FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Svalan 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Svalan


Till
översikten
Svalan-skola

Uno Unger     



Tisdagen den 8/3 kommer jag att hålla lite Svalan-skola i all anspråkslöshet på Ekliden från 18:30. Vi kommer att sitta vid en uppkopplad dator och prova på att rapportera. Alla är välkomna som vill komma över de initialsvårigheter som kanske föreligger i samband med rapportering av sina fågelobsar på Svalan.

2005-03-06 10:47:27


Håkan Thorstensson     



Hade nog behövt vara med även igår kväll, ovan Svalan-användare som jag är. Försökte mig på att skapa en egen dellokal, Rellsjön, under superlokal Bergum. Det gick inte så bra, lokalen anges istället som "Rellsjön, Västergötland", vilket givetvis inte är så lyckat. Hur rättar man till detta? Måste göras av någon med högre behörighet? Vad kan jag ha gjort för fel? (Vill inte gärna lägga in någon ytterligare dellokal med risk för att göra samma fel igen.)


2005-03-09 16:26:42


Uno Unger     



En redan skapad lokal kan bara ändras/justeras av rrk.

När du väl satt ut en ny lokalprick på Svalankartan, så skriver du in ett namn på lokalen i avsedd ruta. Vill du sedan att din lokal skall vara en dellokal får du ur rullistan under ovan nämnda ruta markera den superlokal som din lokal skall höra till. Därefter trycker du på "Använd"-knappen och "Rapportera"-fliken för att få upp ett rapportformulär för den nya lokalen.

Ta gärna upp det här i Forum om det ändå inte fungerar eller ring/mejla mig om du föredrar det.

När det gäller lokaler inom Bergumdelen av Vättlefjäll har jag tidigare fört dem till superlokalen Vättlefjäll, Bergum, vilket nu är fixat även för Rellsjön. Jag passade även på att skapa en ny dellokal öster om Rellsjön, nämligen Fisketorpet, som kanske hellre bör användas för "landbaserade" arter i området mellan Rellsjön och Högsjön.

2005-03-11 06:41:33


Håkan Thorstensson     



Tack för detta.
För att ordna få in rätt lokalbenämning i "Mina lokaler" tog jag bort Rellsjön, Västergötland, för att därefter lägga till Rellsjön, Vättlefjäll, Bergum. Märkligt nog blir resultatet att det alltjämt står Rellsjön, Västergötland.

2005-03-11 14:31:08


Uno Unger     



Det är nog så att rapportformuläret på nätet för dellokaler bara anger dellokalens namn, men först när obsen publiceras i Kustobsar eller i Svalan så läggs superlokalens namn automatiskt till.

2005-03-11 15:34:08


Björn Dellming     



Nu när fåglarna börjar leta upp sina partners och förbereda sig för häckningen ses de ju ofta i par, vilket man även kan rapportera på Svalan.
Ett litet förtydligande bara; I "antal"-kolumnen ska man skriva in antalet individer man ser och i "kön"-kolumnen ange att de uppträdde "i par". T.ex. om man ser 1 par bläsänder ska man skriva in antalet änder (d.v.s. 2) och ange "i par" i "kön"-kolumnen. Skriver man in 1 i "antal"-kolumnen kommer det visas som 0,5 par...

Omaka par kan man se ibland men inga udda par :)

2005-04-04 08:38:10

 
Hans Börjesson     



Hej!

Ledsen om detta redan stötts och blötts tidigare men....

Om man står på exempelvis Hönö och ser 10 1k, 5 2k, 5 3k Havssulor ska man mata in dessa som tre olika observationer där man specificerar ålder eller ska man lägga in totalsumman och i kommentaren lägga in åldersfördelning? Det blir ju mer överskådligt att lägga in alla obsar i en rapport men ur ett "data" perspektiv är det väl egentligen bättre att lägga dem som tre observationer vilket möjligör att söka fram antalet 2k Havssulor om någon nu skulle vara intresserad av det.

Ett liknande problem är när man ser exempelvis 5 storskrakar (exempelvis 2 hanar och 3 honor). Ska man lägga in detta som 2 par och en ensam hon observation eller som en observation av 5 individer där man skriver i könsfördelning i noteringen? Ur ett statistiskt perspektiv spelar ju detta en viss roll (kanske inte det totala antalet men är man intresserad av könsfördelning, ålder etc är det väl bättre att dela upp?).

MVH
/Hans

2005-05-18 07:56:52



Svara på
detta inlägg