FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Kustobsar för smartphone.

Magnus Lundström     



Jag skulle vilja se en kustobsar anpassad för smartphone. Inget stort problem men vore skönt att slippa zooma och scrolla på telefonen. Finns ju även en del andra funktioner att lägga till. Möjligheterna med olika app funktioner känns oändliga nuförtiden. Jag antar att jag inte är ensam om att använda dator allt mindre till förmån för telefonen istället. Visserligen kommer en svalanapp. Men när? Och hur funktionell blir den? Bra om kustobsar visar vägen.

2014-01-24 11:44:42


Fredrik Kronhamn     



Du har ju de mobilanpassade sidorna under kustobsar.se/mobil. Lägg t ex bokmärke på http://www.kustobsar.se/mobil/svalan.asp?o=9 så har du dagens obsar i Göteborgsområdet.
Kommentarerna är lite svårlästa eftersom ett fel har smugit sig in i kodningen för åäö osv (@utvecklarna: plocka bort den överflödiga strängen "amp;")

Jag föredrar ändå desktop-versionen av sidan, men vissa mobila webbläsare kan ha sina egenheter när det gäller visningen. Opera Classic fungerar bra på Android-enheter. Kommentarerna visas korrekt (standardversionen av Opera skickar dig till sidans topp när du klickar på en kommentar). En knasig grej är förstås att Twitter-kolumnen spårar ur och blir 10 ggr längre. Det får man leva med.

App eller ej, jag tycker Kustobsar är ett väldigt lyckat exempel på hur man både gör ett stort informationsflöde kompakt men ändå överskådligt och lättnavigerat. Hur skulle en app göra det bättre? Har du några förslag? Man kan givetvis parametrisera (filtrera) visningen, men den möjligheten finns redan.

2014-01-25 21:40:55

 
Magnus Lundström     



mobillänken hade jag glömt av. Tack för infon. Tyvärr tycker jag inte det är tillfredställande nog. Jag kör med iphone och texten blir så himla liten. Jag efterlyser något mer i stil med birding frontiers eller något i stil med de sidor som finns gjorda av traktens fågelfotografer.

Angående förslag på app-funktioner så finns ju det redan en del fågelappar med flera trevliga funktioner. Tyvärr så kostar de flesta pengar och är under utveckling kan man väl säga. Men man skulle ju kunna tänka sig obsdagbok, listor, lokalguide över Göteborgstrakten, gps-pos.rapportering, larm, bildvisning... allt möjligt. Men det var nog egentligen inte det jag hade tänkt mig i förstahand utan bara en mer överskådlig sida över obsarna i Göteborgstrakten. Allt annat är av mindre signifikans till vi får se vad svalan-appen levererar. De har ju sagt det skall komma en funktion att rapportera alla organismer med gps-pos direkt ute i naturen.

2014-01-26 16:13:10



Svara på
detta inlägg