FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Rapportering/RRK 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Rapportering/RRK


Till
översikten
Rrk informerar

Johan Svedholm     



Så här i nyårstider är det kanske inte bara dags att blicka framåt, utan också att se tillbaka på vad det gångna året bjudit på. För oss i Göteborgs regionala rapportkommitté är det därmed också dags att börja summera fågelobservationerna från 2012. Denna gång har vi märkt att det finns ovanligt många rapporter där vi fortfarande saknar beskrivning på raritetsblankett. Det gäller såväl ovanligare arter som avvikande fenologiska fynd. Enligt våra riktlinjer underkänns sådana fynd per automatik den 31 januari året efter observationen är gjord, så nu börjar det dra ihop sig! Därför skulle vi uppskatta om ni tar en titt i era skuldlistor för att se om det finns något där som behöver åtgärdas.

Vidare vill vi än en gång slå ett slag för att vara så detaljerad som möjligt i sin rapportering, exempelvis när det gäller åldersangivelser och tidpunkter. Detta är i synnerhet viktigt när det gäller sträckande fåglar då det väsentligen underlättar våra bedömningar om antalet inblandade individer.

Med hopp om en god fortsättning på skådaråret 2013,

Johan Svedholm, ordförande rrk Göteborg

2013-01-16 01:06:34


Peter Strandvik     



Jag kan bara tillägga att samma princip, dvs underkännande per automatik 31 jan, för fynd utan inkomna raritetsblanketter även tillämpas i Bohuslän.

Skriv gärna noggranna rapporter!

Mvh
Peter Strandvik
Rrk Boh

2013-01-16 08:33:23


Lasse Svensson     



Har fått obsar på svarthakad busksvätta raderade från den tiden då det inte krävdes blankett, om man nu ska skriva nån kunde det ju varit bra att få reda på det.

2013-01-16 16:07:19


Per Undeland     



Hej Lasse, Sök på Ob. svarthakad/vitgumpad buskskvätta i Svalan så hittar du 8 rapporter från Bohusläns rapportområde, bl.a. 2 från Härmanö av dig. Rrk Boh bör ta tag i detta då 6 är godkända, 1 "Skall behandlas av Rrk" (2001) och 1 är "Kontrollerad av Rrk".

2013-01-16 20:55:35


Lasse Svensson     



Hur skriver man raritetsrapport via svalan?

2013-01-18 21:27:33


Peter Strandvik     



Lasse !
Ring till mig i morgon, eller svara på mail som jag sänt
(till den adress du har angett i svalan)
Peter Strandvik
Rrk Boh
0702-128076

2013-01-18 21:50:12


Silke Klick     



Vill någon beskriva hur man gör? Skuldlistan på svalan ser ut att inte vara tillgängig (funktionen alltså). Hur ser man om man är i skuld och hur åtgärdar man den?

2013-01-19 00:45:42


Magnus Rahm     



Silke: Om du loggar in så finns det en rubrik "Odokumenterade Rk- och Rrk-arter" längst ner till höger, med en länk där du kan välja att visa listan med det olyckliga namnet.

2013-01-19 11:10:33


Peter Strandvik     



Hej Silke och andra!
När det gäller aktuella obsar, från 2012 och 2013 så fungerar "skuldlistan", dvs i hö-spalten, inloggad på svalan, får man fram alla sina aktuella "odokumenterade fynd", där blanketten till resp fynd återfinns.
När det gäller äldre fynd, söker man via "visa fynd", på den aktuella arten, datum och region exv, väljer "administrera fynd", och längst till hö kommer det fram en symbol, med papper o penna, där under finns blanketten.
Lasse S får gärna ringa mig ändå, för att klara ut evt frågetecken.
Hälsn
Peter Strandvik
Rrk Boh

2013-01-19 11:12:28


Silke Klick     



Tack, det var den listan jag trodde inte var tillgänglig. Men det verkar den vara, och där ligger en del. Måste jag skriva rapport på sådant som vitnackade svärtan i Påarp, sibirisk tundrapipare i Vallda och fjällabb på Kråkudden där andra skådare var med vid samma tillfälle och säkert har rapporterat?

2013-01-19 16:04:58


Peter Strandvik     



Hej Silke igen!
Angående rapport på blankett, där många skådare varit observatörer, uppskattar vi om upptäckare, el person med god dokumentation (dvs oftast bilder), sänder raritetsrapport. Man kan oxå kolla, genom att söka på obsen, (art, datum, lokal), om någon annan sänt blankett (speciell symbol visas). OM INGEN annan sänt rapport, uppskattar vi naturligt vis att någon gör detta (noggrant ifylld!), för att Rrk skall slippa tjöta om detta nu i jan!
Hälsn
Peter Strandvik
Rrk Boh

2013-01-19 17:55:15


Evamaria Ferm     



Jahaa!!!
Så det är tecknet på att RRK är nöjda! ?

2013-01-19 19:20:22


Benga Ragnewall     



Hejsan!

Har läst era inlägg med intresse.
Är ju själv en nybörjare vad gäller skådande och totalt novis vad gäller att skicka rapporter till Rrk. Tycker att det känns mer än tillräckligt med att, vid de tillfällen man har tid, vara ute i fält och därefter rapportera på svalan.
Var inne och kollade min skuldlista och vad hittade jag där???!!! Jo, stensvalan som var på Öland! Är detta ett skämt eller??? Var där i sällskap bl.a. med Uno Unger.
Menar Rrk att det inte är en enda skådare i hela landet som lämnat in rapport? Det måste väl finnas någon representant från Rrk som tog chansen att åka till Öland för att beskåda denna individ, som tillika var den första av denna art att besöka vårt land, eller???
JAG FATTAR INGENTING AV DETTA!!!
ÄR KANSKE TOTALT URBLÅST, MEN SKULLE VARA
MYCKET TACKSAM FÖR FÖRKLARING AV Rrk REPRESENTANT!!!

Bästa hälsningar från en nybörjare som inte vill bli fråntagen denna njutobs av stensvalan, på svalan!!!!!!!!!
Benga

2013-01-19 23:49:42


Johan Svedholm     



Jag tror inte du behöver vara orolig, Benga. Att stensvalan hamnat på din skuldlista är inte så konstigt, det gör den automatiskt hos alla som rapporterat den. Om man söker fram stensvalerapporterna i Svalan såsom Peter beskriver ovan och tittar på de små ikonerna framför artnamnet så framgår det att i alla fall en person har fyllt i en raritetsblankett på fågeln. Just stensvalan är dessutom mycket väldokumenterad med ett stort antal bilder och många observatörer så den kommer säkerligen att bli godkänd. När det gäller observationer med bilder så är det många rrk, däribland Göteborg och, tror jag, även rrk Öland som godkänner rapporter även utan blankett, om det finns bilddokumentation uppladdad i Svalan som utan tvivel styrker artbestämningen. Nu är dock både stensvalan och den sibiriska tundrapipare som Silke nämner så pass sällsynta att de bedöms av Raritetskommittén, och de behandlar inte rapporter utan blankett även om bilder finns, så där måste någon skicka in en blankett. Nu var det ju flera rk-ledamöter som tittade på stensvalan också, så det skulle nog inte vara några problem även om ingen annan rapporterade på blankett.

Precis som med stensvalan så är den aktuella tundrapiparen mycket väldokumenterad, så skulle det vara så att ingen blankett inkommer från någon av observatörerna så gissar jag att rrk Halland själva knåpar ihop en blankett med nödvändiga data och skickar till Rk, så jag tror inte man behöver vara så orolig för det heller. Men det får naturligtvis rrk Halland svara på om så är fallet.


Vi beklagar förstås om det finns oklarheter angående fågelrapportering, kanske är vi för dåliga på att informera om detta? Jag kan väl dra igenom lite snabbt hur det fungerar:

Fågelrapporteringen i Sverige administreras av ett antal olika regionala rapportkommittéer som ansvarar för varsitt rapportområde. Inom Kustobsars upptagningsområde finns tre rapportområden, nämligen Bohuslän, Göteborg och Halland, alltså den indelning ni ser här på startsidan. Bohusläns rapportområde omfattar landskapet Bohuslän norr om Nordre älv, Göteborgs rapportområde innefattar Göteborgs, Öckerös, Partilles, Härrydas och Mölndals kommuner, med undantag för Lindome socken. Hallands rapportområde motsvarar landskapet Halland. För de allra sällsyntaste arterna finns ett nationellt organ, Raritetskommittén (rk). Fynd av dessa arter behandlas först av respektive rrk, vilka sedan skickar fyndet med sina kommentarer till rk för slutgiltig bedömning.
Vårt arbete i de regionala rapportkommittéerna består i huvudsak av administration och sammanställning av fågelrapporter från rapportområdet. Detta görs nuförtiden så gott som uteslutande i Svalan. För sällsyntare arter, fenologiskt avvikande fynd eller andra fynd som faller utanför fyndbilden på något sätt måste också en kvalitetsgranskning göras, så att det inte blir några felaktigheter i den officiella statistiken.

Alla rapportområden har en rapportmall där det framgår vilka arter vi vill ha in rapport på. Rapportmallen nås enklast från ”Dagens fågel”-sidan i Svalan, där man i vänsterspalten under ”Övrigt” hittar ”Rapportguider” där samtliga rrk:s rapportmallar finns. Det som vi vill ha in rapport på kan gälla samtliga fynd av en viss art, alla fynd av en viss art under en viss period, alla fynd av en viss art över ett visst antal individer osv. Man kan notera att här ibland sker en viss språkförbistring, men det är alltså viktigt att skilja mellan rapport (som bara betyder att man lägger in observationen i Svalan) och raritetsblankett. För de sällsyntare eller mer svårbestämda av dessa arter vill vi alltså också ha in en beskrivning på raritetsblankett. Här finns plats för mer ingående information om fyndet, och det ska framför allt framgå hur närstående arter har uteslutits. Bilder kan med fördel bifogas direkt i blanketten, då slipper man också de begränsningar i filstorlek som finns om man lägger upp bilder på vanligt sätt. Däremot är det ingen god idé att länka till en extern hemsida där bilden finns, eftersom många sådana sidor har en tendens att försvinna med åren. Meningen är ju här också att det skall finnas ett arkiv som man skall kunna gå tillbaka till i framtiden. För dessa arter dyker det automatiskt upp en symbol i Svalan, och möjligheten att skriva en blankett på fyndet. För t ex fenologiskt avvikande fynd går det dock inte att automatgenerera blankettkrav, så då måste någon i rrk gå in och märka upp fyndet manuellt. I den flod av rapporter som en rrk-ledamot översköljs med nuförtiden kan det vara lätt att missa sådana fynd, så därför kan blankettkrav på dessa dyka upp lite i efterhand beroende på när hen uppmärksammar fyndet.

Sedan gör vi i rrk en bedömning om beskrivningen håller för publicering, det vill säga om fyndet är tillräckligt väldokumenterat för att kunna ingå i den nationella och regionala faunistiken. Att en blankett underkänns betyder alltså inte alls att vi anser att observatören har sett fel, utan bara att fyndet inte kan anses tillräckligt styrkt för att publiceras i den officiella statistiken. Ett underkänt fynd försvinner inte ur Svalan (endast rapportören själv har rättighet att ta bort sina fynd), men det syns inte i vanliga sökningar, och räknas inte med i någon statistik. Däremot finns det kvar i rapportörens egen obsbok.

För ett fynd med flera observatörer räcker det alltså att en observatör skriver blankett. Traditionellt brukar detta göras av upptäckaren, men det har egentligen ingen betydelse. Ibland kan det dock vara så att olika observatörer har lagt märke till olika detaljer, så att om bara en av dem beskriver detta så kanske det inte räcker för godkännande, men om andra detaljer fylls i av andra observatörer kan fågeln bli godkänd. I ett sådant fall är det naturligtvis bra om flera skriver blankett, eller ännu hellre att man skriver en gemensam blankett.

Inkommer inte någon beskrivning på raritetsblankett är vår policy i rrk Göteborg att fyndet underkänns den 31/1 året efter observationen är gjord. Det är naturligtvis ingen katastrof ändå, rapporten försvinner som sagt inte och om man kommer på att man vill skriva blankett på ett fynd som underkänts av denna anledning så är det bara att höra av sig till oss så låser vi upp fyndet så att en blankett kan skrivas.


Ja, det blev kanske inte så snabbt men förhoppningsvis lite klarare ändå kanske? Kanske har jag missat nåt, snabbt nedrafsat i denna sena timme, men i så fall är det bara att fråga!


2013-01-20 02:03:53


Johan Svedholm     



Sen måste sägas också att när rrk godkänt en observation och slagit ihop alla rapporter gällande observationen i Svalan så försvinner den från samtliga rapportörers skuldlistor.

2013-01-20 02:10:51


Benga Ragnewall     



Hej Johan!

Tack för ditt trevliga och utförliga svar!
Efter att jag läst ditt inlägg, kan jag återigen pusta ut!

Var riktigt orolig över att jag skulle bli tvungen att inkomma med rapport, något jag inte skulle klara av i nuläget. Dels p.g.a. att jag inte har de kunskaper som krävs och inte heller den rätta vokabulären som erfodras i dylikt fall.

Vet inte om Rrk är dåliga på att informera om vad som gäller vid rapportering av sällsynta arter, eller arter som under en viss tid på året är intressanta, och av den anledningen kräver blankett. Skulle det vara så, har du väl gottgjort det nu :-)))

Tror att detta är något som man kommer i kontakt med och närmar sig naturligt, ju längre och mer man skådar.

Det är väl alltid så, att när man har hållit på med någonting under en längre tid, så blir det vardag, d.v.s. ingenting man ägnar en tanke åt, då det är "självklarheter". Men för en nybörjare finns inga självklarheter, utan allt är nytt och okänt.

De flesta jag träffat i fält, har skådat i många, eller riktigt många år. Skulle tro att "genomsnittskådaren" jag träffat, har skådat någonstans runt 25-30 år. Där står man sig slätt. Min första rapport på svalan hjälpte Nisse A. mig med i augusti 2011.
Jobbar också på ett sådant sätt att jag periodvis inte kommer ut över huvud taget, och sedan finns det veckor, ja t.o.m. månader, där jag kan skåda obehindrat.
Nog om detta!

Tackar och bugar återigen för ditt svar!
Ikväll kan jag krypa till sängs i godan ro, gôtt!

Ha det bra!

Bästa hälsningar
Benga




2013-01-20 23:22:11


Johan Svedholm     



Återigen är det dags för Göteborgs regionala rapportkommitté är att börja summera fågelobservationerna från det gångna året. Även 2013 finns en hel del rapporter där vi saknar beskrivning på raritetsblankett. Det gäller såväl ovanligare arter som avvikande fenologiska fynd. Enligt våra riktlinjer underkänns sådana fynd per automatik den 31 januari året efter observationen är gjord, så nu börjar det dra ihop sig! Därför skulle vi uppskatta om ni tar en titt i era skuldlistor för att se om det finns något där som behöver åtgärdas.

Eftersom rapportområdet berörts av en kraftig invasion av bändelkorsnäbbar under hösten-vintern 2013-2014 har vi beslutat att tillfälligt slopa blankettkravet för denna art under innevarande säsong. Fynd av arten från juli 2013 fram till nu kan ni därmed bortse ifrån i er skuldlistor.

Vidare vill vi än en gång slå ett slag för att vara så detaljerad som möjligt i sin rapportering, exempelvis när det gäller åldersangivelser och tidpunkter. Detta är i synnerhet viktigt när det gäller sträckande fåglar då det väsentligen underlättar våra bedömningar om antalet inblandade individer.

Med hopp om en god fortsättning på skådaråret 2014,

Johan Svedholm, ordförande rrk Göteborg


2014-01-17 01:00:35


Jan-Åke Noresson     



Bara en fråga, innan januari är slut.
När man går in på sin skuldlista möts man av varningstexten:
"En mager rapport tillför inte något och minskar chanserna drastiskt för att din observation skall bli rättvist behandlad." Med tillägget att man bör låta någon annan skriva en mera fullgod rapport.
Men hur vet man om någon lämnat in en sannolikt grundligare rapport än man själv skulle prestera? Eller om någon lämnat in någon rapport alls?

Själv undrar jag mest över den förmodade tallsparven i Bälinge, vilket förstås ligger utanför RRK Gbg:s jurisdiktion. Finns det något sätt att få reda på om rapport för denna sparv lämnats in? Om inte - utgår inte RK från publicerade bilder, inlagda på Svalan, från det aktuella obs-tillfället och gör en egen bedömning? Även om ingen raritetsrapport kommit in? Fast den frågan kanske ska riktas till RK...

Slutligen: vilka arter saknar ni rapporter för i Göteborgsområdet 2013? Bra att veta så att man inte anstränger sig att rapportera en art där fyllig rapport redan finns och därmed "minskar chanserna drastiskt för att min obs ska bli rättvist behandlad?". Vet man vilka obsar ni saknar rapport på, (tid, art o plats) kan man ju lägga sitt eventuella krut där - och rapportera just dessa.


2014-01-27 19:59:24


Johan Svedholm     



Hej Jan-Åke!

När det gäller din första fråga, hur man vet om någon annan skrivit blankett på ett fynd, så går detta att se på ikonerna i Svalan. Man söker fram rapporterna gällande fyndet på vanligt sätt och väljer att presentera som observationstabell. Då får man upp en lista över rapporterna, och där finns en liten ikon före artnamnet på varje rad. Håller man muspekaren över ikonen så ser man vad den betyder. När det gäller arter med blankettkrav där ingen blankett skrivits är ikonen ett litet block(?) med en penna. Om blankett skrivits och skickats till rrk försvinner pennan från ikonen. Vad man däremot inte vet är emellertid hur bra kvalitet det är på den inskickade blanketten, det kan ju röra sig om någon som har skickat iväg en mer eller mindre tom blankett bara för att bli av med obsen i sin skuldlista (obs! rekommenderas ej, då det skapar meningslöst merarbete för rrk…). När det gäller arter som ska behandlas av rk, som den här nämnda tallsparven, kan man vidare se om rrk skickat blanketten vidare till rk för slutbedömning, då ikonen visar ett litet förstoringsglas.

Om berörd rrk slagit ihop observationerna till ett fynd kan man titta på de ingående obsarna genom att klicka på den lilla ikonen framför rapportörsnamnet (som vid sammanslagna fynd brukar vara två pappersark). Då får man upp ett fönster med samtliga ingående observationer där man kan titta på ikonerna på samma sätt som i en observationstabell.

I fallet tallsparv ser det ut faktiskt ut som om ingen har skrivit någon blankett alls. Rk har, såvitt jag vet, policyn att inte överhuvudtaget behandla obsar utan blankett. I sådana fall, när ingen skriver blankett men det t ex finns foton på fågeln, brukar rrk (i alla fall rrk Gbg) knåpa ihop en egen blankett med hänvisningar till befintliga bilder och skicka till rk för att inte observationen ska falla mellan stolarna. Men, mer specifika frågor om sagda tallsparv riktas lämpligast till rrk Västergötland och/eller rk.
När det gäller arter vi saknar blankett på i rapportområdet 2013 är dessa dessvärre alltför många att lista här (107 rapporter vid en snabb sökning, varav vissa visserligen är tillfredsställande fotodokumenterade och kommer att godkännas ändå).


2014-01-27 23:25:26


Jan-Åke Noresson     



Snabbt och utförligt svar - man tackar.

Bara en fråga kvar. Av det förtryckta meddelandet på Svalan får jag intrycket att en tafflig/mager rapport kan sänka obsen. Men jag antar att i de fall flera rapporter kommer in gällande samma observation/fågel, så kollar RRK (eller RK) samtliga rapporter, väger samman de undermåliga och de fullgoda rapporterna och ser vad som sammanlagt talar för respektive emot ett godkännande av observationen. Eller?

Isåfall borde ingen knapphändig rapport sänka obsen. Och den varningstext Svalans konstruktörer lagt in på Dagens fågel (se ovan) tycks mig onödigt avskräckande för den som är ovan att skriva raritetsrapporter.

2014-01-28 10:29:35


Johan Svedholm     



Jag håller med om att varningstexten i Svalan är dåligt formulerad. Förhoppningsvis försvinner den i den dunkla framtid då Svalan integreras med nya Artportalen.

Precis enligt dina tankegångar kan en dålig/mager blankett aldrig medföra större risk för underkännande än ingen blankett alls (men inte heller nödvändigtvis mindre risk).

2014-01-28 11:01:44


Jan-Åke Noresson     



Överens! Väntar spänning på nya Svalan.

2014-01-28 12:01:13


Magnus Unger     



Ytterligare en riktlinje är väl att framförallt upptäckaren har ansvar att skriva rapporten. Slarvig som jag själv var förra året lär väl många haft den rödstrupiga sångaren från Hönö på sina skuldlistor.

Jag har nu tagit mitt ansvar och skrivit rapport så den har förhoppningsvis försvunnit från andras skuldlistor nu?

2014-01-30 12:21:08


Fredrik Åstrand     



Såg att tallsparven i Bälinge nämndes. Jag har precis skickat in en rapport på denna. Mina anteckningar var dock lite knapphändiga så jag vill passa på att uppmana andra observatörer att också skriva ner sina iaktagelser och skicka in!

2014-01-31 18:11:11


Magnus Hallgren     



Vad gäller tallsparven kan jag för Rrk Västergötlands del meddela att båda blanketterna som inkommit på fågeln är vidarebefodrade till RK. I sammanhanget kan det vara värt att tänka på att RK för närvarande inte godkänner honfärgade tallsparvar, då de genomför en omgranskning av samtliga fynd av dessa och fastställer vilka kriterier som ska krävas för ett godkännande. När detta är klart har jag inte fått någon information om, men man kanske kan hoppas att RK kontaktar de som skrivit blanketterna med mer info?

2014-02-12 18:17:24

 
Magnus Hallgren     



Kan även komma med ett tips om hur man snabbt ser om någon skrivit blankett på en observation (utan att behöva "bläddra igenom" alla observationerna själv och titta på ikonen för obsen). I vissa fall (läs tunga rariteter eller rariteter på tex Öland) kan det ju faktiskt röra sig om 100-tals obsar att titta igenom.

Sök på aktuell art/landskap (eller lokal, om man vill vara precis) och välj under "Övriga inställningar" att visa "Rrk-art, beskrivning har inkommit till Rrk" (eller motsvarande för RK, om det är en tyngre art. Här kan man också välja att visa om någon blankett redan är under behandling av RK).

Sedan ser man lätta och snabbt om någon skrivit rapport, då endast dessa obsar visas.

Som sagt, rör det endast några obsar går det säkert lika snabbt att bara kolla i listan på ikonerna, som Johan tipsade om ovan. Men är det många obsar går nog ovanstående snabbare.

2014-02-12 18:33:16



Svara på
detta inlägg