FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Siffror i stormen

Björn Dellming     



Hej!

Hoppas alla har återhämtat sig efter helgens urladdning längs kusten. Själv satt jag just och begrundade några intressanta siffror från gårdagen och reflekterade lite över egna noteringar..

Vid Kockholmen i Strömstad noterades 1396 alkekungar(!) En helt fantastisk siffra med tanke på att ingen annanstans längs hela kusten sågs det mer än 66 ex (Hönö som god tvåa).

En annan kul siffra är 102 obestämda bred/kustlabbar vid Nidingen. Också i särklass högst utmed hela kusten.

Min fundering gäller hur pass sträckbenägna fåglar egentligen är i sånt här väder? Jag hade själv samma två svärtor utanför Marstrand på söndagen som jag såg sträcka söderut under lördagen. Peter Hvass plåtade under ett tidigare blåsväder i höst en tretåig mås vid Marstrand tidigt på morgonen som några timmar senare fastnade på bild igen. Och jag minns en dag när jag räknade in över 1000 fisk/silvertärnor som sydsträckande vid Hönö när folket på Vinga knappt hade kommit upp i 30 ex under samma period! Uppenbart är att man dubbelräknar en hel del fåglar vare sig man vill eller inte..

Hur som helst. Under "mildare" blåsväder när det bara blåser ca 13 m/s så är det inte ovanligt att en islom eller lira går att följa från Hönö och hela vägen ner längs hallandskusten, men så verkar det inte ha varit nu när det har vräkt på med storm-/orkanstyrka? Den obestämda petrellen vid Hönö dök ju inte upp på nån annan lokal och stormsvalan verkar också ha vikit av västerut? Likadant verkar det ha varit med brednyllet på Marstrand i lördags som vi först noterade som sydsträckande och sen dök upp igen en halvtimme senare på nästan samma ställe där den första hittades (eller om det var en ny individ).

Sträcker verkligen fåglar aktivt under sånt här extremväder eller kan man räkna med det i princip är samma fåglar som ligger och snurrar och dubbelräknas gång på gång?

2011-11-28 08:25:46


Peter Strandvik     



Jo det är nog som du antyder, mindre rörelser i hårdare väder.
En trol korrektion ang Nidingens Ob bredstj/kustlabb-
I dagboken igår, som fö är spännande läsning, anger de 1 str ob bredstj/kustlabb. Troligen fel inrapporterat på Svalan således.

Peter S

2011-11-28 10:24:19

 
Magnus Lundström     



Intressant är också att det alltid verkar vara betydligt högre siffror av stormfågel, alkekung och tretåig norr om Nidingen ( egentligen kanske Kråkudden-Strömstad) än söderut. Man kan undra om de vänder i höjd med Nidingen eller om de går längre ut till havs längre söderut eller om det beror på rapporteringen? Eller så snurrar dom som du säger Björn varav vissa arter kanske inte är benägna att ge sig in i långt ner i Kattegatt.

Ex söndagen på Kråkudden 96 stormfåglar 530 tretåiga och på Glommen 50 tretåiga och 1? stormfågel.

Idag på Kråkudden: 465 stormfåglar 380 alkekung och ca 2400 tretåiga
Grosshamn: 2300 tretåiga 265 alkekung (men bara 9 stormfåglar)
Glommen: 800 tretåiga, 62 alkekung 20 stormfåglar


2011-11-30 22:56:36



Svara på
detta inlägg