FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Hökugglan i Landvetter

Josua Gustafsson     



Hej!
Jag såg i Svalan att det finns en stationär Hökuggla vid Skällsjöås i Landvetter och planerar att åka dit och kika någon gång i helgen. Undrar dock om någon skulle kunna förklara lite närmare vilket "kalhygge öster om vägen några hundra meter söder om skällsjöås hållplats" som det handlar om! Kanske är det lätt när man väl är där, men skulle inte vilja åka dit och stå och leta i fel hygge... Länkar till ett utklipp från google maps så kan man referera till den kartan:
http://i167.photobucket.com/albums/u158/GBGmetal/Skaumlllsjoumlarings_zpsacdfe805.jpg

Övriga tips för att få syn på ugglan mottages också gärna, liksom andra saker man kanske bör tänka på/ta hänsyn till när man är där...

Mvh,
Josua

2013-01-15 12:18:15


Josua Gustafsson     



Hittade precis en tidigare rapportering med tydligare beskrivning (vägbom på östsidan som jag kunde se i markvy på google) så nu tror jag att jag kan hitta! Tar dock fortfarande gärna emot övriga tips =)

Mvh,
Josua

2013-01-15 13:03:10


Elon Wismén     



Nu är den ju inte sedd på två dagar. Men om den är kvar på det hygget så ser man den nog ganska lätt. Det är väldigt öppet med bara några få torrakor. Ifall den är kvar men inte syns från stora vägen kan det ju vara värt att gå den lilla vägen förbi bommen ca 100 m, så kanske det går att se över krönet mot sydöst. Eller så har den flyttat sig till nåt annat av alla lämpliga små ställen i närheten... det är gott om mossar, myrar och hyggen i de trakterna...

2013-01-15 15:08:04

 
Josua Smedberg     



Jag får hålla lite utkik i Svalan de närmaste dagarna helt enkelt, eftersom jag inte hinner ut innan helgen... Så får vi se om det känns värt att chansa! Tack för tipsen!

Mvh,
Josua (nu med uppdaterat efternamn t.v.)

2013-01-15 15:19:17



Svara på
detta inlägg