FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Prylar!?

L. Stefan Andersson     



Jag blev mäkta imponerad när jag läste på Magnus Ungers större korsnäbb obs att han kunde verifiera artbestämningen med hjälp av sonargram efter inspelning!

Det får mig osökt att undra lite över skådares utrustning. Det är säkerligen stor skillnad på både kvalitè och prisklass på det vi släpar med oss ut i busken.

Själv använder jag en Zeizz 10X40 handkikare köpt 1987 som man säkert kan vri 2 liter djungelolja ur efter alla fjällvandringar.

Tuben numera är en bättre begagnad Optolyth 30XW som förpassade min gamla trotjänare Kowa bly i pension för tre år sedan.

Stativet är fortfarande det sorgliga Velbon VE-3 som tillsammans med Kowan införskaffades i min förpubertala ungdom 1975. Det är fullkomligt värdelöst när det blåser mer än 3 sekundmeter och inte alls anpassat efter en rese på 190 centimeter.
Men så sent som igår beställde jag ett Manfrottostativ på Naturbokhandeln ( medlemserbjudande i mars ). Så i fortsättningen slipper jag nog sitta ner och skåda. ;-)

För övrigt har jag just vant mig vid att ha mobiltelefonen med. Men det är mest under en massiv kampanj från min sambo som är orolig över att jag kan bli liggande i ett dike någonstans då mitt fortskaffningsmedel alltid är cykel.

Ja på den stenåldersnivån befinner jag mig utrustningsmässigt. Vad släpar ni andra på?

/Mvh

2005-03-21 18:48:28


Torbjörn Janson     



Min utrustning verkar var något mindre stenålders än din :-)
Har en lätt åldersstigen KOWA TSN-1 på ett Slik-stativ (det svarta med vev till höj- och sänkbara mittstolpen). Handjagaren är fräschare nämligen en ZenithLux 10x42 (tror jag att den är) med så där fyra år på nacken. I övrigt nada! Fast det funkar bra ändå. Jo och så har vi ju bil i familjen. Apostlahästarna räcker fint och cykel likaså här ute på Nösund men det blir nog rätt ofta bilen. Inga sökare eller andra hjälpmedel ännu. Väntar ivrigt på att C3:s nya system ska sjösättas nästa år.

2005-03-21 22:16:17


Jörgen Grahn     



Allvarligt talat, cykel må vara stenålder, men det är jäkla
bra skådarutrustning!

/Jörgen
(förra årsmodellen av Zeiss 10x40, en östtysk Zeiss Jena,
och en andel i en sliten Optolyth.)

2005-03-21 22:33:06


Magnus Unger     



Vet inte om jag vågar tala om hur mycket prylar jag bär med mig, men är man prylbög så är man ;)

Tub: Svarowski AT80 HD med 20-60X zoom
Handjagare: Svarowski 10x40 EL
Kamera: Nikon Coolpix 990
Videokamera: Sony TRV410 digital 8
GPS: Garmin Legend C med karta och färgskärm
MP3 spelare: iRiver H320, med upp och inspelningsmöjligheter

Och såklart mobiltelefon, sökare och bil.

Funderar också på att uppgradera fotoutrustningen till en digital systemkamera och en bättre videokamera med stillbildsfunktion men det kostar för mycket så det får nog vänta ett tag.

2005-03-22 15:19:56


Pär Lydmark     



Ok, här kommer då min lista på vad jag släpar runt på alltsom oftast...

Tub: Leica APO Televid 77 med 20-60x zoom
Stativ: Manfrotto 055 med Gitzo 2380-huvud
Handkikare: Zeiss 7x45B
Kamera: Nikon Coolpix 995 + diverse tillbehör

Jag har även precis som Magnus en MP3-spelare med upp- och inspelningsmöjligheter (MEIZU E2), har dock ingen extern mikrofon till den ännu men jag funderar på att köpa det om jag hittar någon hyfsat billig som verkar ok. Men det är smidigt att kunna ha med sig alla tänkbara läten man kan stöta på i fickan som referens utan att det tar mer plats än en cigarettändare.

Och så mobil, sökare och bil. Tänkte dock försöka öka mängden cykelskådning i vår, vi får väl se hur det går med det. Digital systemkamera och GPS med karta står på önskelistan, men jag avvaktar nog ytterligare ett tag där.

2005-03-22 16:01:07


Uno Unger     



Magnus, du glömde nämna vilket stativ du har, men det är väl den pryl du skäms mest över ;-)

2005-03-26 06:25:02

 
Björn Dellming     



Här är de prylar som jag använder i fält:

Tub: KOWA TSN-1
Stativ: Manfrotto... a big fat one..
Mobil: Nokia 3310
C3-sökare + larmmanual
Handkikare... numera trasig :(
Kamera (pentax optio 430RS för digiscoping, eller Canon EOS 300D + diverse objektiv)
MP3-spelare: Jens Of Sweden MP400.

När det gäller mp3-spelaren så har jag den fullpackad med diverse lockläten och sång för de flesta europesiska tättingarna samt östliga flyttare. Praktiskt om man nån gång skulle höra något skumt :)
Det går även att göra diktafoninspelningar med den... Har dock aldrig prövat det och jag vet inte hur bra det skulle funka heller på ex-vis en överflygande korsnäbb. Man bör nog ha en liten mic.

2005-04-01 13:01:28



Svara på
detta inlägg