FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Lappuggla i Bohuslän!

Stefan Svensson     



Fick idag ett mail från en kollega på jobbet med en bild på en lappuggla! Den fotograferades igår av en bekant till min kolllega i en trädgård någonstans på landet utanför Ljungskile. Tyvär fick han inte lov att avslöja lokalen. Tänkte med detta meddelande bara säga att det kan vara värt att hålla ögonen öppna då det verkar röra sig lite lappugglor speciellt med tanke på tidigare individen som flugit in i en taggtråd. Mvh stefan S.

2011-12-01 23:47:26


Stefan Oscarsson     



Bara att hoppas det är mycket goda skäl till att hemlighålla lokalen...tungt känns det hur som helst.

2011-12-02 17:25:56


Stefan Svensson     



Jag tycker också det var synd att de inte ville släppa lokalen. Fick själv bara veta att det var typ NO om ljungskile. de ville inte ha en massa skådare på gården vad jag förstod. Men det är ju spännande att det verkar vara rörelse på lappugglorna. Mvh. Stefan S.

2011-12-02 21:45:46


Peter Backman     



Hejsan.
Markägarna var nog inte så noga med att hemlighålla. Det var andra personer tydligen som inte ville att det skulle bli offentligt. Det har letats i onsdags och en kort sväng idag. Negativt resultat. Den är ej sedd sedan i onsdags kl 14.30.

2011-12-03 14:14:37


Ingemar Åhlund     



Kommer någon att lägga in den här obsen på Svalan? Och förmedla fotot till Rrk?

2011-12-05 15:29:19


Peter Strandvik     



Jag har mailat Stefan S, med uppmaning att göra detta.
och exv använda "Uddevalla Kommun", som lokal

Peter Strandvik

2011-12-05 16:29:10


Peter Backman     



Jag har pratat med observatörerna och vi kan göra en rrk rapp i deras namn, ska få bilder snart.

2011-12-05 21:34:02


Stefan Oscarsson     



Andra gången man missar chansen att få Lappuggla i Bohuslän av någon suspekt anledning...surt som fasen!

2011-12-06 16:03:11


Tommy Järås     



Lappugglan som hittades i Munkedal och som kördes till Fågelcentralen, är nu frisk och ska släppas ut i det fria. Vi vet att många är intresserade av att få se fågeln och vi gör det nu möjligt.
Vi samlas på parkeringen Håby Rasta norr Munkedal , söndagen den 11 dec senast 10.45 för samåkning med fulla bilar vidare till platsen där lappugglan ska släppas.
Respektera lappugglan och markägare, före och efter släpp, genom att inte eftersöka fågeln.
.
Kontaktpersoner , Per Wohlin 070-731 20 21 Sussie Carlström 0736-90 41 60 eller Tommy Järås 070-657 47 17
P.S. Vid dåligt väder skjuter vi på utsläppet. Vid osäkerhet kontakta någon av undertecknade. D.S.

2011-12-08 15:45:20


Björn Dellming     



Trevligt! :)

2011-12-09 08:34:13


Torbjörn Janson     



Tack Tommy m.fl. för ett fint upplägg för söndagen!! Det kan bli en tredje advent att minnas! :D

2011-12-09 10:22:48


Lasse Svensson     



&x#%&## fuskobs :)

2011-12-09 13:34:20


Björn Dellming     



Men kryssbar :)

2011-12-09 14:43:01


Lasse Svensson     



Vilken normalt funtad skådare kryssar en sån obs?

2011-12-09 15:44:12


Elon Wismén     



Mja, är den verkligen det Björn? Är det i så fall för att den släpps på samma plats där den hittades?

2011-12-09 16:18:36


Markus Lagerqvist     



Visst är den kryssbar, platsen har ingen betydelse. Detta från C3:s kryssregler:

"Regeln beskriver det som ok att kryssa "i samband med fångst resp. släppning" vilket innebär att fågeln helt nyligen har fångats eller är i begrepp att släppas till frihet. Avståndet eller tiden mellan fångstplatsen/tidpunkten och uppvisningsplatsen/tidpunkten anses inte vara av betydelse eftersom gränsen redan är passerad för vad som anses vara av överraskningskaraktär. Lk och Club 300 styrelse anser det inte är praktiskt möjligt att sätta metriska, tidsmässiga eller andra begränsningar eftersom det endast kommer att ge upphov till svårtydda gränsfall.
Ex: Tornugglan som transporterades mellan Göteborg och Skåne var ej kryssbar då den visades upp på Getterön respektive N Varalövs trafikplats eftersom den ej släpptes på någon av dessa platser.
Vattensångaren som fångades i Falsterbo och senare släpptes i Krankesjön var kryssbar dels i samband med fångsten i Falsterbo, dels vid släppning i Krankesjön.
Masktörnskatan var kryssbar både i anslutning till fångst och släppning etc.
Man kan anse vad man vill om nöjet av att kryssa en viss fågel som kanske hållits ovanligt länge i bur eller transporterats till annan plats, men så länge inte fågeln blir lidande ser LK samt C3:s styrelse ingen orsak till att sätta upp begränsande regler i tid och rum för när en fågel upphör att vara kryssbar. När skulle den i så fall bli kryssbar igen efter släppning?"

2011-12-09 16:36:36


Niklas Aronsson     



Fjällugglan för många år sedan som släpptes på Hisingen var väl också kryssbar, men ingen har kryssat den väl? Eller hade den åkt båt hit och diskades pga det? Minns inte exakt märker jag nu! :-)

2011-12-09 20:53:12


Björn Dellming     



Hehe, jäg säger som Stefan å Krister.. "Alltid retar det nån.." ;)

Inte för att jag bryr mig så värst mycket om Bohuskryss (så länge det inte råkar handla om något i Kungälvs kommun då det plötsligt blir blodigt allvar) men jag tror nog den är kryssbar om man så vill, av den anledningen att den släpps på samma ställe som den är omhändertagen. Fjällugglan hade väl åkt båt (även om säkert många andra långväga kryssade gäster ibland gjort detsamma utan att det noterats) och jaktfalken härom året kom från östersund så de räknar jag inte eller.

Hur man sen kryssar eller är funtad överlag tänker jag inte spekulera i, men det eventuella krysset som sådant är ju lika trist som att dra på en fågel som varit stationär länge och som utan några som helst problem går att se bara man tar sig till platsen. Ismås fastmatad i Lerkil.. spontan och kryssbar efter några veckor?

Jag ser mest fram emot att få se en lappuggla som inte sitter bakom galler på Nordens ark :)

2011-12-09 22:27:20


Niklas Aronsson     



Om jag tolkar regel 2:6 rätt (http://kryss.club300.se/rules.asp) så kan man inte räkna fjällugglan om den t ex landat i utmattat tillstånd och tagits omhand på en båt som befinner sig utanför Sveriges territorialvatten.

Minns hur det var med fjällugglan, men annars bör den kunna räknas enligt reglerna, men det har som sagt ingen gjort mig veterligt i alla fall.

Jag vill minnas att diskussionen om den spetsstjärtade duvan i Oxelösund handlade om ev fartyg som kunde ha angjort hamnen och duvan kunde ha följt med ett av dessa. Den skulle därför inte räknas som spontan. Det var väl iofs bara ett av argumentet varför den underkändes.

Jaktfalken bör väl också kunna räknas enligt reglerna, men jag har för egen del gjort samma bedömning som du Dellming och räknar inte den (saknar den på gbg-listan).

2011-12-10 08:26:15


Johan Svedholm     



Som jag tolkar reglerna var ovan nämnda jaktfalk ok att kryssa på Sverigelistan men inte på exempelvis Bohusläns- eller Gbg-listan, eftersom den inte infångats inom landskapets respektive rapportområdets gränser.

2011-12-10 17:48:15


Niklas Aronsson     



Så är det förstås!

2011-12-10 21:41:09


Torbjörn Janson     



Tack Tommy, Sussie m.fl. för ett fint ugglesläpp i söndags!!

2011-12-13 13:26:49


Tomas Torstenson     



Hej alla fågeltokar! Hoppas alla som ville se en levande Lappuggla fick möjlighet att följa flykten ut i friheten när den omskötta fågeln vid fågelcentralen skulle släppas som Tommy meddelade i december. Kanske var gott för den stackars Ljungskileugglan att inte halva västsveriges fågelgäng invaderade området. "Ljungskile åt Ljungskileborna"

Nu till min fråga..........Inte utan ett visst nöje kan man ibland ta del av informationstexter vidhängandes fågelsobervationer på Svalan - det tycks mig som att att det finns en kodex med diverse uttryck som återkommer åter o åter igen........rent språkligt sett kan man ibland fundera ....T.ex .Vad betyder det när en fågel "Drog iväg. Troligen kvar" .....................
Hur långt kan fågeln tillåtas förflytta sig men ändå vara kvar på platsen ?! Vad gör en , företrädesvis rovfågel, när den patrullerar ?......vad skiljer denna flykt från den födosökande rovfågelns ?

Någon som har någon idé ?



2012-01-12 22:59:35


Stefan Oscarsson     



Inte alls, en Lappuggla bryr sig föga om skådare! har själv upplevt en Lappuggla slå en sork mitt i en ring av skådare, så är det någon fågel man knappast kan störa så är det den....(utanför häckningstid).

Bara att hoppas att någon självutnämnd ordningspolis inte får för sig att hemlighålla nästa fynd i landskapet!

"Drog iväg, troligen kvar" är en favorit! :-)


2012-01-13 03:49:21

 
Björn Dellming     



Tomas! Vi delar denna planet och dess skådarmarker med övriga jordens befolkning så det är bara att dela med sig och se glad ut, även om jag också har muttrat en och annan svavelosande harang över långväga besökare som ockuperat vindskyddet på Hönö innan jag har hunnit ut.. Men man överlever även detta med lite distans till sig själv och händelsen :)

När det gäller uttrycken du nämner så är de väl ganska självförklarande?

En rovfågel som "patrullerar" kan väl t.ex tänkas vara en kärrhök som födosöker utmed kanten på en bäck eller liknande? De gånger jag har sett födosökande stäpphök så har de t.ex återkommit i samma spår gång på gång. Därmed känns det alldeles naturligt med "patrullera" som ordval.

"Drog iväg, troligen kvar" är en fras från Club300 larmsystem som hängt med i många år nu. Gäller oftast en fågel som varit stationär vid punkt A, men som plötsligt förflyttar sig från exempelvis ena sidan av Hornborgasjön och ses landa på punkt B på andra sidan och därmed inte ses från punkt A längre. Då passar det bra att larma med den infon. Att det står kvar som observationsinfo på Svalan beror på att personen som larmat inte gått in och redigerat informationen till sin obs.

Hoppas det klarnade något :)

En annan favorit är "Satt och tjoade", om kiande mindre hackspettar. Uno gillar den också :o)

2012-01-13 08:25:26



Svara på
detta inlägg