FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Borttagning av obsar

Daniel Gustafsson     



Jag råkade få med en dubbelrapport på storskrake när jag rapporterade idag, varav den ena är utan antal. Men jag kan inte hitta i deras manual hur man gör för att ta bort en sån grej. Missar jag det bara, eller står det inte där? Hur gör man?


2005-01-09 18:58:11


Lars Eric Rahm     



Jag är ingen Svalan-expert, men så här tror jag du gör det på ett smidigt sätt:
Logga in på Svalan och gå in på Statistik - Min obsbok.
Klicka på aktuellt datum och därefter klicka på antalsangivelsen på obsen du vill ta bort.
Längst ned i det fönster som nu öppnas finns en Ta bort-knapp. Klicka på den och obsen borde försvinna (även från Kustobsar).


2005-01-09 19:37:16


Per Björkman     



Hej Daniel!
Så här har jag gjort när jag har ändrat eller tagit bort obsar:
Via sidan "Dagens fågel" når jag "Min obsbok" i högra menyn.
Här får jag upp en kalender där jag väljer rätt dag och får upp allt jag lagt in. Här kan man på varje obs komma till ett formulär där man kan ändra eller ta bort det man vill.


2005-01-09 19:39:49


Daniel Gustafsson     



Tack så mycket!

2005-01-09 22:00:34


Uno Unger     



Lars Eric Rahm och Per Björkman beskriver ett alldeles utmärkt sätt att gå in och ändra eller stryka egna obsar. Jag vill beskriva ytterligare ett sätt som är bra att använda ibland.

När du väl är inne på Svalans rapportsida http://artportalen.se/rappsyst/
väljer du "Visa obsar" och trycker därefter på fliken "Övrigt" och bockar för "Mina obsar. Sedan trycker du på fliken "Resultat - lista" och du får upp dina obsar i omvänd kronologisk ordning. Du kan nu markera längst till höger på obsraden den obs du vill ändra eller stryka och längst ner på sidan trycka på "Ta bort"-knappen om du vill stryka obsen helt och hållet eller "Spara"-knappen om du vill uppdatera ev. ändringar som du infört på obsen.

Om du inte vill lista alla "Mina obsar" kan du alltid begränsa sökandet till en bestämd art, period eller region, vilket underlättar sökandet av den obs man vill ändra eller stryka..


2005-01-10 09:03:10


Stefan Oscarsson     



Efter dagens skådande och "tragglande" med att rapportera ser jag att jag har glömt att lägga in min medobservatör, efter att ha försökt ta reda på hur man ändrar/lägger till så känner jag bara NIX! det är en ledig lördagkväll och jag har nog annat att göra....................

Tänk om det fanns 8-10 "regionala kustobsar" i landet som rapporterar till en "riksdatabas"!?
Det är aldrig kul att gå tillbaka till något som är sämre speciellt inte i det här fallet, Kustobsar är ju fullständigt överlägset "svalan 3.11"

Kan inte Magnus och Per få i uppdrag av SOF att skapa Svalan 3?

2005-01-15 17:52:28


Per Flodin     



Hej! För att lägga till medobservatör(-er) i Svalan gör man på följande vis.
1. Logga in
2. , sök på datum (period) och bocka för "mina obsar" under fliken övrigt. De val man ställt in visas i det ljusblå fältet överst.
3. Här visas nu observationerna med den inloggade rapportörens namn som en länk. Klicka på namnet så öppnas ett fönster där medobservatörer kan läggas till och tas bort, förutsatt att de finns som rapportörer i systemet.
M.v.h.
Per Flodin

2005-01-16 11:25:03


Per Flodin     



Hej! Jag upptäckte att detta forum inte gillade mitt tilltag att använda hakparenteser för att ange vilka länkar man skulle använda, vilket gjorde att de föll bort. Nytt försök:

För att lägga till medobservatör(-er) i Svalan gör man på följande vis.
1. Logga in
2. VISA OBSAR. Sök på datum (period) och bocka för "mina obsar" under fliken Övrigt. De val man ställt in visas i det ljusblå fältet överst.
3. RESULTAT-LISTA. Här visas nu observationerna med den inloggade rapportörens namn som en länk. Klicka på namnet så öppnas ett fönster där medobservatörer kan läggas till och tas bort, förutsatt att de finns som rapportörer i systemet.
/Per

2005-01-16 11:32:18


Stefan Oscarsson     



Tack för engagemanget men...........svalan suck.

2005-01-16 17:47:42

 
Uno Unger     



Ta för vana att emellanåt lista dina senast inlagda obsar enligt beskrivning tidigare i denna tråd. Det är lätt att missa att man får med felaktigheter och inte minst dubletter. Sådana fel upptäcks lätt om du tittar på dina obsar i listad form och det är även beskrivet ovan i denna tråd hur du tar bort eller rättar till felaktigheter.

Idag har t.ex. samma svartmesobs i Morlanda på Orust rapporterats tre gånger och i förrgår rapporterades samma blåmesobs tre gånger i Vallås vid Halmstad.

Det är bara rapportören själv som kan ta bort sina egna observationer, så lär dig hur man skall göra så inte Svalan översvämmas av massa dubletter och andra felaktigheter. Är det några problem så hör bara av dig till Forum eller till mig privat (tfn 031-293349) så fixar det sig.

2005-01-26 23:38:04



Svara på
detta inlägg