rapporterande inomhusskådare har haft fågelmatning igång under dagen. Alla har dessutom sett de flesta arterna vid sin fågelmatning och relativt få arter därutöver. Totalt noterades 29 arter och i genomsnitt 11 arter per lokal. Två arter, koltrast och talgoxe, sågs på 14 av de 15 matningsplatserna tätt följd av blåmes på 13 platser. På delad fjärdeplats kom grönfink och rödhake på 12 platser. Speciellt glädjande tyckte jag det var med rödhake på så många ställen.

2010-02-20 23:49:29


Markus Lagerqvist     



Lite fler arter på och omkring matningen på morgonkvisten idag, förutom gårdagens elva arter även sex nya; svartmes, domherre, bofink, nötskrika, gråkråka och tamduva, totalt nu 17 arter.

2010-02-21 11:51:15


Eva Dahlöf     



såg detta först i dag, men i går hade jag besök av bergfink, grönfink, gulsparv, blåmes talgoxe, svartmes, entita, stjärtmes, rödhake, nötväcka, koltrast, domherre, skata, kråka nötskrika, st hackspett. Dessutom såg jag en ormvråk och 2 lekande korpar.


2010-02-21 12:09:00


Elon Wismén     



Noga räknat så har jag faktiskt ingen fågelmatning. :o) Men det finns flera i närheten. Så mina obsar gällde bara rastande/förbiflygande.

2010-02-22 08:25:35


Ingemar Bernhardsson     



Kan i dag rapportera yttarligare en fågel som äter i min matning, och det är en stare som återkommit efter någon veckas frånvaro,fast tidigare var det mellan tre och fem....
och gärdsmygen är framme oxå till min stora glädje.

Ingemar B.

2010-02-22 15:04:28


Ingemar Bernhardsson     



Staren i ovanstående inlägg är en kraftfull personlighet. Han kör utan tvekan bort koltrasten, som bara kastar sig iväg. Anade inte att staren var så dominant.

IBn

2010-02-22 15:16:50


Max Allan Pihl     



Från Malön, har jag följande;
matningen → bergfink, bofink, koltrast, talgoxe, blåmes, entita, rödhake, domherre, grönfink, nötvecka


2010-02-23 19:22:53

 
Stefan Avenfors     



Idag har vi haft besök av 20 st domherrar. De har nu rensat lönnträdet på kvarsittande "näsor", och börjat plocka skotten på det japanska körsbärsträdet.
Ett av våra fem rådjur lämnade in häromdagen, på det har 4 ormvråkar ätit sig mätta idag, uppvaktade av korp, kråga å skada. 1 träd-lus (-krypare) var framme och synade en granstam nerifrån och upp.


2010-02-25 19:58:12



Svara på
detta inlägg