FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Korpinventering

Tommy Järås     



Inventeringskommittén tar nya tag. Vi har i kommittén bestämts oss för att försöka inventera häckande korpar i rapportområdet samt Kungsbacka kommun. Någon samlad inventering av korpen har inte gjorts tidigare vad vi vet. Hixén har tidigare inventerat den bohuslänska delen av Hisingen för några år sedan.
Vi vill ha så mycket hjälp som möjligt av föreningens medlemmar. Korparna är oftast traditionella och använder samma häckningsplats år efter år om paret överlever. Häckningsplasterna kan vara både i berg, träd eller byggnad. Ni som har kunskap om någon häckningsplats eller är villig att inventera vissa områden kan kontakta undertecknad på tel .0303-16501 eller birdcenter@swipnet.se eller någon annan i inventeringskommittén.
Korparna har redan börjat vårens aktiviteter och kan ses i närheten av sina häckningsplatser. Riktigt tidiga par börjar äggläggningen i slutet av februari medans de flesta värper i mitten av mars. De ruvar endast tre veckor och därefter tar det 6-7 veckor att föda upp ungarna. De riktigt tidiga paren får ungarna på vingarna kring 1 maj men de flesta först under andra hälften av maj.
I första hand är vi intresserade av häckningsplatsen och gärna typ av häckningsplats (berg, typ av träd eller byggnad). Om möjligt är självklart häckningsresultatet av stort intresse men kanske inte alltid möjligt att konstatera. Har man historiken kring någon häckningsplats så är det av stort intresse.
Tommy Järås 0303-16501 birdcenter@swipnet.se


2013-02-08 08:47:18


Stina Thelander     



Länge Leve Lindome! Även om Lindome av misstag hamnade mellan stolarna i ovenstående text. Jo, Tommy, jag ska närma mig berget/ trädet för våra Greggeredskorpar så kanske även jag blir övertygad om att dom inte häckar i trädet. Kul med korp.


2013-02-08 10:17:36


Tommy Järås     



Korpinventerare.
Nu är en bra tid att inventera korp. De allra flesta har kläckt och mattransporterna blir mer och mer intensiva. Troligen är det inte heller så många tidiga häckningar i år så några ungar på vingarna till 1 maj tror jag inte är att förvänta.
Trädhäckningarna är oftast de svåraste att hitta, ungarna är dock högljudda när de blir lite större vilket gör att de avslöjar sig.
Kungsbacka och Härryda kommuner känns som vi har sämst koll på. Vi behöver fler inventerare som håller korpgluggarna uppe.
För Inventeringskommittén/ Tommy


2013-04-14 15:38:25

 
Kristian Thisted     



Nu har inventerat min kropp!

Jag har en häck, i en grenklyka.
Kroppgluggarna är stängda.

:-)



2013-04-15 11:48:45



Svara på
detta inlägg