FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kajinventering

Tommy Järås     



I en tidigare nyhet på föreningens hemsida har GOF:s inventeringskommitté önskat lite hjälp med att inventera övernattande kajor i Göteborg. Det börjar nu dra ihop sig då tanken är att vi skall göra det kommande söndag, 21 nov, mellan 14.00 och fram till det mörknar. Det finns fortfarande plats för intresserade.
Vi vet inte heller om det finns kajor som övernattar i samhällena runt centrala stan som t.ex. Torslanda, Kärra, Angered, Hjällbo, Mölnlycke, Kållered eller öarna i skärgården. Någon som vet?
Vi tror också att vi saknar några övernattningsplatser inne i centrala stan.
Om det blir för dåligt väder skjuter vi på räkningen en vecka. I så fall lägger vi ut information här på forumet under söndagen.
Ställ upp, vi behöver fler som hjälper till.
Anmälan går bra att göra till undertecknad eller någon annan i inventeringskommittén.

Tommy Järås/GOF:s Inventeringskommitté

2010-11-15 14:41:41


Stina Thelander     



Har varit ute och tränat ett par eftermiddagar i IKEA – trakten i Kållered. Inte helt lätt att räkna! De största flockarna verkar följa E6-an rätt så rakt norrut. En av mina grannar påstår sig ha sett att ”våra” kajor tar Söderleden när de kommer till Åbromotet. Det står väl säkert någon i Åbro och kollar på söndag?
Lite fundersam på vilken höjd kajorna tar. Den flock som var lägst – och tidigast - innehöll cirka 90 kajor och det är ungefär så många som brukar finnas i Kållered (köpcentret, järnvägen, Eken) om dagarna. Jag har ännu inte kollat om de lågtflygande vänt innan de kommit till Mölndal och sitter på nattkvist i Kållered trots allt.
De som flyger så högt så de nästan inte hörs kommer kanske från Kungsbacka? Spännande med kajor!


2010-11-16 08:27:38


Kristoffer Nilsson     



Finns det någon som kan tänka sig att räkna kajor i Partille på söndag eftermiddag? Kontakta i så fall mig på e-post: kristoffer.nilsson5@comhem.se Toppen on du kan hjälpa till. Må väl!

2010-11-17 21:11:21


Jörgen Grahn     



Stina, det brukar gå flockar lågt över Pepparedsleden morgon och kväll, i liden ner mot industriområdet. Jag vet inte om det är huvudstråket söderut från Mölndals centrum eller ej, och flockarna är sällan större än, tja, 20 till 40 ex.
Jag är tyvärr inte hemma i helgen. Kan dock tipsa om Burås, höjden med mobilmasten ovanför f d Kärra by i SO-delen av Åbro industriområde. Därifrån har man koll 180 grader från Riskulla till motorvägen. Möjligen kan det vara negativt att komma upp så högt ... ?

2010-11-18 23:15:02


Stina Thelander     



Hej Jörgen. Tack för tips.
Jag har tränat i Kållered lågt och högt och bestämt mig för att stå lågt.
Hoppas Magnus och Lars-Erik R står och kollar Åbro och Mikael H Söderleden.
Ser nu att "mina" kajor möjligen går lite mer åt NNV än mot Norr.
Ska bli spännande att se vem i Mölndal som kollräknar mina flockar som vid genreralrepet omfattade flockar som för mig kändes oräkneliga. (dvs bortemot 500)

2010-11-19 14:45:17


Christer Cederfalk     



Hej!
Större flockar av kajor passerar dagligen Askimsbadet.
För några veckor sedan kunde flera flockar komma och kunde då innehålla 300-400 kajor vardera. Nuvarande antal betydligt blygsammare och kan räknas till 100-150 st.
Är förmodligen inte hemma aktuell kajräkningsdag, men kan rekommendera området runt Askimsviken.


2010-11-19 15:30:56


Tommy Järås     



Hej Kajinventerare

Då både SMHI och norskvädret spår regn under eftermiddagen så skjuter vi på kajräkningen till nästa söndag den 28 november.

2010-11-21 11:10:31


Magnus Eriksson     



Aj då, jag fick tid över i sista stund och intog ljungkullen under några timmar, blev inte mycket Kajor men trevligt ändå =). kanske kan vara med nästa helg också vi får se.

2010-11-21 20:03:03


Tommy Järås     



Kajräkningen vi gjorde i slutet av november blev inte riktigt vad vi hade hoppats på. Kallt, blåsigt och lätt snö i luften gjorde att ytterst få kajor sågs. På flera kända ställen som dagarna innan hade haft gått om kajor så sågs nästan inga alls. Cirka 30 personer ställde upp men tyvärr går det inte att summera hur många kajor vi har i Göteborgsområdet.
Nu gör vi ett nytt försök att öka kunskapen om kajorna. Vi har fått reda på ett antal ställen som kajorna övernattat under vinterns lopp. Vi vet inte om alla ställen fortfarande används eller om de har bytt platser under vintern. Vi vet inte heller i vilken storleksordning som de olika flockarna har.

Nu skulle vi vilja ha hjälp, att under någon kväll eller morgon under dagarna 28 - 31 januari, med att räkna antalet kajor i flockarna vid övernattningsplatserna. Följande platser vet vi att det har övernattat kajor på i vinter; Brunnsparken, Valhallabadet, Vasaparken, Mossen, Hjällboskolan, Karl Johans torg, Gråberget ner mot Godhemsgatan/Såggatan, Selma Lagerlöfs torg, Lundby gamla kyrka, Sisjömotet/Söderleden, Åbykullen och Götaleden strax väst Gasklockeavfarten,
Platser som vi tror men inte riktigt vet är Angereds centrum/Storås, Tingstad/Marieholm, Partille/Sävedalen och Slottskogsområdet. Är det någon som vet ytterligare platser så tar vi tacksamt mot dessa tips.
Anmäl er gärna till undertecknad om ni har möjlighet att kolla någon av platserna.

GOF:s Inventeringskommitté / Tommy Järås birdcenter@swipnet.se


2011-01-24 20:46:37


Ola Bäckman     



Är tanken att vi alla kör samma tidpunkt? Jag bor i hörnet Godhemsgatan/Såggatan så gråbergsflockarna passar ju ganska bra där (ser och hör dem varje dag från köksfönstret :-)).

Jag har dock begränsat med tid i helgen (egentligen bara sön kväll eller mån morgon) så därav min fråga.

Mvh/ Ola

2011-01-25 09:18:45


Tommy Järås     



Vi garderar oss denna gången mot dåligt väder och att var och en gör det när det passar bäst inom de fyra dagarna. Alltså fredag 28 till måndag 31, morgon eller kväll, när det passar bäst i förhållande till andra aktiviteter. Vi tror och hoppas att det inte blir för stora omkastningar av övernattningsplatserna inom dessa dagar.

Ha de gött
Tommy

2011-01-25 18:20:39


Pär Lydmark     



En flock på 300-400 ex övernattar i Mölnlycke varje kväll, ska se om jag kan komma ut och räkna in den i helgen.

2011-01-25 22:30:56


Jan Krantz     



Hej Tommy
Jag räknar alla vid Sisjömotet / Söderleden
Jag tar även vid Åby med
Jag tar Fredag ,Söndag ,Måndag,
Ha det bra
Hej Janne K.

2011-01-26 14:50:12

 
Magnus Lundström     



En flock på mellan 100-400 kajor övervintrar någonstans i Masthugget i utkanten av slottskogen. Brukar synas i högflykt på kvällen vid Fjällskolan.

observerat ca 50 ex i brunnsparken tidiga morgnar.

Även flockar med ca 100-200 kajor ses flyga över frihamnen på morgonen. i riktning mot backaplan.

2011-01-28 16:33:41



Svara på
detta inlägg