FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Fylligare Svalanrapporter!

Stig Fredriksson     



Helt obedd har jag börjat sammanställa fjolårets obsar på Svalan, 3 500 från Amundön, 6 500 från Slottsskogen och 13 000 från Torsviken till fågelrapporter att läggas ut på Nätet. Jag försöker av obsar bedöma förekomst och ev häckning så gott det går. Inser snabbt att vissa rapporter är lite otillräckliga. Så, med tanke på 2010 års rapporter...

1) Superlokalangivelse "Torslandaviken" är ofta otillräcklig. Jag har själv ofta slarvat med detta men nu (tack, Uno) övergått till att om möjligt ge exakt lokalnamn. Vore tacksam om flera kunde göra så för mångfacetterade lokaler typ Torsviken. Undrar du vad Svalan-lokalen heter? Se naturstig.se avd fågellokaler Västsverige.
2) Där inte lämplig dellokal finns (gäller delvis Amundön) används superlokal, vore då värdefullt om i kommentarfält anges var observation skett.
3) Kan inte nog poängtera hur glad jag blir för de övriga kommentarer om fågeln, beteende, flykt, vad som helst. Det ger kött på benen sms och gör rapporten fylligare.
4) Om flera sett samma fåglar samma dag är det bra att ha med tiden så man vet om det är en unik obs eller ej.
5) Rapportera allt (om du orkar), inga rapporter är meningslösa. Jag använder ALLA rapporter i min årssammanställning!

Nu är det naturligtvis så att all rapportering tar tid och det har du inte hur mycket som helst. Gör ändå vad du kan. Punkt 1) ovan känns mest angelägen.

Slutligen: håller någon annan på med liknande projekt, meddela vänligen mig, naturstig@comhem.se. Använd samma adress om du undrar något om Svalan.

2010-07-08 11:18:08



Svara på
detta inlägg