FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Kan inte räven, Herr Mickel, vänta?

Benga Ragnewall     



Hejsan skådarvänner och ovänner!

Ikväll, 7/8 2013 besökte jag en av mina favoritlokaler alla kategorier, nämligen Nordreälvstranden, Öxnäs.
Självklart ligger även denna lokal på den underbara ön Hisingen, dit ni alla är hjärtligt välkomna.
Vägbeskrivning fås genom att kontakta undertecknad.
Mot slutet av obstiden märkte jag att det spred sig en våg av oro bland de rastande, bevingade tvåbenta varelserna, som uppehöll sig en bit ovanför stranden.
Kanadagässen gick i stram parad, som för att visa att här är ingen rädd, utan vi håller ihop, samtidigt som de utstötte ett lågt, men allvarligt och lite skräckfyllt varningsläte.
Storspovarna började varna med sina "vi-vi-vy" och passade på att flytta fram sina positioner, nästan ända fram till älvstranden.
Sex, sju grönbenor, lät sig lyftas uppåt av vingarnas snabba och envetna rörelser, vilka accompanjerades av deras bestörta varningsrop, som genljöd till samtliga rastande kamrater av alla de arter.
Tyckte mig också höra, att de till den oönskade inkräktaren uttryckte en önskan om att få lov att vara och leva i fred.
Detta var emellertid ingenting som Herr Mickel brydde sig ett dyft om, utan han fortsatte att utforska sitt nya territorium, lukta på all spillning och de fjädrar som kom i hans väg och slutligen inte minst, beskåda all potentiell föda, som finns inom möjlighetens gränser.
Där stod jag en stund och funderade på vad att göra, men självklart är det så att vi tvåbenta skådare inte har någon ensamrätt på att skåda.
Det måste vara tillåtet för alla och envar att göra detta när andan faller på, men jag har ändå en önskan att överlämna till Herr Mickel.
Snälla, du behöver väl inte vara så närgången vid nästa tillfälle du vill skåda, då du både oroar och skrämmer de individer vi ändå är där för att se.
Om du vill, kan du låna en kikare av mig, så kan du betrakta alla läckerheterna på behörigt avstånd, ja, du kan till och med få den i present.
Om det nu är så att du trots allt förkastar denna min önskan, har jag en liten egoistisk uppmaning till dig.
Var snäll och vänta med att dyka upp i samma lokal som jag befinner mig i, tills jag skådat klart och fått chans att se och anteckna samtliga individer i den aktuella lokalen, så kommer jag att vara väldigt tacksam framgent!

Har även mött Herr Mickel i Torslandaviken.

Någon annan med liknande erfarenhet?

Ha det gôtt!

Bästa hälsningar från
hisingsdåren Benga

2013-08-08 01:24:58



Svara på
detta inlägg