FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Tidiga trädgårdssångare

Uno Unger     



Kristoffer Nilsson frågade under en annan tråd hur vanligt det är med aprilfynd av trädgårdssångare. Det kan inte vara särskilt vanligt eftersom jag efter snart 50 års fågelskådande aldrig har sett eller hört någon trädgårdssångare i Sverige i april. Mina tidigaste fynd i Gbg-trakten ligger omkring 5-10 maj.

Jag tror inte det finns några rapporterade obsar av trädgårdssångare i Gbg-trakten tidigare. Rätta mig om jag har fel.

Med risk att jag åter får på tafsen av de som tycker att man officiellt inte skall ifrågasätta andras observationer, vill jag i alla fall nämna att svarthättan utgör en felbestämningsrisk när det gäller tidiga fynd av trädgårdssångare.

Hör man bara sången bör man försöka se fågeln ordentligt, annars finns en stor risk att ta en oinspirerad svarthätta för en trädgårdssångare. Vidare är det lätt att bestämma en svarthättehona som en trädgårdssångare, eftersom det ibland är förvånansvärt svårt att se den rödbruna hättan efter en vinters slitage och blekning.

2005-05-07 12:52:28


Bengt Karlsson     



Hej Uno!

I mitt fall kan jag nämna att jag både hörde och såg fågeln på nära håll, utan att ha någon större erfarenhet så är jag säker att det var en en trädgårdsångare.

/Bengt



2005-05-07 14:10:31

 
Kristoffer Nilsson     



Tack för svaret, Uno. När är fenologirekordet i Göteborg? I Skåne finns några fynd från aprils sista dagar. Jag tror att fenologirekordet där ligger runt 28 eller 29 april, men vet inte säkert. Må väl!

2005-05-07 16:50:29



Svara på
detta inlägg