FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Lokaler 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Lokaler


Till
översikten
Naturvård i Väst

Aimon Niklasson     



Fann idag under info om grönbena en kommentar från Peter Strandvik som jag tycker bör lyftas fram i ljuset via Forum. Det handlar kanske oxå om "vingklippta gäss" men av lite annan dignitet än i Slottskogen!
Jag tar mig friheten att kopiera Peters kommentar
som handlar om Tofta Kile
"Tyvärr är nu HELA KILEN TORRLAGD!!!!. Åk o titta på förrödelsen, av Bohusläns bästa fågellokal!!! Kan vi verkligen inte påverka Länsstyrelsen så att det blir ett Fågelskyddsområde???"
Måhända kan man ha olika uppfattning om vad som är "bästa" men lokalen är väl inte minst genom Peters alla observationer obestridligt en viktig fågellokal.
Ja vad gör Länsstyrelsen egentligen och vad gör vi själva??
Tänk om vi lade 10 % av all "fågeltid" till att jobba aktivt för fågelskydd (sammanställa resultat, skriva skrivelser, påverkad etc och atlasinventera inte minst). Listor sällsynta fåglar och jippon är naturligtvis kul och kan ha både en social och initierande effekt men det vore väl synd om vi inte ur allt detta engagemang kunde fixa att viktiga områden finns kvar även i framtiden även för fåglarnas och därmed även den biologiska mångfaldens skull.

2005-05-10 09:56:11


Peder Kinberg     



Aimon!
Jag håller verkligen med dig. Det är skandal att Gof sedan några år inte längre har någon fungerande fågelskyddskommitté. För närvarande har vi inte ens någon ordförande som kan entusiasmera sådana personer som t ex dig för uppgiften. Det är ingen lätt uppgift för styrelsen, när ingen är beredd att jobba lite extra. Gofarna är otroligt framåt å på hugget när det gäller att skåda. Tänk om några fler åxå skulle kunna jobba någon timme extra i veckan med de tunga fågelskyddsärendena. Vad gäller Tofta, så vet jag att Kungälvsornitologerna har jobbat med det ärendet. Tyvärr utan framgång.
Torslandaviken däremot håller på att bli en stor framgång för fågelskyddet. Även i det arbetet behöver vi bli fler från Gof. I praktiken är vi idag bara två man från Gof och där har vi bildat en speciell Torsvikenkommitté, som jobbar ihop med de fyra andra föreningarna mot samma mål.
Peter å Aimon, varför försöker inte ni få igång fågelskyddskommittén igen? Ni har det rätta intresset! Fågelskyddsarbetet är den viktigaste uppgiften för Gof, anser jag! Sköter vi inte den, har vi snart bara golfbanor kvar att skåda på!
Finns det någon som håller med mig?

2005-05-10 11:17:09


Peter Strandvik     



Hej!

Jo jag hade nog tänkt ett liknande inlägg enl ovan, men inte riktigt hunnit, man jobbar ju oxå!!!

För ytterligare info gäller således följande:
Markägaren har lyckats hinda en naturreservatsbildning i själva kilen, (det finns ett reservat på halvön NV kilen-o ytterligare utvidgning av reservat planeras i skärgården!).

Jag vet inte vad kommunen el fra länsstyrelsen har för påtryckningsmöljigheter i ärendet, men uppenbarligen alldeles för svaga!!

Vassen är delvis slagen och detta beror sannolikt på EU-bidrag för betesmark!!!, vilket utökats på detta sätt.

Allteftersom golfbane-anläggningen fortskrider, har Tillrinningsvatten avlänkats i nya diken och den senaste månaden har ytterligare utpumpning från kilen satt spiken i kilen!!

vad gör man!!!???
Fågelskyddsvärdenena är ju väl dokumenterade, bla med Bohusläns första snatterandshäckningar 2003 o 2004 mm mm mm mm.

2005-05-10 13:11:03


Stina Thelander     



Hej Aimon, Peter S och Peder!

Jag håller med om att Tofta kile borde ha bevarats! Jag håller med om att golfbanorna breder ut sig med en fart och storlek, som inte är så roligt för oss som är intresserade av såväl fågelskådning som miljön i stort.

Däremot håller jag inte med dig, Peder i den kritik av GOF-ares engagemang och – eftersom jag också kan läsa mellan raderna – den kritik som du direkt lägger på de senaste årens ledning av GOF:s verksamhet.

GOF har en bredd, som är enorm. GOF har massor av vanliga skådare och GOF:s engagemang med kurser och exkursioner bidrar till att det vanliga skådandet blir större och ”djupare”. Fågelskyddsarbetet kan bedrivas på olika sätt. Ett av sätten är att få med fler vanliga människor och att sprida fågelkunskapen. Jag tror att det är de vanliga människorna, som har störst möjlighet att påverka naturskyddet genom sitt intresse i närområdet, sitt politiska intresse i hemkommunen, sitt medlemskap även i de lokala naturskyddsföreningarna etc.

Och visst har GOF:s styrelse jobbat med fågelskyddsarbete! Läst översiktsplaner och yttrat sig!
Arbetet i GOF:s styrelse har de senaste åren utvecklats så att samtliga medlemmar känner delaktighet och ansvar för GOF:s verksamhet. Just nu finns ingen ordförande, men en ordförande är inte allt här i världen! Jag tror vi kan känna tillförsikt vad gäller såväl fågelskyddsarbetet som GOF:s övriga arbete, Peder! Även om varken du eller jag längre är med i styrelsen.

Nu gäller det att vi infiltrerar oss med golfarna, som är vårt kortsiktigt största hot. Långsiktigt kanske dom bidrar till att markerna inte förstörts totalt. När dimman lättar ska jag ta med ett par golfande vänner till Brudarebacken för att visa en fågellokal, som kanske står sig. Jag har redan fått dom att vandra vid Hålsjön samt gett dom en karta över 06B8E. Jag tror dom promenerar lika mycket i övriga Sandsjöbacka som på golfbanan och hyser därför ett hopp om stöd för Sandsjöbacka samt naturreservat vid Hålsjön.

I efter middag ska jag hämta Hugo från dagis och sen ska vi ut och räkna fåglar. Det är kul att kryssa för såväl gammal som ung!

PS till Pär! Du kan väl be oss att skriva kortare inlägg! DS


2005-05-12 07:21:39


Pär Lydmark     



Hej Stina!

Jovisst kan jag göra det. Kan ni inte försöka skriva lite kortare inlägg?

;)

2005-05-12 08:34:41


Björn Dellming     



Får man skriva så korta inlägg som Pär skrev?

2005-05-12 08:39:12


Björn Dellming     



Nä skämt åsido, kan man inte skicka in artikel om "skandalen" till tidningen "Bohuslänningen", den når väl en hel del läsare och med rätt text och vinklingar kanske den kan väcka lite opinion även hos allmänheten? Det kan ju iaf vara en bit på väg?

2005-05-12 08:41:05


Peter Strandvik     



Jag har nu mailat till Länsstyrelsens nat.vårdsenhet och till Kungälvs kommunbiolog, o bett att de skall inspektera lokalen.

Samtidigt undrar jag om det går att göra något åt vattenavledningen, på kommunal, regional el EU-nivå!!

Jag hoppas på svar.
Räcker detta??
Vilka ytterligare åtgärder kan göras??

(gp har fått en kopia av mailet)

Peter S

2005-05-12 14:41:56


Aimon Niklasson     



Detta var väl en bra början Peter!!
Hört med Kåre Ström och så vitt jag förstår så har Kungälvsornitologerna jobbat genom att Olof Persson föreslagit åtgärder för vattenföringen och man lär ha skivit till EU. Vore intressant att höra vad dom egentligen gjort och kanske skulle en uppföljning av skrivelsen till EU kunna leda till något. Eu har ju kritiserat Sverige och Säveån blev väl Natura 2000 av någon konstig anledning med tanke på allt tidigare motstånd (tidsmässigt i samband med div protester och skrivelser) så det är kanske en möjlighet.
SOF coh redaktören för vår Fågelvärld kanske skulle kunna bidra?? Och varför inte en helgdag då alla ornitologer i Göteborg med omnejd cyklar till Tofta kile för att visa pedalkraft! Då kanske tom tidningarna skulle få upp ögonen. Sen blir det ju inte så mycket tid över när jobbet är gjort men jag tycker detta är väl en bra början och ingen skall tro att det går fort. Vad har Kungälvsornitologerna för synpunkter??

2005-05-12 18:12:11


Peter Strandvik     



Hej igen!

Jag har faktiskt fått två snabba svar på mail, enl ovan!

Tydligen finns det en överenskommelse att sköta kilen i enlighet med Olof Pehrssons förslag.
Länstyrelsen skall ut o inspektera o kommunbiologen har pratat med markägaren, som vill "kolla att vallen är tät mot havet" (???!!!).

Länstyrelsen har tydligen möjlighet att agera!

Snabbt får vi hoppas!!

Peter S

2005-05-13 14:02:29


Aimon Niklasson     



Härligt!
Men med lågvatten och endast möjlig skur lördag middag så blir det förståss inte så vått närmaste tiden.
Golfarna kanske "behöver" vattna gräset??
Man kanske kan ta vara på det??
Go helg

2005-05-13 15:25:20


L. Stefan Andersson     



Det här med golfbanornas växande utbredning är ju helt sanslöst, jag fattar inte att det fortfarande lönar sig att anlägga alla dessa banor eller gör det ?

Jag har besökt Hills golfbana i Mölndal några ggr som snart är färdig antar jag. Denna bana är något i hästväg och att bli medlem där blir inte billigt. Dock är det ej aktuellt för mig som svurit på att aldrig börja med denna "sport". Kan ändå inte låta bli att tycka att Hills golfbana är vacker i den kuperade terrängen och dessutom är dammarna i anläggningen riktiga dragplåster för vadare.

En tanke som slått mig när jag besökt banan är; tänk om naturvården hade haft dessa resurser att satsa mångmiljonbelopp på att återskapa eller nyskapa våtmarker och andra miljöer som är attraktiva för inte bara fåglar utan naturligtvis all fauna?

Men det är väl bara önsketänkande när intressen som att slå en liten boll hundratals meter med en klubba för att puttas ner i ett litet hål i en brutaltuktad gräsplätt är av större intresse än att umgås med en rik naturmiljö som sjuder av liv.



2005-05-18 20:37:00


Magnus Unger     



Skillnaden mellan golfbanor och anläggning av våtmarker är att golfklubben sedan kan dra in massa pengar på medlemskap vilket precis som du säger kostar massa pengar.

Kanske skulle man anlägga en riktigt grym våtmark och sedan ta betalt för alla som vill skåda där och framförallt av alla tillresta kryssare som vill hänga in den där rariteten man hittat. Kanske skulle man kunna leva på detta genom att enbart skåda och hitta rariteter som folk får betala för att få se :)

2005-05-18 22:34:20


Lars Eric Rahm     



Ur dagens (19/5 - 05) nätupplaga av Göteborgs-Posten saxar jag följande:

"Sisjön ska få ny våtmark

MÖLNDAL: Ny våtmark ska byggas i Sisjöns fritidsområde nästa år. Planer finns också om våtmarker på flera håll. Dels ska de berika naturupplevelsen, dels gynna grod- och fågellivet.
Men hur blir det med myggen?

Av tre förslag på våtmarker har planeringsutskottet nu beslutat att första våtmarken som ska anläggas är området norr om Sisjöns skjutfält.
- De andra områdena är minst lika intressanta på sikt. Våtmarker har ett stort värde både för miljön och för friluftslivet, säger Jan Kronberg (v), ordförande för lokalförsörjningsutskottet.
Den planerade våtmarken i Sisjön omfattar cirka fem hektar och tanken är att en liten ö ska byggas i den, vilket skapar förutsättningar för en skrattmåskoloni. Förutom att gynna den biologiska mångfalden framhålls närheten till Sisjöns badplats och vandringsleder som ett förhöjt rekreationsvärde. En gångstig och ett utsiktstorn finns också med i planerna."

Trevlig läsning och i alla fall för mig överraskande. Den planerade våtmarken kommer alltså att ligga i nära anslutning till de "ofrivilliga" våtmarker som nu skapats på Hills golfbana. Kostnaderna täcks delvis av EU-bidrag och vi kan räkna med att detta nya utflyktsmål står klart 2007.

Imorgon fredag öppnar Hills golfbana för golfspelandet. Då får i alla fall vi skådare hålla oss undan. Vad fåglarna kommer att göra vet jag däremot inte...



2005-05-19 06:19:18


Uno Unger     



Måste skådare hålla sig undan från golfbanor? Vad säger allemansrätten? Ett tips är att ha på sig cykelhjälmen vid skådning på golfbanor. Det borde i alla fall vara tillåtet att röra sig inom partier som normalt inte drabbas ens av felslagna bollar.

2005-05-19 06:52:01


Stina Thelander     



Har kollat med golfvänner och fått följande svar: Allemansrätten gäller. Alla vistas på golfbanor på egen risk. Det finns inga partier som normalt inte drabbas ens av felslagna bollar. Golfarna ska se efter så det inte finns folk i vägen innan dom slår, men vill givetvis att fågelskådare ska se efter så det inte står någon och slår i ens riktning. Golfare ska ropa FORE om dom ser någon som är i vägen. Cykelhjälm är inte fel.

Själv kom jag också av misstag in på Hills bana när jag gick genom skogen från Torrekulla och skulle gå åt vänster vid Knaxås. Den stigen var bemängd med nerfallna träd och enligt mitt sätt att se oframkomlig. Hur ska Janne B kunna ATLAS-inventera där?

Jag föreslår att vi ber golfarna bevaka våra fåglar. Vi kan sätta upp bilder på fåglarna och säga var dom ska slå försiktigt och inte gå nära? Vi får tydligt berätta för dom vad dammarna heter eftersom golfarna troligen har helt andra namn på sina pölar än vad som lagts in på Svalan?




2005-05-19 09:54:48


Aimon Niklasson     



Alltsedan min bästa kompis segnade ner efter att ha fått en osannolikt felslagen golfboll i huvudet (av en bankdirektör från Malmö) från 50 meters håll vid Falsterbo fyrträdgård en gång på 60 talet har jag haft mycket stor respekt för golfbollar. Livrädda stapplade vi efter uppståndelsen in på närmsta klubblokal i leriga stövlar och det är enda gången jag besökt en dylik lokal. Så ha respekt för dessa bollar! Färgblind var han redan innan.
Men jag tror ända när banorna redan finns att man vinner mer på "samarbete" än på konfrontation. Annat är det innan de är anlagda. Varför inte ta det djärva greppet om nu allemansrätten ger oss möjlighet att oxå ha "golfrally "med en fågelskådare vid varje utslagspunkt som berättar för förbipasserande vad dom går miste om i naturupplevelse.
Skulle inte förvåna mig om flera blev mer intresserade av naturen än av denna erbarmligt torftiga sport med människor som tvingar sig att på sin fritid följa en massa konstiga regler och betala stora summor pengar för att peta en gummisnoddskomprimerad boll i ett hål. Konstigt nog samma människor som ofta vill ha frihet och inte gillar att skatten går till skolor, sjukvård och kommunikationer.
Dom flesta säger ju sig golfa för att komma ut i naturen precis som jägarna, något att betvivla?
Säkert finns det inbitna golfare som även är intresserade orintologer eller??..Varför inte testa på Hills golfbana och skapa begreppet Birds of Hill.
Holk in one på er!


2005-05-19 12:13:33


Aimon Niklasson     



Apropå starten till Naturvård i Väst.
Se inslag i Bohuslänningen idag om Tofta.
Kanske ingen munter slutsats men det verkar som
om vattnet måste rinna genom EU för att komma vidare.
Är det någon som orkar? Just hemkommen från nattens jour och som vanligt euforiskt trött (vilket kanske framgår av tidigare inlägg?).

2005-05-19 12:35:06


Aimon Niklasson     



Ursäkta det var i GP enligt
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=102
Dessutom såg jag att det fanns två inlägg där även
Olof Persson har fått komma till tals!

2005-05-19 12:41:33


Erik Hansson     



När det gäller allemansrätten och golfbanor så skriver naturvårdsverket följande på den informativa hemsidan http://www.naturvardsverket.se/allemansratten

"Ingen allemansrätt på golfbanan
Allemansrätten gäller under förutsättning att man inte orsakar skada eller olägenheter. Därför kan man knappast hävda att allemansrätten gäller på en golfbana, åtminstone inte när spel pågår. Och inte på green (det finklippta området närmast hålet).

Där är gräsytan så pass känslig att det nog kan anses falla under lagens bestämmelse om olovlig väg. Även vintertid kan greenen
ta skada av skidåkning och gångtrafik, och avspärrningar måste respekteras. På banområden utanför green och tee (utslagsplats)
är det i allmänhet tillåtet att vara när det inte pågår spel."


2005-05-19 14:18:51


Stina Thelander     



Bra. Då ska jag också försöka följa naturvårdsverkets regler.
Och egentligen är det ju bra mycket trevligare att gå i skogen - om den finns kvar.

2005-05-19 22:23:29


Per Norberg     



”Samarbete istället för konfrontation” som Aimon skriver borde kanske vara samförstånd istället för konfrontation. Om ornitologen vistas på golfbanan skall han/hon vara medveten om den olägenheten det kan vara för golfaren att inte kunna slå ett slag innan ornitologen ställt sig på säkert område eller givit klartecken till golfaren. Jag tror att övervägande delen av golfarna inte skulle slå ett slag förrän ovanstående skett. Uppmärksammar ornitologen inte golfaren kan jag tänka mig att det kan bli ett och annat hårt ord om det blir fördröjning i spelet. Det är ju ändå på golfarens marker man befinner sig.
Liknelsen kan ju vara att ornitologerna samlas för att skåda en raritet. En oinvigd/omedveten person går precis där fågeln sitter. Hur glada skulle vi bli då? Hade någon sett vandraren skulle säkert vandraren blivit uppmärksammad på något sätt att han befunnit sig på olämpligt område.
Ornitologen bör lära sig lite av spelet. Kanske inte att slå en golfboll men hur en golfbana ser ut, var det finns ”säkra” område, om någon golfare ropar FORE (”FÅR”) vad innebär det mm. Man beträder golfbanorna på egen risk och bör därför vara lite insatt i ”spelet”.
Delsjö golfklubb har vandringsleder/stigar som går inom golfbanan.
Personligen tror jag inte de flesta golfarna spelar golf för att komma ut i naturen. Golf är en bra motionsform, en bra social verksamhet mm. Att man sedan får naturupplevelse är ett plus i kanten.
Jag själv brukar ha med mig kikaren om i fall att det dyker upp något intressant. På golfbanan brukar man komma fåglarna ganska nära. Det är härligt att se andparet som ligger jämte varandra och kopplar av. Man kommer kanske lite nära paret som tittar upp och konstaterar att det bara var en golfare. Sen borrar de ner sitt huvud igen och lägger sig till ro.
På golfklubben där jag är medlem i sattes det upp ca 100-150 fågelholkar för några år sedan. Ett Gröngölingspar har byggt bo i ett träd som står mitt i spelfältet. De störs inte av golfarna.
På Falsterbo golfklubb har jag för mig att golfarna och skådarna har samsats i många år.
Ring till Falsterbo Golfklubb 040-47 00 78. Be att få prata med intendenten eller klubbchefen (kan vara samma person) för att höra hur ”samförståndet” går ihop. OBS! alla behöver kanske inte ringa.

Jag önskar samtliga en trevlig helg.

Per Norberg

P.s samarbete kan det kanske bli den dag en golfbana anläggs med utgångspunkt från båda sidornas intresse.


2005-05-20 17:15:06


Jörgen Grahn     



Några ord om golfbanor i allmänhet och Hills golfbana
i synnerhet.

Vad allemansrätten säger spelar väldigt lite roll för de flesta,
eftersom man helt enkelt inte rör sej där man inte känner sej
välkommen. Lägg därtill risken att skadas när man inte vet
längs vilka linjer bollarna går.

Falsterbo är ett specialfall tror jag; allmänheten och fågelskådare
har korsat dom banorna sedan urminnes tider. Alla vet hur man
går för att komma ut till Nabben med minimal risk och konflikt.

Vad Hills golfbana beträffar väntar jag på att det ska komma upp
skyltar som visar var det är okej att röra sej. Jag kan inte tänka
mej att kommunen skulle ge tillstånd till banan utan att se till att
allmänheten kan röra sej mellan bostadsområdena och skogen.

2005-05-21 12:46:23


Stina Thelander     



På tal om holkar :Jo, GOF har ju genom åren sålt MASSOR av fågelholkar till just golfbanor. Så det gäller för ATLAS-inventerarna att vara uppe tidigare än GOLF-arna på just dessa ställen. Eller att golfarna rapporterar sina obsar med häckningskriterier.

Är det någon som känner någon som kan ge GOF gratis virke så kunde kanske någon annan snickra holkar för försäljning även till de i denna spalt så omtalade banorna. Det finns trots Hills och Gudruns framfart fortfarande ett och annat träd kvar.

2005-05-22 06:41:35


Stina Thelander     



På tal om kommunen: Läste ni i GP om de tre våtmarker Mölndal planerar? En norr om Sisjön, en vid Torrekullamotet (”mellan järnvägen och Kålleredsbäcken”) och en söder om Lindome, (vid pumpstationen i Ranntorp). Jag hade bara hört talas om den i Kållered. Ändå borde jag inte vara överraskad eftersom jag läst i Mölndals Miljömål, avsnitt ”Myllrande våtmarker” att man planerar att innan 2010 återskapa, restaurera eller nyskapa minst 10 våtmarker. Så det gäller att vi har ögonen öppna! En är nog redan klar; jag tror jag hittat den en bit från Sagsjöns armatur. Det är en liten damm, som kallas viltvatten.

I Mölndals miljömål står det också : ”Till 2005 har Rambomosse ett långsiktigt skydd”. Då får vi nog hjälpa kommunen. Skulle tro att man reviderat de orden med tanke på de alternativa förslagen till järnväg som planeras mot Borås.

Jag ska bli mera allert vad gäller Mölndal. GOF i övrigt kan nog skaffa in övriga miljöplaner. Kommunerna behöver säkert rätt mycket hjälp för att klara sina oerhört ambitiösa miljömål.

2005-05-22 06:45:51


Stina Thelander     



På tal om naturvård Väst så finns de ju något som kallas NATURA 2000. Just nu håller Länsstyrelserna på att skriva bevarandeplaner, som man gärna vill förankra. GOF får en hint om när bevarandeplanerna skrivits.
Det går att hitta länsstyreslsens text för Västra Götaland på
http://www.o.lst.se och vidare på naturvård och skyddade områden. Kungsbackas får man leta efter på n.lst. Bevarandeplanerna ska vara klara till augusti. Därefter ska dessa fyllas i allteftersom ”basinventeringen” är gjord. I det sammanhanget kan ATLAS-inventeringarna göra nytta.


2005-05-22 06:47:56


Stina Thelander     



..och nu ser jag ju att du skrev om GP för flera dar sen Lars-Erik.

Jag var och kollade vid nya klubbhuset idag. Mycket glest med golfare. Vi får ändå hoppas att golfbanan inte går i konkurs för isåfall finns det väl risk att kommunalskatten höjs för några skribenter i denna spalt? Bäst att kolla hur det hänger ihop!



2005-05-22 17:58:49


Jörgen Grahn     



Re: våtmarker i Mölndal och annorstädes.
Det är antagligen bra med dammar; mer insekter och så.
Samtidigt kan jag inte låta bli att lite surt notera att det
är väldigt enkelt och billigt att uppfylla miljömål genom
att skicka ut en grävskopa. Ofta grävs det i fuktiga
betesmarker som hade varit bättre - men oändligt mycket
dyrare - att restaurera.

Och öar i dammarna (som nämndes nånstans ovan) är
väl snarare ett smidigt sätt att bli av med schaktmassorna
än ett sätt att skapa skrattmåskolonier?

2005-05-22 19:34:32


Magnus Unger     



Håller med Jörgen lite grann här, hoppas att dom inte nöjer sig med att gräva dammar och sedan inte underhålla dem. Ofta blir dammarna intressanta de två första åren sedan växer hela skiten igen.

Se bara på Hökälla som till viss del får anses som ett misslyckat projekt (okej det är bättre nu än innan dammarna grävdes men det var betydligt mer intressant i början). De första åren fanns det fina kortbetade strandängar intill vattnet, nu är det relativt igenvuxet.

Pratade nån gång med en skådare som går där ofta och han sa nånting om att det berodde på att bonden inte släpper ut betesdjuren tillräckligt tidigt på säsongen, nån som vet mer här?

2005-05-24 08:33:52


Stina Thelander     



Saxar följande om våtmarker ur ett mail från kontktperson på länsstyrelsen:
"
Eftersom vi fick in en del ansökningar om våtmarksanläggande i år så vill
jag passa på att tipsa om en liten och lättfattlig skrift som Peter Feuerbach på Hushållningssällskapet i Halland skrivit. Den tar upp viktiga saker att tänka på innan man anlägger våtmarken - tex att utformningen är en förutsättning för skötseln, problem som kan uppstå då våtmarken väl har
anlagts samt den viktiga skötseln för att den inte ska växa igen.
Författaren har även givit ut en handbok för våtmarksbyggande. Ni som sysslat med dessa frågor tidigare vet säkert om detta men utifall att någon
sitter och funderar i dessa banor..

1. Peter Feuerbach: Anlagda våtmarker i jordbrukslandskapet - förbättringar
och skötsel (utgiven 2005)

2. Peter Feuerbach: Handbok för våtmarksbyggare - anläggning och skötsel
(utgiven 2000)


Mer information ges på http://www.hs.halland.net/index.htm under Våtmarker
och Handbok för våtm.byggare

Skrifterna går att beställa genom Hushållningssällskapet på tel 035-465 00
och kostar inga stora summor."



2005-06-07 21:13:29


Stina Thelander     



Har sett nedanstående på en web-sida. Dags för alla ASTRA-GOF-are att ge sig ut och leta tretåig hack!

Den 21 juni klockan 15.00 invigs det nya Pepparedsspåret. Det är ett samarbete mellan Mölndals Stad, Astra Zeneca och Astra Tech. Spåret är 2 kilometer långt och löper i en slinga längs med Pepparedsleden ner mot motorvägen, förbi Alveredsnäs och upp till Pepperedsgård.


Arbetet har pågått under året med att färdigställa ett lättillgängligt rekreations- och naturområde. Astra Zeneca och Astra Techs bedömer det som en friskvårdssatsning för sin personal. Enligt den föreslagna överenskommelsen så skall Astra Zeneca och Astra Tech stå för 700 000 kronor av den totala kostnaden på 1 300 000.

Slingan är på 2 kilometer och har informationsskyltar om natur, kultur och medicinalväxter samt platser för rekreation, vila eller redskapsträning.


2005-06-20 08:07:20


Jörgen Grahn     



Personligen är jag inte så förtjust i det dom har gjort med skogen O om Pepparedsleden. Snarare mycket illa berörd, i så hög grad att jag
försöker titta bort när jag cyklar förbi, och jag lär inte besöka området på många år.

Avverkningarna blev större, vägarna bredare och det påverkade området större än jag hade kunnat föreställa mej.

Det kanske är en nödvändig följd av den heliga tillväxten, men det känns som om naturen kring Mölndal har trängts tillbaka enormt bara de senaste åren. Jordbruksmarken blir industrimark (Fässberg och västerut), golfbana (Alveredsdalen) eller villaområden (Eklanda), skogen blir golfbana, motionsanläggningar eller villaområden (ö Balltorp).

Som sagt, det är min personliga åsikt.

2005-06-20 10:04:35


Peter Strandvik     



Så var det tomt igen!!!

På vatten!
I Tofta kile.
De nyanlagda golfbanorna, som skall invigas om 1 månad har vattnats ordentligt (med vatten från kilen??)

Nu återstår igen bara en liten vattensamling i V delen och en central djupare "kanal".
Trist, trist!

Jag skall kontakta länssyrelsen igen, men överenskommelsen m markägare är väl bara frivillig, o från vederbörandes sida, finns ju noll o intet intresse(el kunskap) att bevara evt naturvärden i området!

2005-07-28 09:58:42

 
Morgan Ohlson     



Aimon!

Jag tänker ofta på det där gamla skämtet om föreningar som
a) söker egna framsteg och driver frammåt
b) tittar på kunkurrenterna och kopierar
c) slött tittar upp och undrar om något hänt.

Fast "innegänget" har ju skaffat bättre båt till Nidingen.. och det är ju fint för "dom".

Visst händer det saker i GOF, men det gäller mest "dotterbolagsdelen". F.ö. kanske man borde inskaffa sådana "kuldynor" för att minska antalet sittsår.

M.v.h. till alla konstruktiva förslagsställare och andra som vågar vilja nått!

Morgan O.

2005-07-28 10:35:22



Svara på
detta inlägg