FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Ringmärkt?

Daniel Gustafsson     



Hej hej,

Jag trodde att det skulle stå "Ringmärkt" vid en obs endast om den ringmärktes vid tillfället, inte om det redan var märkt tidigare (i vilket fall man kan ange det i kommentaren). Har jag fel?

Om inte ser det lite konstigt ut att det har ringmärkts ett dussintal medelhavstrutar i fiskhamnen under hösten, försåvitt det inte är så att det verkligen ringmärks medelhavstrutar i fiskhamnen, i vilket fall jag skulel vilja vara med och plocka löss på dem...

dg

2010-10-20 09:55:15


Niklas Aronsson     



Du har naturligtvis rätt när det gäller ringmärkt kontra individmärkt, men det är inte så konstigt att folk gör fel eftersom det språkligt inte är fel att säga: "Se där, en medelhavstrut, den är ringmärkt." Korrekt ska ju vara att rapportera en sådan trut som individmärkt i Svalan, vilket ändå flertalet rapportörer klarat av. Du framgår om du gör en sökning på individmärkta fåglar i hamnen.

Jag tycker Svalans personal borde ändra aktiviteten "ringmärkt" till något vettigare. Kanske "ringmärktes"? Då blir betydelsen tydligare.

2010-10-20 11:30:56


Aimon Niklasson     



En gammal tråd där jag oxå tycker det är lätt att missförstå som det står nu. Kanske skulle observerad ringmärkt, respektive ringmärktes eller blev ringmärkt, för att vara övertydlig kunna användas.
Individmärkt skulle då kunna användas antingen som nu eller ännu bättre om man verkligen såg vilken individ det var via halsring (eller andra alternativ som vingmärke etc) eller kunde läsa av en välfotograferad ring på benet vilket ju ibland är möjligt.
I framtiden (finns ju redan) kanske det blir mer allmänt möjligt att få signaler digitalt från individer som passerar en viss plats eller följs med dataloggar. Så låt språket och dess former vara till hjälp!

2010-10-21 09:10:00


Daniel Gustafsson     



Visst kan man säga som du skriver, Niklas, men det är ju en helt annan kontext. Om jag ser texten "1 hägerpipare ringmärkt Välen" så skulle det aldrig slå mig att de kan ha sett en hägerpipare där som råkade vara ringmärkt. Det logiska är att de har ringmärkt en hägerpipare vid Välen.

Jag tror det ligger i att det finns en skillnad på:
Hägerpipare 1 ex ringmärkt Välen
och:
Hägerpipare 1 ringmärkt ex Välen

I det senare fallet är det tydligt att det rör sig om en redan ringmärkt individ som har observerats, medan det i det tidigare fallet ser ut att vara ett exemplar som ringmärkts vid Välen.

Personlugen tycker jag att vi helt enkelt borde fånga in Medelhavstruten i hamnen och plocka löss på den och kolla så att den verkligen ÄR ringmärkt, och det inte bara är en mysko mutation som ger sken av att den har en metallring runt benet.

2010-10-21 15:36:19


Niklas Aronsson     



Om du har varit ute och observerat en fågel som är ringmärkt och sitter framför datorn och lägger in dina obsar så ligger det nog närmare tillhands för de flesta att ange villkoret ringmärkt framför individmärkt. "Den var ju ringmärkt!" Och de flesta av oss är heller inte ringmärkare och behöver sällan fundera på de olika kontexterna.
Detta faller sig så självklart att till och med Magnus Hellström i flera år lagt in sina obsar på detta sätt tills Göran Andersson påpekade det felaktiga i detta.

2010-10-21 21:01:12


Niklas Aronsson     



Lite förvirrat av mig att namndroppa två namn utan förklaring. Magnus är stationschef på Ottenby och Göran arbetar också där och är en av landets mest erfarna ringmärkare.

2010-10-21 23:17:46


Daniel Gustafsson     



Men de flesta är väl medvetna om att ringmärkning pågår här och där i landet?

Eftersom du vänder dig specifikt till mig i din fråga måste jag säga att det ligger inte alls närmast till hand. Det naturliga för mig skulle vara att inte rapportera det alls, om det inte är så att jag kunde läsa ringnumret, i vilket fall det helt klart skulle hamna i kommentaren, men inte som aktivitet eller vad det nu heter.

Hur som helst håller jag fast vid att med tanke på hur data presenteras ("1 ex ringmärkt" snarare än "1 ringmärkt ex") finns det, åtminstone om man är van vid Kustobsar, ingen som helst anledning att ta fel. Jag använder aldrig svalan till att kolla på obsar, så jag vet inte om det ser annorlunda ut där.

2010-10-22 09:04:57


Niklas Aronsson     



Nja, vände mig inte egentligen inte direkt till dig även om jag använde "du". Tänkte allmänt! ;-)

Men. Jag begriper inte varför du inte använder "Individmärkt" om du ser att den är märkt? Det är ju också värdefull information om man ska leta upp till exempel en specifik trut.

Ditt förslag på annan presentation tror jag är alldeles för subtil för att man ska se skillnaden. Och det är ju bara när datan presenteras du ser det. I Svalan är det lika lätt att välja ringmärkt som individmärkt, men ändå är det många som "gör fel" och väljer ringmärkt när de observerat en fågel som är ringmärkt och alltså borde ha valt individmärkt.

Åter: Varför inte ändra "ringmärkt" till "ringmärktes", det gör susen enligt mig.

2010-10-22 09:39:29


Daniel Gustafsson     



Jag upplever inte "individmärkt" och "ringmärkt" som synonymer. "Individmärkt" ser jag som det som Aimon pratar om, t.ex. halsringar, benflaggor och liknande. Jag vet inte varför det är en skillnad, men jag ser inte en ring runt benet som "individmärkt", även om det rent tekniskt naturligtvis är samma sak. Det skulle därför aldrig falla mig in att använda "individmärkt" för en vanlig ring, även om jag kunde se hela ringnumret.

Jag föreslår inte en annan presentation, jag påpekar hur den nuvarande presentationen ser ut, jämfört med hur den skulle behöva se ut för att det skulle vara rimligt att ange "ringmärkt" på en individ som inte ringmärkts vid observationstillfället.

Din lösning skulle definitivt få problemet att försvinna.

2010-10-22 10:35:40

 
Jörgen Grahn     



Daniel, jag tror du tänker dej att "individmärkt" betyder "märkt så att man kan identifiera individen utan att ha den i handen". Det var så jag tolkade ordet också.

Det skulle inte förvåna mej om det var så det tänktes när Svalan fick det fältet, och att det som står i manualen och som förklaras här är en efterhandskonstruktion/konvention som utvecklats senare. (Inget fel i det, men Svalan borde i så fall hänga med sina användare -- ringmärktES, precis som ni säger).

Den inofficiella dokumentationen är f ö här:
http://sv.wikibooks.org/wiki/Användarmanual_för_Rapportsystemet_för_fåglar#Rapportera_aktivitet


2010-10-23 08:34:25



Svara på
detta inlägg