FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Näktergal

Per Norberg     



Idag när jag spelade golf på Albatross hörde jag en fågel som lät som en näktergal. Jag vill gärna rapportera den som näktergal men det känns för tidigt om man läser fågelböckerna.
Finns det någon annan fågel som låter som näktergalen?
Området till höger om hål 24 där den hördes skulle kunna vara ett näkergaltillhåll. Den hördes vid 15-tiden.

Hälsningar
Per N

2010-04-24 16:07:56


Benny Ahlnér     



Bör kollas upp snarast av fler. Sydnäktergal är tidigare och har likheter i sången.

2010-04-24 16:15:13


Mikael Nord     



Intressant. Dock har det tidigare hörts taltrastar med "naktergal/sydnäktergalslik" sång. Men som Benny skriver bör man naturligtvis kolla upp detta.

2010-04-24 19:11:43


Kristoffer Nilsson     



Ja, verkligen intressant. De första näktergalarna brukar komma till södra Sverige i slutet av april så det alternativet bör inte heller ses som helt omöjligt. Må väl!

2010-04-24 19:41:32


Per Norberg     



Jag skall tillbaka i morgon och spela. Dock lite senare på dagen.
Skall ändock försöka komma upp på morgonen för att höra om fågeln är kvar och samtidigt göra en ljudinspelning.

Om någon annan vill göra ett besök så ligger hål24 längst upp i nordöstra delen av banan. Se bifogad banskiss på http://www.albatrossgolf.se/default.asp?viewset=1&on=Banorna&initid=411&heading=Banorna&mainpage=templates/05.asp?sida=474
Om inte adressen går att öppna gå in på www.albatrossgolf.se Gå vidare till banorna.
Se dock upp med sneda slag och var uppmärksam på om ni höra någon ropa varningsropet "FÅR" Huka er då och skydda huvudet.

2010-04-24 23:47:38


Per Norberg     



Hej!

Näktergalen var en taltrast som i vissa strofer lät väldigt lik en näktergal.

Jag var och lyssnade av nu på morgonen och fick då se och höra en taltrast som Mikael nämnde att det ev. kunde vara.
Den sjöng ihärdigt vilket lockade till sig två st. honor som satte sig i samma träd som hanen. Jag förmodar att det var honor då de satt tysta och inte gjord något väsen av sig.
Jag spelade in sången och frågan är bara hur jag skall få ut sången på nätet om i fall någon skulle var intresserad av att lyssna.

Hälsningar
Per

2010-04-25 09:01:15


Fredrik Kronhamn     



Sajten drop.io gör det möjligt att enkelt dela med sig av dokument och media-filer.

Öppna http://drop.io i din webbläsare, välj ett namn på din "drop-sida", ladda upp dina filer, klart!

När du vill dela med dig av innehållet anger du bara adressen till din sida, t ex: http://drop.io/taltrast-albatross

Lycka till!

2010-04-26 14:30:42


Per Norberg     



Hej Fredrik!

Tack för tips
Jag skall göra ett försök så får vi se om jag lyckas.
Återkommer under veckan med besked.



2010-04-26 21:37:29

 
Per Norberg     



Hej Fredrik!

Tack för tips
Jag skall göra ett försök så får vi se om jag lyckas.
Återkommer under veckan med besked.



2010-04-26 21:37:34



Svara på
detta inlägg