FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Torslandaviken 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Torslandaviken


Till
översikten
kanadagäss avskjutna på Torslanda golfbana

Magnus Lundström     



Kommenterar vidare under ny rubrik då det hela inte handlar om bävrar längre...

Som kommentar till att man skjutit av gäss pga sanitär olägenhet så bidrar faktiskt kanadagässen även med gödsling så slipper golfbanan konstgödsla. En polisanmälan är väl inte fel för att få saken prövad. Vad hade hänt om 100 spetsbergsgäss landat på golfbanan?!

I Holland föste man i höstas ihop och gasade ihjäl 2000 gäss på naturvårdsverkets initiativ. I Norge har man börjat med att storskaligt och organiserat skrämma bort spetsbergsgäss från deras rastplatser i jordbrukslandskapet. Detta har skett från fylke till fylke varvid gässen börjat rasta på nya platser för att sedan även skrämmas därifrån. Möjligen kommer en hel del spetsbergsgäss att rasta i Sverige istället. Därav de höga antalen vid Hornborga i år?? Såvitt jag vet har inte heller norges naturvårdsverk iordningställt alternativa rastplatser som man gjort vid Hornborgasjön. Nån som möjligen vet mer om detta?

Detta hat mot gäss börjar ta otäcka proportioner. Helt horribelt!

2010-05-26 23:07:58


Niklas Aronsson     



Bra trådinitiativ Magnus!
Jag håller helt med dig, men tyvärr är många av gässen rättslösa som lagtexten är skriven där orden Sanitär olägenhet är avgörande i fallet kanadagås. På länsstyrelsen dit jag först ringde lät Lisbeth Johansson mig förstå att det, som situationen är nu, är den som håller i bössan som gör definitionen av sanitär olägenhet. På Naturvårdsverket var tjänstemannen något mer tydlig och menade att sanitär olägenhet är det om människors hälsa är i fara, som på en badstrand (möjligen), men tveksamt på en golfbana. Men. Ingen har prövat detta i rätten. Det farliga med en sådan strategi är bara att om man polisanmäler och förlorar är det fritt fram på landets golfbanor att plocka fram bössorna.

2010-05-27 06:40:42


Ola Bäckman     



Det verkar ju redan vara mer eller mindre fritt fram så frågan är om det finns så mycket att förlora på att pröva saken? Jag har också svårt att se den sanitära olägenheten med gäss på golfbanor och som vanligt är väl risken med fritt pangande att ovanligare arter som råkar rasta på banorna lätt stryker med i farten.

Om sedan en anmälan leder någonstans kan man ju diskutera men att situationen är som den är är ju som sagt horribelt!

2010-05-27 09:10:30


Christer Fält     



Hej!

Klokt och insiktsfullt om händelser som för tankarna till ämnet i denna tråd ger Göteborgspostens utmärkte kulturskribent Torgny Nordin i artikeln ”Nacka eller inte nacka” (publicerad den 22 april 2010).

Här kommer länken:

http://www.gp.se/kulturnoje/1.355575-torgny-nordin-nacka-eller-inte-nacka

/Christer


2010-05-27 12:06:09


Magnus Lundström     



Kriget mot gässen trappas upp och tar snart inga proportioner. Givetvis syftar jag på gåsmassakern vid Hornborgasjön där utländska jägare mot betalning missbrukat skyddsjaktstilståndet och skjutit hej vilt, avlivat veckogamla dunungar och skadeskjutit hundratals gäss. Detta i ett av våra mest besökta naturområden i Sverige dit många naturintresserade söker sig.
Tyvärr hävdar Länsstyrelsen ansvarsfrihet i frågan trots att de utfärdat tillståndet som i mina ögon omedelbart borde omprövas.

Om någon missat se följande länkar:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/gasmassaker-vid-hornborgasjon-1.1118618

http://www.tv4play.se/nyheter/lokala_nyheter/skaraborg?videoId=1.1669512

se även sofnet.org som öppnar igen efter helgen


2010-06-13 19:25:16

 
Magnus Lundström     



Naturligtvis skall det vara så att att utländska jägare betalat för att få jaga gäss. Kan tolkas som tvärtom.

2010-06-14 16:00:18



Svara på
detta inlägg