FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Snösparv eller leucism?

Leif Andersson     



Min fågelmatning ligger på västsidan av en garagelänga vid Februarigatan/Julaftonsgatan. Avståndet till mitt köksfönster är ca 50 m och matningen skyms delvis av en halvstor asks grenar, särskilt om det är rimfrost. Inte helt lättobserverat med andra ord.

"Mina" fåglar är också mycket lättstörda och sitter sällan stilla särskilt länge. Det finns både sparv- och duvhök i området, så det finns all anledning att vara försiktig. Antalet matningsbesökare växlar därför konstant minut för minut.

Idag har där varit väldigt mycket fågel, varav en var påtagligt annorlunda. Första intrycket var snösparv! Efter att ha sett fågeln ett antal gånger under fm kom frågetecknen. Framtill ser den ut som en snösparvshane, inklusive vita armpennor och vingtäckare och vit krage bakom örontäckarna. Någon svart alula kunde jag dock inte se. Dessutom verkar även handpennorna vara mycket ljusa, liksom stjärten. Storleken är som en bergfink. En snösparv borde väl se en aning större ut? Ben och näbbfärg är ju likartad hos snösparv/bergfink, så där ges inget utslag.

Det vore ju väldigt trevligt att få "tomtkryss" på snösparv, men det mest sannolika är väl att det är en leucistisk bergfink. Leucism finns väl hos alla fåglar, så vitt jag förstår. Jag får trösta mig med kryss för småvessla häromdan.

Synpunkter?




2011-01-15 13:34:46


Ola Bäckman     



Hej Leif!

Det känns ju onekligen lite svårt utan bild på fågeln men jag tycker att det låter som en leucistisk fågel på din beskrivning. Näbben är ju betydligt kraftigare på en bergfink och dessutom har de ljusare ben så det finns ju absolut vägledning där.

Mvh/ Ola

2011-01-15 16:23:08

 
Leif Andersson     



Hej Ola!

Med tanke på rådande ljusförhållanden idag och avståndet så ser nog benen mörka ut på de flesta fåglar. Bergfinken har lite drygt en mm längre näbb än snösparven. Även det är lite svårt att gradera på lite håll. Formen på näbben är ju också likartad.

2011-01-15 17:03:39



Svara på
detta inlägg