FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Ob. gås

Ola Wennberg     



Varför syns inte -Ob. gås- i kustobsar när Ob.ansergås syns?
Vi syns Ola

2012-11-29 18:44:04


Ola Bäckman     



Tjenare Ola!

Bör vara av samma anledning som att t.ex kustlabb av ljus/mellan/mörk fas inte visas. Det finns inget engelskt namn för den i Svalan och då filtreras den bort vid överföringen till Kustobsar. I svalan syns den ju dock.

Mvh/ Ola

2012-11-29 22:05:27


Fredrik Kronhamn     



Låter som ett lite udda kriterium för urval..

2012-11-30 11:03:44


Ola Bäckman     



Det är nog så att alla "benämningar" måste finnas för att överföringen till Kustobsar ska fungera. Någon ansvarig kanske kan fylla i? :-)

2012-11-30 17:12:57


Johan Svedholm     



Att vissa taxa inte syns på Kustobsar beror på hur berörd rrk har behandlat dessa i sina rapportmallar/fyndstatuslistor. Om det inte är satt någon status på dem, vilket var fallet med "ob. gås", visas de inte heller i Kustobsar (varför får nån annan svara på). Vissa skumma hybrider, obestämda och andra har kanske inte haft högsta prioritet hos rrg Gbg i alla fall, eller så har de lagts in på senare tid av Svalan-administratörerna, och det kan därför hända att de inte är statussatta.

När det gäller just "ob. gås" är det lite annorlunda, därför att detta taxon av någon anledning inte syns i vare sig fyndstatuslista eller rapportmall. Vi har alltså inte ens sett det då vi gått igenom och statussatt alla taxa. Jag ska inte tråka ut er (kanske redan försent...) med tekniska trivia, men jag har nu kommit runt detta problem med diverse abrovincher. Så nu syns "ob. gås" på Kustobsar. Jomen.


2012-12-01 14:24:24


Ola Bäckman     



Aha! Inte som med fallet kustlabb då vilket jag bestämt minns att någon förklarade med ovanstående resonemang.

2012-12-01 16:24:23


Johan Svedholm     



Nej, det verkar inte som om det engelska namnet har med visningen på Kustobsar att göra den här gången i alla fall. För övrigt vill jag gärna förtydliga min slutkläm ovan: Nu syns alltså obestämda gäss i Göteborgs rapportområde, hur det är i Bohuslän och Halland vet jag intet om.

2012-12-01 21:45:36

 
Ola Wennberg     



Tack för det!
Vi syns Ola

2012-12-02 07:33:33



Svara på
detta inlägg