FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Kvadratjakten 8 maj

Pär Lydmark     



Sedvanligt sent utannonserat kommer här årets föreslagna datum för vårupplagan av Kvadratjakten, nämligen söndagen den 8 maj. Eftersom Fågeltornskampen går av stapeln dagen innan kan det med andra ord bli en riktigt tävlingsintensiv helg för den skådarsugne - uppvärmning i valfritt fågeltorn under lördagen (se Stigs inlägg i forumet för fler detaljer) och därefter kvadratskådning dagen efter, troligen från en kvadrat som inte är belägen i ett torn om man ska se till var tidigare rutor placerats.

Eftersom vi på senare år i slutändan godkänt lag med endast två medlemmar pga manfall och för att öka antalet lag föreslås en ändring i reglerna så att även tvåmannalag är godkända redan från början. Det borde kunna öka antalet lag och dessutom göra det lättare för personer som aldrig varit med förr att hitta ett lag, eftersom det då räcker att ragga upp en person till för att skapa ett lag. Någon som motsäger sig detta?

Reglerna i korthet blir då följande:
- Kvadraten på 10x10 m ska ligga inom Göteborgs rapportområde (kommunerna Göteborg, Härryda, Partille, Öckerö och Mölndal norr om Hallandsgränsen)
- Laget ska bestå av 2-5 deltagare
- Samtliga lagmedlemmar måste se/höra en art inifrån rutan för att den ska få räknas
- Start sker vid valfri tidpunkt efter midnatt, målgång kl 13:00
- Om två lag aspirerar på samma lokal har ett lag som aldrig tidigare utnyttjat lokalen förtur framför ett lag som redan stått på lokalen

Efter tävlingen sammanstrålar vi på någon lämplig plats för artgenomgång. Anmälningar kan göras direkt i den här tråden. Ange lagmedlemmar, plats och lagnamn (om det finns).

2011-04-27 15:50:03


Daniel Gustafsson     



Hej hej,

Ungdomsgruppen har en exkursion till Torslandaviken den dagen, och jag kommer härmed fräckt att anmäla oss till att stå där. Jag har inte mailat ut om det till dem än, utan får återkomma med lagmedlemmar efter helgen eller nåt. Ifall det blir många intresserade ur ungdomsgruppen delar vi upp oss och står t.ex. en grupp i södra änden och en grupp i norra änden, och tävlar således mot varandra också.

dg

2011-04-27 16:07:12


Pär Lydmark     



Kul med ett ungdomslag, eller flera! Då ska vi bara få med alla veteraner också :)

2011-04-28 08:02:57


Ola Bäckman     



Visst vill jag kvadratjakta!

Nu har tyvärr min käre vapendragare Andreas Nyström förhinder och jag står ensam kvar. Om någon skulle vilja ha med mig i sitt lag så är jag gladeligen på och sugen så det ryker. Några som känner att de har en plats över?

Ps. Jag är ganska snäll och kan ta med mycket kaffe.

Mvh/ Ola

070-4746060
backman.ola@gmail.com

2011-04-28 09:25:52


Fredrik Kronhamn     



Som hemvändande Göteborgare är det med särdeles stor glädje jag anmäler mitt deltagande i detta eminenta evenemang.

Med visst förbehåll för att namnet använts tidigare omgångar skulle jag vilja anmäla lag "Sjöcharmörerna", med den ännu ensamme men skönsjungande deltagaren kapten Fredrik "Bergman" Kronhamn.

Eventuellt kan Johan "Sjöbussen" Svedholm också räknas in i manskapet.

Vilken hamn vi anlöper meddelas härnäst.

2011-04-28 11:26:01


Joakim wernerson     



Även jag anmäler mig tillsammans med Anders Johansson. Kanske Martin hammar även ansluter. Lokal meddelas senare.

2011-05-02 06:54:06


Per Björkman     



Tjipp på er!

Family Four anmäler följande sångarkvartett: Barbro Björkman, sopran; Roger Eskilsson, tenor; Andreas Hagström, baryton och Per Björkman, bas.

Vi tycker Killevippholmen (alltså Kippholmen) är en trevlig plats att tillbringa en morgon på, så där tänker vi placera oss.







2011-05-02 21:00:45


Daniel Gustafsson     



Preliminärt är ungdomsgruppsrepresentanterna dessa:
Daniel Gustafsson
Björn Larsson
Henrik Fryk

Men det kan komma att ändra sig.

2011-05-03 11:07:51


joakim wernersson     



vårt lag blir

joakim wernersson
Anders Johansson
Lars Björk
Martin Hammar

Fortfarande tänkande runt lokaler

2011-05-03 12:41:20


Per Björkman     



Kom igen med lag nu då!
Det verkar bli en helg men fina förutsättningar.


2011-05-04 19:03:52


Magnus Unger     



Anmäler ytterligare ett lag, Jag och Uno Unger samt Stefan Svanberg. Lokal är inte 100% spikat men det blir antagligen någonstans på Hönö.

2011-05-04 22:14:56


Pär Lydmark     



Här kommer en komplettering av det lag "Sjöcharmörerna" som Fredrik påbörjade ovan. Den slutliga laguppställningen blir:

Fredrik "Bergman" Kronhamn
Johan "Sjöbussen" Svedholm
Ola "Slusken" Bäckman
Pär "Stollen" Lydmark

Vi hade preliminärt siktat på att stå vid Nötholmen på Hönö, men vid en eventuell lokalkonflikt med lag Unger/Svanberg kan det hända att vi byter till Rördammen på Öckerö. Slutligt besked kommer på fredag.

2011-05-05 10:55:01


Daniel Gustafsson     



Var återsamlas vi sedan, då?

2011-05-05 12:22:59


Pär Lydmark     



Vi avvaktar med att bestämma återsamlingsplats tills vi vet var alla tänker stå, så att vi kan välja en lämplig plats som alla kan ta sig till ungefär lika fort. Titta in här på lördag eftermiddag/kväll och kolla.

2011-05-05 22:33:12


Pär Lydmark     



Och eftersom det av någon anledningen blev en tur till Hönö och Öckerö idag passade lag Sjöcharmörerna på att slutföra sin rekning och kan härmed meddela att vi ämnar stå på toppen precis söder om Rördammen på Öckerö (som möjligen heter Rörtoppen eftersom vägen ut det hette Rörtoppsvägen). Det blir således där segerfanan kommer hissas på söndag!

2011-05-05 22:34:41


joakim wernersson     



vårt lag har blivit lite decimerat men de som står starka kvar är

Joakim Wernersson
Lars Björk
Anders Johansson

Vi kommer att stå på Amundöns norra sida

2011-05-07 17:49:36


Magnus Unger     



Vi har bestämt oss för att stå vid toppbunkern mellan Ersdalen och Kråkudden, alltså samma ställe som vi stod på förra året. Fortfarande är det samma lagmedlemmar:

Uno Unger
Stefan Svanberg
Magnus Unger

2011-05-07 19:07:20


Per Björkman     



Blir inte det lämpligt att träffas vid modellflyget vid Amhult/Torslandaviken för artgenomgång?

2011-05-07 19:56:16


Daniel Gustafsson     



I nuläget verkar det som att vi inte kan få kontakt med den tredje medlemmen i ungdomsgruppens lag, så troligen blir det bara jag och Björn vid Torslandaviken. Skulle någon någon vilja vara med så här i sista minuten så hör av er (0761-166349).

2011-05-07 20:54:26

 
Pär Lydmark     



Pers förslag till återsamlingsplats blir utmärkt. Dessutom ser jag att jag skrivit fel sluttid för tävlingen, på vårarna brukar vi ju sluta kl 12:00 och inget annat. Således:

Återsamling så snart som möjligt efter kl 12 vid modellflyget i Torslandaviken.

Glöm inte bokföra antal arter varje hel timma. Må bästa lag vinna!

2011-05-07 21:01:26



Svara på
detta inlägg