FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Vinterbadare

Leif Andersson     



Det rinner en liten bäck i närheten av min fågelmatning i sluttningen ner mot Lärjeån. I natt tinade den upp så pass att det gick att bada i den, vilket flitigt utnyttjades av en mängd fåglar. Kylan är uppenbarligen ett mindre problem än att bli av med lite ohyra. Lössen går ju inte i vintervila.

2011-01-01 12:11:09


Daniel Gustafsson     



De kan dessutom inte badas bort. Kombinationen rysligt starka käkar (för ett så litet djur) och en kolossalt liten syreförbrukning gör att de överlever att sänkas ner i vatten ganska länge, och ett simpelt vattenbad är oerhört ineffektivt mot löss. Sälar har t.ex. löss, och dessa lever dessutom företrädesvis på sälarnas fenor, som ju är nere i vattnet oerhört mycket. Möjligen fungerar vattenbadande bättre mot kvalster.

Saker som fungerar mot löss:
Lägga myror i fjäderdräkten
Sola sig med utspärrade vingar
Sandbad
Traditionell putsning med näbb och fötter
Gnida sig mot stammar och grenar
Flytta till områden med mycket låg luftfuktighet (fungerar mycket bättre om man samtidigt ruggar)

2011-01-10 09:39:40


Evamaria Ferm     



Men varför badar fåglarna i smällkalla vintern då? Naturen brukar väl inte bjuda på ineffektiva beteenden? Vi hade en pilgrimsfalk som hittat en liten vak i Fotö sund i förra veckan. Den såg definitivt ut som om den badade. Har du någon vettig teori Daniel?

2011-01-10 19:03:39


Niklas Aronsson     



Får jag fråga varför ni badar/duschar? För att bli av med ohyra? Njae, gissar att det är för att ni ska hålla er rena och för att det är skönt. Det behöver väl inte vara mer komplicerat än så?

2011-01-10 20:57:37


Hans Petersson     



Som Nicklas skriver. På vintern har fåglarna svårare att hålla sig rena från smuts. Enda sättet är att rulla sig i snön, som jag sett Korpar och andra kråkfåglar göra. Så när det börjar töa och det blir lite vattenpussar badar gärna dom flesta fåglar. Det är lättare att putsa fjädrarna sen efteråt. Mvh Hans.

2011-01-10 21:02:42

 
Daniel Gustafsson     



Som sagt, jag vet inte om det kan ha en effekt på t.ex. kvalster eller lusflugor (men jag tvivlar på det senare åtminstone), så det kan fortfarande vara någon form av parasitbekämpning. Möjligen, om fågeln är kolossalt snabb, skulle den kunna bli av med gömhornslöss (Amblycera), som inte biter sig fast (käkarna är för små) utan springer undan när det vankas putsning, men det förefaller också orimligt. De är tämligen vanliga på diverse vattenlevande fåglar, så att de inte skulle utvecklat ett liknande försvar mot badning förefaller orimligt.

Annars verkar ovanstående förklaringar rimliga.

2011-01-12 17:43:27



Svara på
detta inlägg