FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Berguv

Peter Rönnberg     




Hej!

Efter att jag såg den fina bilden på Berguv av Stefan Svanberg skulle jag vilja göra en "efterlysning".

Jag var med under 70-talet i Projekt Berguv Sydväst och bevakade samt födde upp ett antal Uvar som vi sedan "planterade ut" på lämpliga lokaler i Bohuslän. Arbetet var framgångsrikt och antalet besatta revir ökade stadigt. Många var de underbara Februari och Mars nätter när vi sedan kunde höra den stora ugglans konsert med all den mystik som dessa nätter skänkte. Men nu är det slut med detta!!

I fjol vårvinter inventerade jag samtliga revir i vårt område(9st) och kunde till min fasa konstatera att samtliga var tomma för Uv eller åtminstånde tomma för hoande Uvar!
Vad har hänt? Har ni samma uppfattning i Gbg trakten att Uven har minskat eller är det bara här uppe i mellersta Bohuslän detta har skett? Rapporter om Uv kommer då och då främst i från städer så som Uddevalla och även Lysekil men som sagt skogsreviren står åter tomma! Undrar om det finns någon på"zoologen" som följer upp det arbete Björn Broo startade en gång på 70-talet och i så fall har någon data "up to date" skulle jag med glädje ta del av dessa.

MVH Peter Rönnberg

2005-01-21 14:30:16


Jörgen Grahn     



Jag har ingen kunskap om berguven och berguvsprojekten kring Göteborg men i Skaraborg har, om jag minns rätt, Nils Karvik m fl hållit koll på reviren in i modern tid. Förhoppningsvis har någon koll på kusten också ...
Känslan jag fått (återigen från Skaraborg) är att projektet lett till etableringar både av "sop-uvar" och fåglar på mer traditionella revir. Men lokalerna är hemliga, och jag minns ofta fel, och min info är ett antal år gammal.


2005-01-22 16:01:55


Peter Rönnberg     



Tack för dessa upplysningar från Skaraborg!

2005-01-22 19:49:38


Stefan Oscarsson     



Hej Peter!
Peter Strandvik har god koll på detta.

2005-01-24 04:37:58


Peter Strandvik     



Jo jag kollar alla bon i Bohuslän, Mark och några andra områden varje år, samt ringmärker ungar vid ett besök/bo, under lämplig tid (juni).
Vissa år hinner jag inte alla lokaler, men har ändå rätt bra koll på lokalerna.

OCH Uvarna finns kvar, men har inte haft lyckade häckningar sedan 2001.
O då ser man föga tecken i reviren.

Jag hoppas på ett bra år i år, så reviren kan bli "uppdaterade".

Har Peter R koll på reviren i Munkedal, tror jag att vi kan ha ett litet samarbete i vår ( o framöver).

Tyvärr har det varit rätt mycket störniningar från "intresserade" ornitologer, så jag kan passa på att ge lite tips om hur man kollar in uvar utan att störa!

Nu är det bra tid att börja lyssna (helst en stilla afton).
Lyssna på lämplig plats, en bit ifrån det område/berg, du vill avlyssna.
Uven hörs gott o väl 1 km.
Lyssna precis i skymningen, då ropar den mest frekvent.
Februari är ännu bättre, men redan i mars kan det vara glest med ropen.

Besök sen inte lokalen igen förrän efter 20 juni, även då i skymningen.
Har det varit häckning, väser ungarna efter mat o visar sig oftast rätt bra ( på ett par hundra meters håll)

Rapportera fynd till mig-(el Rrk)- lägg inte ut dem på nätet!
(Lägger du in den på nätet, ange BARA kommun!)
Hittar du en häckning, så kan du vara med när jag märker i juni!!

peter.strandvik@ptj.se

Lycka till med lyssnandet!!

2005-01-24 09:37:19


Uno Unger     



Tack Peter för dina upplysningar.

Jag vet att vi tidigare hade problem med rapportering till nätet, om man därvid avser rapportering till Kustobsar, eftersom Kustobsars ledning var tvungen att gå in i efterhand och gömma obsar eller ändra lokaluppgiften till typ kommun. Det kunde därvid bli missar eller fördröjning av döljandet.

Men jag undrar om dessa problem kvarstår efter att vi gått över till Svalans databas. Där sker väl en automatisk maskering av berguvobsar med häckningsindicier så dessa inte preciseras geografiskt, eller så kan man som rapportör själv välja att dölja alla berguvobsar (och vilka arter som helst), som man vill hålla hemliga.

Att bara rapportera fågelobsar till en kommun orsakar i mitt tycke bara onödigt merarbete för dem som är behöriga att ta del av och sammanställa obsar av känsliga arters uppträdande. Jag hoppas och tror att Svalans rapporteringssysten verkligen har det sekretess-skydd som alla känsliga arter behöver.



2005-01-24 10:23:51


Peter Strandvik     



Svalan har "oftast", ett "rapportskydd", för exv Berguven.

Men det är inte 100%-igt!
(och det går att leta obsar via karta, relativt bra- dvs ett dåligt skydd)

Jag föreslår därför att man rapporterar per kommun!
(För Bohusläns del är det ju ändå jag som sammanställer!)

Peter S

2005-01-24 10:35:04

 
Peter Rönnberg     



Hej Peter!

Tack för dessa upplysningar. Jag hjälper Dig gärna i vår att inventera de platser jag känner runt min hemkommun och är glad att höra att Ugglorna fortfarande finns där! Förmodligen har det dåliga häckresultaten de senaste åren bidragit till att färre rapporter inkommit. Men som sagt, hoande Uvar har jag inte hört de senaste åren! Jag har förresten redan besökt två gamla revir nu i veckan men med samma dåliga resultat, visserligen är det ännu lite tidigt på säsongen, men jag kommer att avlyssna samtliga revir under februari.

2005-01-24 16:52:01



Svara på
detta inlägg