FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Fältbestämning 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Fältbestämning


Till
översikten
Ringduva Skogsduva artbestämning

Rolf Björklund     



Jag ser stora flockar ringduvor upp till 100 ex sittande på jordledningarna mellan kraftledningsstolparna. Jag har hört att det kan även förekomma skogsduva i dessa flockar. Jag har sett att några fåglar i dessa flockar är mindre. Det är lätt att jämföra när de sitter uppradade på en tråd. Jag har även sett att vissa av dem saknar ringduvans vita kännetecken.
Jag antar att de lite mindre är skogsduva eller årsungar av ringduva. Någon som vet hur man kan skilja dem åt? Kan man se skillnader i flykten?
Tack på förhand!
Rolf Björklund

2017-08-31 11:02:52


Robert Ennerfelt     



Hej Rolf!

Det enklaste sättet att skilja ringduva och skogsduva åt i flykten är att ringduva har vita band på vingarna som skogsduvan saknas. Storleken skiljer också, skogsduvan är mindre än ringduvan.

Hälsar Robert

2017-08-31 12:47:33


Rolf Björklund     



Hej Robert!
Och tack för svar. Vid flykten syns de vita banden bra. Men långt ifrån alla har dem, och som jag har förstått har inte årsungarna av ringduva dessa förrän nästa år. Om årsungarna är lika stora som de gamla ännu vet jag inte. De har ju flera kullar och de har kanske inte hunnit växa ifatt när de kan flyga.
När de sitter på ledningen ser man storlekskillnaden bra, några är av en eller annan anledning mindre. De sitter ca 75 m ifrån mig i motljus, och då är alla svarta. och jag har ingen tubkikare heller. Därför ser man inte de vita inslagen. Och kan sortera bort ringduvorna. Men årsungarna vad är de, ring- eller skogsduva?
Men kanske kan man se skillnader i vingarnas form, stjärtens längd, eller sättet att flyga?
Ringduvan har ju när den sitter sin karaktäristiska långa hals (om den sträcker på den) och lilla huvud.
Varför jag frågar är att jag skulle gärna vilja se en skogsduva som jag med säkerhat visste var en skogsduva.
I dag kom det en vråk och flög runt bland duvorna, men de verkade inte bli rädda. Kanske litet för stort byte för vråken.
Hälsningar
Rolf köksfönsterskådare

2017-08-31 14:07:14


Robert Ennerfelt     



Hej Rolf. Både unga och gamla ringduvor har vita band på vingen, men de unga saknar en vit fläck på halsen. Det vita bandet på vingen är dock svårt att se på en sittande fågel, men syns bra på en flygande ringduva. En sittande skogsduva kan bl.a. kännas igen på några små svarta fläckar på vingens ovansida som ringduvan saknar samt ett stort svart öga.

Hälsningar
Robert

2017-08-31 18:42:47

 
Rolf Björklund     



Hej Robert! Tack än en gång. Alltid lär man sig något nytt. Jag trodde inte årsungarna hade något vitt alls. Jag skall titta efter vitt på vingen i fortsättningen. Det är dock lätt att missa eftersom de befinner sig högt upp i motljus. I jämnhöjd syns det vita väl.
Jag har mycket svalor som provianterar inför flytten. Kan ibland vara någon meter från fönstret. På senare tid har det blivit många lite mindre svalor. Här finns alla 3 arterna i närområdet. Men de far ju fram så fort så man hinner inte med, bara någon sekund att bestämma. Har ladusvalans årsungar några stjärtspröt ännu? Eller kommer de till nästa år?
Nej tacka vet jag vinterns fågelbordsmatning där fåglarna är på nära håll, sitter stilla och ser ut som i fågelboken.
Det gör de definitivt inte nu.
Hälsar
Rolf

2017-09-01 13:48:24



Svara på
detta inlägg