FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Järnbrottsdammen

Ulf Sjögren     



8 Rörhöns simmade omkring i Järnbrottsdammen häromdagen. Denna damm ligger insprängd mellan Säröleden. Söderleden och Järnbrottsmotet. Vet någon om det häckat smådopping här? Lokalen ligger ju nära Välen och Store å som rinner upp inte långt därifrån.
Mvh Ulf

2011-09-28 20:15:59


Jörgen Grahn     



Jag har varit där sporadiskt de senaste 10 åren om jag cyklat Mölndal--Askim, men bara sett rörhöna och knipa. Den ser inte så lysande ut som smådoppingbiotop, tycker jag.

Är Järnbrottsdammen ett officiellt namn eller ditt eget? Jag har kallat den "Pilegårdsdammen" och i Svalan är den namnlös.

2011-09-29 23:07:42


Morgan Johansson     



Som kanske är väl känt så håller Göteborg och Mölndal på att ta fram ett förslag till översiktsplan för Fässbergsdalen där bl.a. denna damm är med. Vi, dvs GOF har svarat på planen men skulle vara mycket hjälpt av att veta mer om fågellivet i bland annat denna damm. Föreslår därför att ni via Svalan lägger in den som en lokal och rapporterar mycket därifrån plus alla andra platser i hela Fässbergsdalen. Dessa uppgifter kan vi använda oss av vid fortsatta diskussioner med kommunerna för att få en ÖP och framför allt detaljplaner som tar hänsyn och förhoppningsvis på sina ställen förbättrar för fågellivet.

Morgan Johansson
Fågelskyddskommittéen

2011-09-30 16:01:34


Jörgen Grahn     



Om Uno Unger eller nån lägger in en publik lokal för dammen (vad den nu ska heta) så kan jag lägga in mina två rörhöns.

Men jag förstår inte vad det ska vara bra för i just fallet Fässbergsdalen. Dom har asfalterat skiten ur den sen 90-talet, och håller på fortfarande. Det finns inte mycket kvar värt att bevara utom Balltorps by och Lunnagården, och de små resterna av Fässbergs by.

2011-10-01 07:22:38


Johan Svedholm     



Vilken damm är det som avses? Den avlånga damm som ligger SO om motet (mellan Stora ån och Pilegården) heter Pilegårdsdammen och har funnits i Svalan länge, så där ska det inte vara några problem att lägga in obsar. Sedan finns det väl en liten pöl på motets NO-sida, mellan Söderleden och Axel Adlers gata, vilken saknar lokal i Svalan. Några andra dammar i området känner jag inte till och hittar inte heller på någon karta, men det kanske finns någon mer nyanlagd damm?

2011-10-01 10:05:25


Jörgen Grahn     



Oj! Jag menade Pilegårdsdammen, men hittade den inte när jag dubbelkollade i Svalan (kartmaterialet är ju inte det bästa). Jag ser den nu dock:
http://artportalen.se/birds/lokal_info.asp?lokalid=45416

På Ulf beskrivning kan jag inte tänka att han menade nån annan heller, men han får väl bekräfta/dementera själv.

2011-10-01 12:21:34


Johan Svedholm     



Kartmaterialet är sannerligen inte det bästa, men det utlovas ett rejält lyft i kommande version av Artportalen, det skall bli trevligt tycker jag!

2011-10-01 16:32:03


Ulf Sjögren     



Första gången jag var där förra året, fanns det en gammal plåtskylt i dikesrenen där det stod Järnbrottsdammen. Men det är helt klart Pilegårdsdammen som flera av er nämner som avses.
Tack för upplysningen.

2011-10-02 14:13:17


Jörgen Grahn     



Ytterligare en twist: googlar man (vilket jag borde gjort från början) så ser man att (Stora) Järnbrottsdammen är namnet som Vägverket (eller vad de heter numera) använder. Det har tydligen gjorts en del forskning på dammen som kvävefälla, och det finns ett snyggt flygfoto på första träffen.
Pilegårdsdammen förekommer i Google bara i samband med Kustobsar och GOF.
Hoppas nya Svalan tillåter synonymer på lokaler, alt. luckrar upp lokalbegreppet.

2011-10-02 21:32:23

 
Johan Svedholm     



Jo, jag såg också detta Jörgen. Man ska naturligtvis eftersträva en samsyn i namnskicket på lokalerna, så det är inte bra om en lokal har olika namn i olika sammanhang. Kanske bör man överväga ett namnbyte i Svalan om namnet Järnbrottsdammen kan anses mer inarbetat. Samtidigt kan jag tycka att Pilegårdsdammen är ett mer korrekt namn eftersom dammen faktiskt ligger i Pilegården (Askim), inte i Järnbrott (V. Frölunda). Vad säger Uno?

2011-10-02 22:57:55



Svara på
detta inlägg