FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Vad rapportera?

Bror Andreasson     



Vi bor i Onsala söder om Råö. Vårt fågelbord som vi har i trädgården har idag besökts av dessa fåglar. Skata, Fasan(hönor och tuppar), Koltrast, Rödhake, Grönfink, Bofink, Talgoxe Blåmes, Entita, Nötväcka, Större hackspett, Pilfink, Turkduva, Gulsparv, Gärdsmyg. Av dessa är Turkduva och Gärdsmyg lite infrekventa men övriga kommer mest varje dag. Några gånger under vintern kommer Domherre, Bergfink, Steglits samt Stenknäck förbi. Tar jag en extralov då jag hämar posten så finns det då och då en vråk i luften. Gör jag sedan en promenad ner till havet med kikare så finns där svanar, gäss, skarvar och olika simmande havsfåglar. Detta är trivsamt men är det av intresse för andra om jag skulle rapportera dem på Kustobsar?

brorA

2005-02-01 21:01:36


Jörgen Grahn     



Det är ett intressant ämne ... jag tror inte det finns konsensus kring det där. Det finns dom som vill ha mindre/mer rapportering typ "personlig obsbok", eller mindre/mer rent kryssorienterad rapportering, eller mindre/mer rapportering i vetenskapligt syfte.

Turkduva och steglits tycker jag personligen är lite intressanta, och kanske fasan, men jag vet inte vad som är normalt på Onsalahalvön ...

Men det är svårt att säga något, utom att man gör som man tycker, och att Svalanfolket skrivit nånstans att det är okej att rapportera allting. Jag vill själv rapportera allt, som om min och alla andras privata obsböcker låg datalagda och arkiverade för framtiden, men det funkar inte så länge det är så svårt och tidsödande som det är nu. Det måste bli uppskattningsvis 50 till 100 gånger snabbare och enklare. Alltså rapporterar jag nästan ingenting.

2005-02-01 23:08:31


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Jag delar Jörgens uppfattning angående rapporterandet. Tidigare var jag en frekvent rapportör till Kustobsar, men efter övergången till Svalan tycker jag inte att jag har den tid som krävs för att upprätthålla en hög rapporteringsfrekvens. Det är klart att det finns fördelar med att samla allt i en databas, det ser jag också, men varför helt utesluta det, i mina ögon, smidigare systemet som Kustobsar en gång var? Är inte observationerna värdefulla hur de än rapporteras? Är det helt omöjligt att öppna upp Kustobsar igen? Bara som ett alternativ? Glory Man U efter kvällens härliga uppvisning och må väl!

2005-02-02 01:13:19


Peter Strandvik     



Rapport-kommittéerna i resp område, har ju förtjänstfullt skrivit ihop listor överarter som har ett "högt" rapporteringsvärde.

Följ dessa listor, de finns i Fåglar på Västkusten samt i "Dagens fågel":s högra spalt ; "Rapportguider"

Självklart borde rapporteringslistorna finnas på Kustobsar oxå!

Vill du rapportera fler än dessa arter är det ok, men "rapporterings-arterna" är ett minimum!
(inkl evt raritetsrapport, för utvalda arter)

Peter S

2005-02-02 08:49:09


Pär Lydmark     



Hej Kristoffer!

Det är nog i princip helt omöjligt att öppna upp Kustobsar enligt gamla modellen igen. Eller ja, inte omöjligt rent tekniskt sett, men det är inget vi kommer att göra.

Vi ska istället försöka ta fram ett eget inmatningsformulär som gör det mycket smidigare att rapportera in obsarna till Svalans databas. För jag håller med om att det är väldigt tidsödande att rapportera med Svalans formulär.

2005-02-02 11:17:03


Magnus Unger     



Av de arter Bror räknade upp hade jag rapporterat följande: Fasan, Bofink, Turkduva, Bergfink, Steglits samt Stenknäck.

2005-02-02 13:33:20

 
Kristoffer Nilsson     



Härligt, Pär. Jag ser verkligen fram emot detta. Må väl!

2005-02-02 14:55:06



Svara på
detta inlägg