FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
cykelskådning!

L. Stefan Andersson     



Vill i dessa vårliga tider åter slå ett slag för användat av cykel i skådningen! Miljö, hälsa samt att man kommer naturen närmare är aspekter som inte nog kan framhävas. Själv har jag så gott som övervägande använt cykel i alla tider för bl.a skådning trots att jag senare i livet även tagit körkort. Väldigt sällan stöter man på andra skådare som tar sig fram på detta eminenta vis. "Ride on Olof" ! är min hälsning till den andra entusiast jag ändå ibland stött på...

Mvh: cykelskådaren. Stefan

2011-05-14 14:05:46


Aimon Niklasson     



Klart man cyklar när det går!
Fysiken, ljuden, dofterna, blommorna, alla skulkande fåglar i buskarna, människor som frågar vad man ser och hör och ibland gör. Och man parkerar sin cykel gratis och med bra punkterings"säkra" däck blir det ju bara en plåga uppför, i regn och motvind!
Och Göteborg har faktiskt väldigt fina cykelstråk! Upptäck dom!

2011-05-14 16:12:49


Max Allan Pihl     



Cyklar, det gör nog fler än vad vi ser, själv har jag besökt de flesta lokaler på Orust med cykel, t.o.m. Kärringön (dock med färja först). Att ta sig från Ängholmen, Orust till Morlanda dammar, Orust är ju inte alls några problem... Fast det tar sin lilla tid, men sanningen är den att man hör, ser och är mycket mer observant på cykel än i bil, dock ser jag framemot mitt körkort, men.... att cykla kommer alltid vara ett trevlig sätt att skåda på.
Cykla med handjagaren, kika ner på gässen på fälten, dundra in i skogen, se gulärlor flyga längsmed.

Det går inte att beskriva, det är underbart!!!

2011-05-14 23:49:27


Björn Dellming     



Håller absolut med. Cykel är den klart trevligaste skådarprylen näst efter handjagaren och kameran.

Jag tycker också att Cykeljakten borde vara ett ståede inslag i agendan för de som gillar tävlingsaspekten i skådningen. Böran av juni borde vara en bra tid för ett sånt evenemang. Alla kommer dessutom garanteras gräshoppsångare på krysslistan :)

2011-05-15 10:03:12


Magnus Rahm     



Gott snack! Finns intresse bland fler för en repris på 2005 års cykeljakt? (http://kustobsar.se/resultat/cykeljakten2005.html).

2011-05-16 09:22:07


Pär Lydmark     



Definitivt! Jag, Johan, Fredrik och Ola pratade om det i bilen efter Kvadratjakten förra helgen och alla var sugna på att köra Cykeljakten i år igen. Och permanenta den som stående tävling. Egentligen var ju det tanken redan från början, men av någon anledning blev det inte så.

Vi spånade på tänkbart datum och kom fram till att det kanske är dumt att köra Kristi Himmelsfärdshelgen eftersom många är bortresta då. Den är ju t o m femdagarshelt i år pga nationaldagen. Så då lutar det kanske åt helgen efter, dvs 11 eller 12 juni. Vad tros om det?

2011-05-16 12:59:41


Fredrik Kronhamn     



Jag är på! Om någon saknar lämpligt fordon kan jag även skaka fram någon eller några lånecyklar.

2011-05-16 16:08:39


Per Björkman     



Cykelskådning är definitivt givande på många sätt!
Barbro och jag har haft som tradition några år att cykla runt Hisingen 6 juni, och då upptäckt både sommargylling och busksångare, så vi är klart intresserade av en cykeljakt om vi är lediga. Den föreslagna helgen känns som ett bra förslag.
Ha det gott!

2011-05-16 18:20:10


Magnus Rahm     



Tycker också att helgen efter Kristi Himmelfärd är ett bra förslag. För min del helst söndag den 12:e, men 11:e kan också funka om det passar fler.

2011-05-16 19:15:53


Ola Bäckman     



Tycker helt klart vi ska permanenta denna ypperliga tävlingsform. Kan dock inte var med nämnda helg tyvärr men det känns väl nästa som enda alternativet så jag får satsa på nästa år. Kör hårt! :-)

2011-05-16 20:43:15


Roger Eskilsson     



Låter trevligt! Då kommer jag att trampa runt
Gamlestan med omnejd.

GAIS-åke Feskebyxa

2011-05-17 07:24:15


L. Stefan Andersson     



Tackar för god respons på min uppmaning. Det tycks finnas en och annan skådare på cykel där ute samt att intresset för att höja denna sunda kombination icke helt förvånande kan kopplas med många skådares tävlingsinstinkt. Div cykeljakter är ett lysande initiativ som bör uppmuntras!

Då det ju finns många fågelskådare i Gbg med omnejd skulle kanske förslagsvis en lista för enbart "cykelskådare" locka fler att ställa bilen? Drömmen vore ju sedan att div. "cykeljakter" med listkopplingar blev en trend på riksplanet!

"Allt fler fågelskådare byter bilen mot cykeln för att bidra till en bättre miljö" Vilken rubrik!!!

Mvh. cykelskådaren Stefan




2011-05-21 08:53:55


Fredrik Kronhamn     



Av den planerade cykeljakten blev intet..?

2011-06-13 13:05:39

 
Björn Dellming     



Än är det ju inte för sent. Nu börjar hornugglekullarna hoppa ut också så det är mer att lyssna till än bara kärrsångare. Jag körde hårt i kristihimmelsfärdshelgen, men nu börjar det absolut bli dags igen för en tur på två hjul! Nätterna är korta nu så det hela är egentligen över på ca 4 timmar. Inte alltför betungande, eller hur? Jag funderar på att lyssna av Kodeområdet, natten till lördag iaf :)

Vill också slå ett slag för en cykeltur genom tallskogarna! Nattskärror nästan överallt. I alla fall här uppe :) Hur ser det ut i Härryda? Mölnlycke? Ut och lyssna så kan vi summera när helgen är slut. kan ju bli en kommunjakt? :)

/Björn

2011-06-13 13:29:59



Svara på
detta inlägg