FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Övrigt 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Övrigt


Till
översikten
Efterlysning-Svartmes

Per Björkman     



Hallå skådarvänner!
Är det någon mer än jag som saknar dessa trevliga små liv i markerna nu?
Efter att ha gått min milrutt i södra Svartedalen slog det mej när jag renskrev protokollet, att jag helt saknade obsar av svartmes. Normalt kan jag höra 4-9 ex under en mils vandring i blandad terräng. Även -99 var det tomt i svartmesrutan.
Och när jag tänker efter var det lika tomt på Öland runt stugan i påskas, där det annars brukar höras flitiga "ti-tu"-läten!
Vi som förgäves gick varv efter varv i Klippans naturreservat och lyssnade efter tretåhack hörde ju i och för sig en och annan i vintras, men hur är det nu?
Är det någon som har en förklaring? Eller har jag kopplat på något slags svarmesfilter?
Ha det gott i försommaren!

2005-06-01 09:04:59


Peter Strandvik     



Hej Per!

Jo tyvärr minskar väl svartmesen, liksom talltitan
(inte tofsmesen dock!?)

Kanske pga av ändrad insektsfauna(?), Försurningsproblematik??

Ja det är många frågetecken.
I Svartedalen har jag i år hört den längre upp mot Lindesjön, Kroksjö-området.
Dessutom i Ytterby (Enerkullsområdet-Varbergsdammen)
Och i barrskogarna N om Nordre älv längre ut.

Atlaskartan lär väl ge några svar, men en popolations-täthetsuppskattning vore väl intressant från något/några områden??

Hur många skådare kan tänka sig att revirkartera en valfri
km2??
Blir det fler än 10, kan man nog kunna dra en del slutsatser!!

Hälsn Peter S

2005-06-01 11:16:13


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Jag har tidigare påpekat den förmodligen kraftiga nedgången för både talltita och svartmes och förslaget med flera revirkarteringar är strålande, tycker jag. Det jag undrar är om det i så fall finns jämförelsematerial att tillgå? I Pers fall med häckningsrutten finns ju säkert flera år att jämföra med, men hur är det i övrigt i området? Har man gjort lokala inventeringar förr om åren? Har rrk i regionerna något dokumenterat? Om någon har uppgifter särskilt från Partilleskogarna så är jag väldigt intresserad av att få ta del av dessa uppgifter. Må väl!

2005-06-01 14:57:53


Andreas Wållberg     



Jag inventerar några atlasrutor i nordöstra delen av Kungsbacka kommun och jag tycker inte att svartmesen är uppseendeväckande ovanlig. Jag har flera revir i varje 2.5x2.5 ruta. I detta område är svartmes något vanligare än tofsmes. Talltita är däremot närmast direkt sällsynt (totalt två obsar i år av talltita). Om svartmes eller tofsmes är vanligaste barrskogsmesen kan nog bero på om det är gran eller tall som dominerar. I mager tallskog finns det nog inte många svartmesar. Däremot kan det räcka med ett visst inslag av gran för att svartmesen skall finnas även i lövdominerad skog.

2005-06-01 17:12:21


Per Björkman     



Hej igen!
Jo jag tyckte nog också som Andreas att svartmesen inte var direkt ovanlig, och förra året hade jag till och med en framme vid fågelbord mitt inne i Brunnsbo. Mesantalet går väl också lite upp och ner trodde jag och fick stöd i "Fågelåret 2002" där Åke Lindström och Sören Svensson redogör för Svensk Fågeltaxering sid (5-17). Kurvan för svartmes under 90-talet följer fint mina egna milruttssiffror, med dipp 99-01 för att sedan öka 02. Enligt författarna är dock minskningen så kraftig som 62% under 90-talet, och störst kring storstäderna.
Men, "man bör dock vara medveten om att arten nästintill fördubblades under de 15 år som föregick denna period (93-02) och att arten nu är tillbaka ungefär på 1975 års nivå". (sid 12, Fågelåret 2002).
Var det inte ett stort utflöde av mesar i höstas? Kan det ytterligare ge förklaring?
Ha det gott!


2005-06-02 07:21:18

 
Christer H.C Johansson     



Hej!

Erfarenheten från Härryda, främst kring Bråtaskogen, Rambo mosse och Yxsjön är liksom Andreas att svartmes och tofsmes är betydligt vanligare än talltita som jag hört och sett vid ett fåtal tillfällen (3?) under våren och då har jag varit ute relativt mycket. Speciellt Bråtaområdet borde väl hysa fler talltitor?
Tycker liksom flera att en revirkartering borde inledas på några ställen med inriktning på dessa mesar + även kanske spettar som hörs under samma tidsperiod. Skulle gärna vara med på ett sådant initiativ. Lämpligt mitten av februari till mitten av april?

/Christer

2005-06-02 15:08:50



Svara på
detta inlägg