FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
En sidensvans oväntade födoval

Uno Unger     



Många av oss som matar småfåglar har säkert lagt märke till de "visitkort" som placeras på kvistar och grenar i buskar och häckar närmast fågelmatningsplatsen. Vid flitig matning med många mesar och sparvar i omlopp så kan det t.o.m. se något ofräscht ut i den närmaste omgivningen.

Igår hade jag en sidensvans på besök, som försökte komma åt de äppelhalvor som vi lagt ut som alternativ till olika fröblandingar. Äpplena bevakas dock avundsjukt av en björktrast, som ogärna släpper fram andra fåglar och denna missunnsamhet drabbade även sidensvansen.

Sidensvansen satt i stället i vår ligusterhäck och där hittade den tydligen något ätbart. Inte var det de svarta ligusterbären, ty de sista var redan uppätna sedan tidigare. Jag tog fram kikaren och försökte se vad det var som sidensvansen systematiskt letade reda på. Till min förvåning såg jag att den undan för undan länsade häcken på det ena "visitkortet" efter det andra - alltså den åt upp det som alla sparvar och mesar hade dekorerat häcken med!

I senaste VF omnämns ismåsens förkärlek för däggdjursexkrementer, men det skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av andra fågelarter som koprofaga. Själv har jag tidigare bara sett rörhöna ätande fågelspillning, vilket jag kan återkomma till senare.

2005-03-03 01:06:00


Aimon Niklasson     



Skator och kråkor ser man ju rätt ofta peta i diverse lämningar efter hundar och andra större domesticerade djur men det kanske är en gammal instinkt från den tid dom inte var så avmaskade som idag!
Annars är det ju trevligare (och lätt att bidra till) med fåglar som är kopra-faga!

2005-03-03 09:12:55


David Lundgren     



Detta borde ju i så fall vara ett säkert sett att sprida diverse sjukdomar. Mina föräldrar har f.ö noterat tre döda domherrar vid sitt fågelbord i Torslanda. Fåglarna har först varit mycket slöa och orädda och ätit snö (vätskebrist?) och sedan dött. Detta är enligt Fågelcentralen troligen salmonella.

2005-03-03 11:43:04

 
Tommy Ek     



Hej.
Jag såg också en sidensvans äta andra fåglars visitkort för ett par år sedan, försökte hitta anteckningarna om det, men hittar tyvärr inte dessa. Har för mig att det var en väldigt kall dag.
På tal om domherrar har även jag ett par herrar som är väldigt uppburrade och slöa. Var det inte någon epidemi för ett par år sedan, som drabbade domherrarna hårt.
Ha det.

2005-03-03 19:38:19



Svara på
detta inlägg