FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Priset för låga priser

Leif Andersson     



Som ett sidospår till den mycket intressanta etikdiskussion som Christer Fält startat i forumet rekommenderar jag alla fotografer att besöka den utmärkta norska fotosajten akam.no. Där finns nu en "refleksjon" över vilka etiska värderingar som skulle kunna tänkas ligga till grund för våra inköp av fotoprylar. Artikeln utgår från en undersökning av de tio största kameratillverkarnas villkor för anställningsförhållanden, arbetsmiljö m m.

Bryr man sig ö h t om dylika ting är Nikon det enda märke som kan komma ifråga, men också Casio, Samsung och Panasonic hävdar sig någorlunda.

Frågeställningar som dessa berör naturligtvis all vår konsumtion av elektronik, kläder, möbler, mat etc. Uppenbarligen ger vi tusan i förekomsten av barnarbete, slaveriliknande anställningsförhållanden, obefintligt arbetarskydd, miljöstörande utsläpp, för att tillfredställa våra konsumistiska "behov". Lika väl som vi struntar i bilens miljöpåverkan, när larmet ger möjlighet till ett fett kryss ett antal mil bort.

Jag måste dock erkänna att jag själv naivt nog inte hade någon tanke om vilka produktionsförhållanden mina fotoprylar tillkommit genom, när jag köpte dom. Jag är väldigt noga när det gäller kläder, mat och bilanvändning t ex, men det är ju aldrig försent att tänka om (ens vid mina år).

2010-02-28 14:26:25

 
Magnus Lundström     



Nikon har säker bra miljöpolicy men swarowski är nog minst lika bra när det gäller kikarinköp och miljö då man årligen satsar på olika projekt och stödinsatser. Nu bla snöleopard, "big cats" och 3-årigt program med stäppvipa. Enligt dom själva "the only manufacturer of optical instruments...as so far" som stödjer utrotningshotade fåglar genom "species champion".

2010-02-28 14:53:36



Svara på
detta inlägg