FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Småskrakhona med mååånga ungar

Nils Abrahamsson     



Jag såg idag en hona, småskrake, med 22 ungar
(möjligen ytterligare en eller två...)
Dom var ganska små och hon verkade ha ett styvt jobb att hålla ihop dom.
Ngn andra hona såg jag inte till men det måste ju finnas, eller funnits, en sådan.
Ngn som vet hur vanligt detta är?

I BWP står det.
"Clutch 8-10 (6-14), larger numbers by 2♀♀"

så tydligen förekommer det sammanslagna kullar, men den här honan var ensam, iaf så länge jag såg dom.



2011-08-05 22:11:58


Niklas Aronsson     



Intressant sammanträffande. Jag blev uppringd av en tidning i Södertäljetrakten för några veckor sen om exakt denna sak. En person hade sett en hona med tjugotalet ungar och nu undrade de om detta. Jag svarade lite svävande, ungefär som du här ovan Nils: att det är en annan honas ungar, förutom hennes egna och att denna andra hona borde finnas där i närheten.

2011-08-06 08:45:13


Svante Martinsson     



Kan inte småskrakar som vissa andra änder jaga bort en annan hona och ta hennes ungar? Har för mig att t.ex. knipa o storskrake gör det lite då och då.

2011-08-06 12:31:56


Martin Alexandersson     



Har inget på fötterna om just småskrake, men exv. ejder adopterar ibland andras ungar för att sedan använda dem som sköld runt sina egna avkommor. Om en vuxen jagar bort en annan eller om det bara är ungar som blivit kvar låter jag vara osagt. Det är ett skydd så att deras egna gener får största möjliga chans att klara sig vidare. Kanske har småskraken samma beteende? Någon som har på fötterna om just småskraken?

2011-08-09 00:30:39


Niklas Aronsson     



Efter lite googling här och där hittade jag ett par intressanta saker:

1. Det är tydligen inte ovanligt att flera honor lägger sina ägg i samma bo, vilket kan ge stora kullar på upp till 24 ungar.

2. Det är relativt vanligt att flera honor låter sina ungar ingå i en större grupp, så att denna grupp innehåller flera kullar. Dessa vaktas vanligen av en enda hona! Om denna hona får göra hela hundjobbet själv eller om de byts av framgår inte. Men kanske ska man tolka det som att det faktiskt är en enda hona. Man kan undra om hon gör det frivilligt eller om hon bara råkar dra Svarte Petter?

Belägg för ovanstående har jag hittat på flera ställen. Dock kan jag tycka att det borde vara svårt, om man ser en stor grupp småskrakeungar, att veta om det är följden av 1 eller 2.

Martins förslag till förklaring hittar jag inte stöd för.

2011-08-11 09:43:11

 
Göran Karlsson     



Oavsett hur en hona uppnår syftet att hennes ungar skall ingå i en större grupp fyller det ju sin funktion att därigenom minska risken för predationen på sin egen avkomma.

2011-08-12 10:39:15



Svara på
detta inlägg