FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Fossila kilometer

Christer Fält     



Vi är många som är engagerade i Artportalen. Vi är också många som rapporterar till Artportalen och lämnar därmed värdefulla bidrag till faunistiken (enligt NE läran om ett områdes fauna och de ingående arternas utbredning).

Ett förslag.

Vore det inte bra om vi i Artportalen kunde ges möjligheten att rapportera antalet ”fossila kilometer” på samma formulär som vi rapporterar växter och djur?

Vore det inte bra om dessa ”fossila kilometer” publicerades i de olika organisationernas årsböcker?
Vore det inte uppmuntrade ur miljösynpunkt?
Vore det inte värdefullt?

Vad tror ni om denna idé?
Vad säger Rrk (regionala rapport kommittén) Göteborg och Göteborgs ornitologiska förening?


*Fossila kilometer = färdmedel som använder fossila bränslen.


2015-03-26 12:38:39


Christer Fält     



Tråden finns även på SOF-BirdLife forum under kategori ”Fågelskydd”.

Jag har också mejlat Artportalen.


2015-03-26 15:07:08


Christer Fält     



Kanske var mitt första inlägg i tråden lite dunkelt. Förhoppningsvis är nedanstående tydligare.

Hen är ute och skådar fåglar. Vid hemkomst så rapporterar hen sina observationer på Artportalen och på samma formulär som växter och djur fyller man också i hur många fossila kilometer man kört eller åkt under dagen.

På så vis erhåller vi statistik på hur mycket ”fossila kilometer” som vi har använt för att kunna publicera en omfångsrik regional eller rikstäckande fågelrapport.

Om vi antar att Göteborgs rapportområde kommer åka motsvarande tre varv runt jorden med hjälp av fossila bränslen så kan vi koppla dessa varv till fågelrapportens faunistiska innehåll.

Vi kan på så vis årligen följa vad som händer i framtiden. Blir det fler eller färre varv?

Vore inte det värdefull statistik och information med tanke på Sveriges krav att nå miljömålen och att SOF-BirdLife numera också är en miljöorganisation?



2015-03-26 15:44:15


Rolf Björklund     



Hej på er!
Artportalen är fantastisk. Jag fågelskådar gärna på artportalen. Miljövänligt är det, men utan våra duktiga rapportörer skulle det inte fungera.
Jag glädjs åt att läsa om har den, eller den fågeln synts där. Oj finns den där! Men skulle jag komma på iden att åka ut och titta på den har den säkert dragit någon annan stans. Skulle den till äventyrsfinnas kvar skulle jag med mina dåliga kunskaper inte få syn på den.
Rapportera gärna om fossilkilometrar, men det år inget jag kräver, huvudsaken är att ni rapporterar. Bör man komma i en bättre dager om man som jag bor i ett artrikt område. Alltså fler obsar per km. Jag är så tacksam till alla er som över huvudtaget rapporterar. TACK det av mig verkligen uppskattat.
Rolf Björklund

2015-03-27 19:06:37


Lars Gustafsson     



http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=6765&l=sv&l=sv&intcmp=1159277

2015-03-27 19:33:09

 
Christer Fält     



Tack Lars!

2015-03-27 19:48:24



Svara på
detta inlägg