FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Sjöfågelinventering 6 februari

Elon Wismén     



Hej alla!
Det är snart dags för sjöfågelinventering i Göteborgsområdet igen. Lördagen den 6 februari är datumet det ska ske. Vi i inventeringsgruppen behöver som vanligt hjälp av några av er skådare. Upplägget är detsamma som de tidigare åren: man täcker av sin rutt, räknar alla sjöfåglar och rapporterar dem på Artportalen, så sammanställer jag obsarna efteråt.
Jag har tagit mig friheten att tjuvstarta genom att ha bokat in några rutter med inventerare redan, men de flesta rutter är lediga.
Sjöfågelinventering är en rolig och ganska enkel form av inventering som passar de allra flesta fågelintresserade, så tveka inte att sätta upp er! Inventeringsgruppen genom undertecknad tackar så mycket på förhand.

Ett inventeringsschema med alla rutter finns här som Google Drive-dokument och det ska gå att redigera det.

Undrar ni vilka arter som ingår i det luddiga begreppet sjöfåglar? Jag tänker mig följande:
- Svanar, gäss, änder
- Lommar
- Doppingar
- Eventuella havsfåglar
- Skarvar
- Hägrar, rördrommar
- Rallar, sumphöns, rörhöna, sothöna
- Vadare
- Eventuella labbar
- Måsar, trutar, tärnor om aktuellt
- Alkor

Frågor? Kontakta mig antingen här i forumet, på Facebook i gruppen Gbg 300 eller per mail elonius@gmail.com eller mobil 073-2670194.

Hälsningar
/Elon

2016-01-20 13:29:15


Christer Fält     



Stiligt!

Jag tänkte boka fliken Hjuvik, St Porsholmen, Krossholmen, men jag fick det inte att fungera. Vad kan jag tänkas gjort för fel?

2016-01-20 14:31:34


Elon Wismén     



Det är jag som inte har manövrerat tekniken tillräckligt väl.

Om man använder den här länken ska det funka att redigera dokumentet:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/19x3F2i1p-mMsMKZnAQBNQfZyJAIvyfX0-MC4VywAZ88/edit?usp=sharing

(Hoppas jag.)

2016-01-20 14:55:33


Elon Wismén     



Och tack för att du ställer upp Christer! Du är inlagd på angiven rutt.

2016-01-20 14:56:09


Christer Fält     



Tack Elon!

2016-01-20 15:53:15


Elon Wismén     



Fortfarande är fyra sträckor lediga:

- Nordre älvs mynning, Välkommen - Nolviks kile - Kippholmen
- Hjärt/Risholmen - ytterhamnarna - Ryahamnen
- Götaälvbron - Säveåns mynning
- Slottsskogens dammar

Anmäl här! >> https://docs.google.com/spreadsheets/d/19x3F2i1p-mMsMKZnAQBNQfZyJAIvyfX0-MC4VywAZ88/edit?usp=sharing

2016-01-28 21:26:37

 
Elon Wismén     



Med prognoser som entydigt pekar på rikligt med regn och kulingvindar så känns det inte motiverat att tvinga ut folk till inventering på lördag. Söndag är heller inget bra alternativ då blåsten ska hålla i sig såpass att det blir svårt åtminstone för skärgårdsinventerarna att klara av uppgiften. Dessvärre har jag inte planerat för nån annan alternativtid, så vi får helt enkelt boka av sjöfågelinventeringen denna vinter. Hoppas att återkomma i förbättrad paketering nästa år eller när det nu kan falla sig lämpligt. Stort tack till alla som har visat intresse.

2016-02-04 18:00:12



Svara på
detta inlägg