FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Svanar på Vargö

Lars Thorén     



Bråk eller kärlek?

Var på Vargö i helgen och såg två svanar på västra sidan. De simmade runt med några meters avstånd och betade från botten. Det var soligt och allt var frid och fröjd. Jag tänkte mig att de var ett par, hur ser man skillnad på kön?

Den större av dem bröstade upp sig och det blev några fina bilder på honom, t.ex.:

https://www.flickr.com/photos/larsthoren/35138955910/in/dateposted-public/

Jag gick vidare och fortsatte runt ön till nästa vik. Där träffar jag på ytterligare en svan, denna gång ensam men ungar. Tyvärr har solen försvunnit bakom mörka moln vid det här laget.

Svanen och ungarna fortsätter att äta i närheten av där jag är i ca 20 minuter. Helt plötsligt får de bråttom därifrån och börjar korsa viken. Tänkte att de tröttnat på min närvaro, men så tittar jag upp och ser de två svanarna jag tidigare sett komma simmandes sida vid sida runt hörnet (Kan inte svära på att båda är samma, men den som tidigare bröstat upp sig känner jag igen på ärren).

Deras sinnesstämning är helt annorlunda än tidigare. De har hög fart och är på väg rakt mot mig. Jag reser mig upp och backar undan en bit. De stannar upp och börjar röra sig i cirklar runt varandra. Jag tänker mig att de uppvaktar varandra för parning, men så vet jag inget om svanar.

Helt plötsligt lyfter den större av svanarna sin vinge och lägger den över den andra svanen. Det startar vad som ser ut att vara ett slagsmål, men där den större svanen är den som är mer aktiv och den andra försöker mer att värja sig. Jag har hört att det kan gå ganska hett till då svanar parar sig så jag är inte säker på om det är kärlek eller bråk, även om jag lutar åt bråk.

Den mindre svanen försöker fly, riktning rakt mot mig. Jag har endast ett objektiv och råkar dessutom har 1.4TC på och det är ett fast 300mm på en cropx2 sensor så 840mm effektiv längd. Det blir svårt att fånga all action. Jag repositionerar mig medan jakten pågår. Till slut hamnar de på land där den större svanen har en fot på ryggen av den mindre svanen medan de hämtar andan.

De stannar på land i fyra minuter där den större svanen biter den andra i halsen en hel medan han sitter gränsle över den. Sedan kommer en till svan och den större svanen jagar bort den, då passar den mindre svanen på att fly igen. Den hinner inte långt innan den är infångar iden, i vattnet. Den större svanen trycker upp den mot bergväggen och ett tag ser det ut som att han försöker dränka den då den är nertryckt helt under vattnet i ca 10 sekunder.

Till slut kommer den loss och lyckas kravla sig upp på land och flyga iväg. Den större svanen slickar sina sår, han har skurit sig på foten och det rinner blod.

Efter 5 minuter sätter den större svanen igång jakten igen, han flyger tvärs över viken och med full fart kommer han ikapp den andra svanen mitt i viken. Man ser tydligt hur den större svanen har en jättekraftig hals i jämförelse med den andra svanen.

Han jagar upp den mindre svanen upp på land och in i ett buskage. Där håller han den andra svanen nedtryckt och biter den i halsen i kanske 10-15 minuter.

Ni kan se lite bilder från det hela här:

https://drive.google.com/drive/folders/0B1mK9RfzplpOT09MTFcybHFnVGM?usp=sharing

Någon som är mer bekant med svanars beteende som vill dela med sig?


2017-06-26 20:20:28



Svara på
detta inlägg