FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Kustobsar 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Kustobsar


Till
översikten
Se gårdagens obsar!

Hans Börjesson     



Hej!

Tidigare har jag för mig att man alltid fick upp de två senaste dagarnas observationer när man gick in på Kustobsar eller är det jag som minns fel? Numera ser man bara en dag vilket jag tycker är lite synd. Är det pga prestandaskäl? Skulle man kunna konfigurera detta (typ lagra i cookie) så att varje användare kan välja 1 eller flera dagar?


MVH
/Hans

2005-05-09 10:43:25


Markus Lagerqvist     



Håller med, saknar verkligen den möjligheten!

2005-05-09 11:32:09


Pär Lydmark     



Hej!

Det stämmer, så sent som för en vecka sedan visade vi två dagars obsar på startsidan. Vi har nu minskat ner till en dag (se nedan varför), men det går fortfarande bra att titta på gårdagens obsar - eller obsar från vilket datum som helst - genom att klicka på Observationer i huvudmenyn. Jag funderade i samband med omläggningen att lägga en snabblänk direkt till gårdagens obsar på startsidan, det kanske finns intresse för det?

Anledningen till att vi minskat ner till en dag är för att minska belastningen både på vårt eget webbhotell och på Svalans server. Som ni kanske har märkt har startsidan blivit mer och mer trögladdad under våren, vilket beror på att Svalans server blivit mer och mer belastad ju närmare högsäsong (dvs maj) vi kommit. Vi har även fått påtryckningar från vårt webbhotell att försöka minska resursanvändningen efter att den ökat markant efter nyår sedan vi började plocka obsar från Svalan.

Nu när vi dragit ner till ett datum på startsidan går denna mycket snabbare att ladda in, vilket vi hoppas uppskattas. Gårdagens obsar går ju alltid att komma åt ändå (se ovan), och vi tror att majoriteten av alla besökare endast tittar på dagens obsar - alltså är det lite resursslöseri att ladda in gårdagens obsar på startsidan hela tiden.

För tillfället pågår också en trimmning från Svalans sida vilket förhoppningsvis inom kort kommer att minska belastningen på Svalans servrar och ge ännu bättre responstid.


2005-05-09 11:44:58


Hans Börjesson     



Tjena Pär!

En snabblänk vore kalas (om man nu inte kan konfigurera det så att man kan välja 1 eller 2 dagar). Ofta när man kommer till jobbet tidigt vill man ju se vad som setts dagen innan. Många lägger ju in sina obsar sent så man kan ju ha missat något sedan man kollade senast.

Ett alternativ till att ha länken under Observationer menyn är att ha en länk exempelvis mellan rutan "personliga inställningar för Startsidan" och själva rapporterna? Det är ändå lite enklare att bara klicka på en länk än att gå via Observationer menyn även om den expanderar automatiskt (kanske kan finnas på båda ställena eller blir det för grötigt?).


MVH
/Hans

2005-05-09 13:25:54


Pär Lydmark     



Jag fixar in en snabblänk alldeles ovanför obsarna senare idag.

2005-05-09 14:11:29


Hans Börjesson     



Tjena igen!

Ser att det ligger en länk till föregående/nästa dag om man söker på gamla obsar. Det kan inte läggas in även på förstasidan (lär väl bara bli en pil bakåt i tiden då även om kustobsar är kanon så lär det bli svårt för er att förutse morgondagens obsar.... :-)).

MVH
/Hans

2005-05-10 15:07:27


Jörgen Grahn     



Tiden och resurserna det tar för Kustobsar att fråga Svalan
är väl inte mycket att göra åt ... eller jo förresten, det är
väl bara att fråga Svalan x gånger i timman och servera
det senaste man hämtade till Kustobsarna användare?

Vad jag egentligen tänkte skriva: jag har noterat att det
är rätt mycket onödig data som hämtas när man tittar
på obsarna.

Obslistan är ca 80 % onödigt och 20% nödvändig data; se
http://snipabacken.dyndns.org/~grahn/tmp/kobsar/svalan_d.html
för en alternativ lösning.

Sen har jag känslan av att Kustobsar slår av cachning, så att alla
måste hämta samma bilder och texter om och om igen ... det
kan nog göra stor skillnad.

Det är inget stort problem för mej fast jag saknar tvådagarslistan,
men lite vårstädning kanske kunde göra en del modemägare glada,
hålla ISPn i schack, och ytterligare öka försprånget gentemot
Svalan!


2005-05-12 00:31:36


Magnus Unger     



Angående onödig data så påverkar inte den data du pratar om hämtning från svalan, eftersom endast rådata hämtas från svalan som XML som vi sedan gör om till HTML.

Däremot har du förmodligen rätt i att det är en hel del onödig HTML data som skickas, vid tillfälle skall jag gå igenom det men det är nog ingen chans att komma ner till dina 20% på grund av att vi vill behålla mycket av det du rensat samt att vi vill att det skall se snyggt ut även i Firefox.

Angående cachningen så har vi slagit av den på grund av att man alltid skall få senaste obsarna, innan vi slog på den inställningen kunde man få gårdagens obsar trots att det lagts in massa under dagen. Man fick alltså se exakt det man hade sett senast.



2005-05-12 08:29:50


Jörgen Grahn     



Och se snyggt ut i Internet Explorer. Jag ser nu,
på jobbet, att IE 6.0 gör fel på fler punkter än
Firefox. Den sägs ju vara den browser som har
sämst stöd för CSS. Det kanske t o m gör den
tekniken oanvändbar i praktiken.

Inte 20%, men kanske 30%. Jag kortade nog i genomsnitt
kommentarerna bakom I-ikonen, och skippade några bilder, men annars var jämförelsen mellan samma
texter. Förlusten av viktig information tyckte jag var liten.


2005-05-12 11:06:49


Hans Börjesson     



Kalas med de nya länkarna till de tre senaste dagarnas obsar!

MVH
/Hans

2005-05-17 09:43:29


Aimon Niklasson     



Att få tillgång till 3 dagar bakåt var en bra kompensation för "förlusten" av annandan. Att slippa cachningen är ju ochså bra att veta och kartorna är dessutom bra. Kustobsar blir bara bättre och bättre och vi får hoppas att Svalan blir det också.

2005-05-17 12:04:55


Pär Lydmark     



Aimon, det låter som att du inte känner till möjligheten att visa obsar från vilket datum som helst? Denna funktion har funnits hela tiden under menyvalet Observationer (samma sida som man hamnar på via de nya direktlänkarna). Härifrån kan man bläddra bakåt dag för dag i all oändlighet eller skriva in valfritt datum i rutan.

Är det kanske fler som missat denna funktion? Isåfall kan jag också passa på att tipsa om att på samma sida kan man välja att sortera det aktuella datumets obsar på Lokal (visar obsarna grupperade under ett lokalnamn som rubrik), vilket kan vara kul ibland.

2005-05-17 15:49:54


Aimon Niklasson     



Tack för det! Ser också att man kan söka igen som på gamla tiden. Har sen jag frågade sist sökt i Svalan direkt.

2005-05-17 16:50:01

 
Magnus Unger     



Den sökning du hittat gäller bara de gamla obsar som lagts in på kustobsar mellan 2000 och 2004, sökning av 2005 års obsar skall fortfarande göras på Svalan.

2005-05-18 08:57:35



Svara på
detta inlägg