FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Rördrom och kärrhök

Stina Thelander     



Kul det här med var fåglar är och inte är. Jag hörde rördrommen när jag såg ägretthägern i Sandsjö på Valborg. Eftersom jag förra året hade drommen i Mellsjö så ville jag inte rapportera den vid Sandsjö - men visst kan rördrommen höras från Mellsjö till Sandsjö.
Och kärrhökar har någon nu rapporterat i Mellsjö. Jag tror absolut också att dom häckar där - även om jag förra året inte var 100-procentigt säker på om häckningen var i Mellsjö eller Utesjö - eller båda?
Sandsjöbacka är fint! Fram för fler vita hägrar så det kommer fågelrapporter från de inte så "etablerade" lokalerna.


2011-05-02 11:19:39


Ola Bäckman     



Hej Stina! De bruna kärrhökarna (ett par som jag rapporterade) uppehöll sig mestadels längs västra kanten av Mellsjö och gick även ner där någonstans så det känns ju troligt att de häckar där.

Rördrommen hördes från norra delen av Mellsjö men jag kan inte med 100% säkerhet säga att den inte uppehöll sig i den västra delen av Sandsjö (det kändes dock inte så).

Mvh/ Ola



2011-05-02 12:08:41


Elon Wismén     



Och förutom de fina små sjöarna och lövskogen omkring så har vi ju den häftiga miljön vid Bräckan. Där borde man knata omkring oftare och jag har tänkt flera höstar att jag ska testa att sträckskåda därifrån...

2011-05-02 20:49:54

 
Ola Bäckman     



Hm, det borde man absolut testa. Kan ju vara riktigt fint. Härligt ställe helt enkelt.

2011-05-02 22:01:35



Svara på
detta inlägg