FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Tärnmås i Askimsfjorden! (?)

L. Stefan Andersson     



Jag blev aningen förbryllad när jag efter dagens tur gick in på Kustobsar för att kolla läget.
En tärnmås observerades str mot S av Thomas Fransson kl:11.
Själv befann jag mig också på NV- delen av Stora Amundö för att se svartnäbbad islom men denna lyste med sin frånvaro i de regntunga skyarna.....

Vid samma tidpunkt som angivits för tärnmåsen fick jag en skymt av en som jag tyckte 2K tretåig mås som var på väg mot S en bra bit ut i fjorden. Nu såg jag måsen i högst 10 sek men jag noterade inget anmärkninsvärt som fick pulsen att rusa. När fågeln försvann bakom Havshuvudet var jag förvissad om att den var en tretåig mås.

Att en tärnmås och en tretåig mås samtidigt sträcker mot S i Askimsfjorden är ju otroligt men inte omöjligt och jag skulle gärna här på forumet vilja ta del av Thomas Franssons synpunkter på sin tärmåsobs.


2005-01-16 14:31:15


L. Stefan Andersson     



Rättelse: Tärnmåsen uppgavs sträcka mot V. Den tretåiga mås jag såg sträckte snarare mot S.

Om tärnmåsen gick mot V borde den ha styrt mot Donsö - Vrångö.

2005-01-16 14:55:54

 
Uno Unger     



Om det nu var samma fågel spelar det nog inte så stor roll om man uppfattat sträckriktningen något olika, det kan nog vara svårt att exakt avgöra sträckriktningen för en fågel ute över Askims fjord som snart försvinner bakom Havshuvudet.

Viktigare vid en bedömning om Stefan och Thomas sett samma fågel torde tidpunkten för obsen vara. Om både Stefan och Thomas sett fågeln samtidigt vid 11:00-tiden och inte sett andra måsar av liknande slag, så frestas man undra vem som bestämt fågeln rätt. Ett delikat fall för Rk!

2005-01-16 23:17:11



Svara på
detta inlägg