FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Älvsborgsgatan får nya träd

Andreas Hagström     



Läste i dagens GP att Park- och naturförvaltningen ska ta ned almarna i den gamla allén på Älvsborgsgatan och ersätta dom med nya träd på grund av röta. Jag undrar om turkduvorna har tagits med i "förundersökningen"? Arten är ju klassad som nära hotad (NT) i Sverige. Det är tydligen planerat att nedtagningen ska göras i juni men att det ska ske i etapper. Jag har mejlat och frågat Park- och natur om turkduvorna har tagits i beaktande så får vi se vad dom svarar.

Här är en länk till förvaltningens text om nedtagningen
http://bit.ly/mglYfa


2011-05-31 09:11:38

 
Andreas Hagström     



Här är svaret ifrån Park & natur:

"De sex träd som tas ner nu tas ner för att det föreligger en uppenbar risk att de skall falla. Dessa träd ingår inte i den etappindelning som vi börjar med till hösten. Tyvärr måste säkerheten gå före i detta fallet. Nedtagning av resterande träd detta året, d.v.s. den beskrivna etappen tas ner efter häckningstiden. Jag har talat om problematiken med de häckande turkduvorna för de arborister som kommer att utföra nedtagningen. Finns det häckande par i de träden får vi ta ställning till det då.
hälsningar
Johan Blomqvist"


2011-05-31 15:06:30



Svara på
detta inlägg