FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Upplevelser i fält 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Upplevelser i fält


Till
översikten
Grönbenad rörhöna

Pär Lydmark     



God kväll! Tänkte bara skaka liv i det här forumet lite med en liten härlig historia som utspelade sig i Slottsskogen idag:

När jag passerade Lilla dammen på morgonen satt en äldre dam (70K+) på en av parkbänkarna och kastade mat till fåglarna. Två meter därifrån stod en ad rörhöna på gräset och tittade intresserat ditåt. Precis när jag gick förbi mellan hönan och damen frågade hon: "Vet du vad det där är för fågel?". Jag pekade på rörhönan och frågade om det var den hon menade, och svarade sedan att det var en rörhöna. "Nja", svarade hon då och la med eftertryck till "Grönbenad rörhöna heter den, jag matar den varje dag, den äter direkt ur handen"...

Jag hade snudd på svårt att hålla mig för skratt, men det gick bra. En upplyftande start på dagen i alla fall. Alltid skönt att efter alla dessa år av skådande äntligen få veta att arten egentligen heter grönbenad rörhöna. Eller är det möjligen en ny art som taxonomikommittén splittat ut från vanlig rörhöna inatt utan att jag märkt det? ;)

2005-08-11 21:57:50


Björn Dellming     



Visst är det skönt när man möter folk som har stenkoll på fågellivet i sitt närområde! :)
Förra månaden satt jag och min hund och plåtade skrattmåsar uppe vid svarte mosse i Biskopsgården då det kommer förbi en man med stadig kagge och slö underläpp. Han frågade på bruten norrlandsdialekt (eventuellt lite finsk antoning) om jag satt och filmade. Jag berättade om Kustfototävlingen och att skrattmås var månadens art. Han var inte så intresserad av just tävlingen men förstod att jag var fågelintresserad och blev då mycket ivrig att berätta allt han visste om Svarte mosse och alla fåglarna där. Det började lite lugnt med att han förevisade mig häckfåglar såsom sothöna, knipa och gräsand...
Samtalet rullade på och jag fick veta att han "jobbat" mycket med Tommy Järås förr om åren och att han sett en hel del skoj vid denna vattenpölen på hisingen... "Ängshöken drar ju över ibland.. fast inte så ofta. Då ser man ju Svarttärnan lite oftare". Då vaknade jag till. Va!? Svärttärna och Ängshök här? Har du putsat kikaren frågade jag. Nej kikare behöver jag inte, de kommer alltid så nära ändå så jag ser ju vad det är, svarade gubben. Jag kvävde effektivt ett skratt, och frågade om det var något mer roligt som han sett under åren. "Tja.. , liran var ju kul. Sen så har jag haft stormsvalan här också.. och Sångsvan med ungar.... och salskrakarna... och stjärtänderna... rostsvala." Rostgumpsvala rättade jag honom, och påpekade också att inlandsfynd av liror och stormsvalor är hysterisk sällsynt! Han svarade då att han har fått flera diplom för upptäckter av ovanliga fåglar i just svarte mosse och verkade inte alls bekymrad över det. Sen var han tyst en stund och frågade hur man egentligen ser skillnad på fiskmåsarna och gråtrutarna. Vid det här laget höll jag på å explodera av skratt! Jag förklarade skillnaden och återgick till att plåta skrattmåsarna. Då säger han, "Ja, skräntärnorna är allt bra fina dom...". Ursäkta? Svarade jag. Skrattmåsarna menar du väl? "Ja, skrattmås eller skräntärna. Det står i "guiden", sa gubben, varpå han drog ett citat ur "Guiden" som då skulle mena att skräntärna och skrattmås var samma art. Jag försökte förklara att måsar och tärnor inte var samma typ av fåglar på samma sätt som att måsar och trutar inte riktigt är samma sort. Han vägrade dock att gå med på det och stod på sig, med "beviset" att det skräniga lätet är det som avgör artbestämningen. Jag nickade instämmande och sa, "Mmmm... så måste det nog vara". Sen tog jag hunden och traskade hemåt med ett stort leende över hela ansiktet. Oförglömligt och obetalbart! :)

2005-08-12 14:32:57


Pär Lydmark     



Ha ha, det var det roligaste jag har läst på länge! Diplom för upptäckter, det skräniga lätet avgör artbestämningen... jag har svårt att sitta kvar på stolen nu :D

Förresten Björn, jag visste inte att din hund kunde plåta. Har den ställt upp i KustFoto någon gång under pseudonym, eller varför får man aldrig se bilderna den tar? ;)

2005-08-12 14:56:31


Lennart Falk     



Det var kanske inte så tokigt med grönbenad rörhöna. Ett äldre namn på fågeln är grönfotad sumphöna, och chloropus i det vetenskapliga namnet betyder ju också grönfotad. Vad som sedan kallas fot och ben på en fågel, det kan man ju lätt missta sig på!

2005-08-12 15:55:47


Björn Dellming     



Hehe, njae, han ställer varken upp framför eller bakom kameran. Jag har dresserat honom till att anfalla fåglar från sidan för att få schyssta uppflogsbilder i profil ;)

Häftigt med den grönfotade sumphönan. Tanten kanske var med på den tiden som namnet fanns i tryckpressarna?

*OBS* Om någon blev orolig över min hunds härjningar bland fåglarna så var det alltså bara ett skämt. Han brukar sitta och sura i bilen när jag är ute och klafsar runt i sumpmarkerna :)

2005-08-13 01:08:22


Kristoffer Nilsson     



Ja, det är kul med fågelnamn i förändring. Ibland blir ju inte namnen bättre efter namnbyten (ex gulsångare till härmsångare), tycker jag. Själv stötte jag på en man på Öland för en del år sedan som benämnde ängshöken som mindre kärrhök. Underbart, tycker jag, och många kallar ju fortfarande tornseglaren för tornsvala. Må väl!

2005-08-13 12:07:43


Peder Kinberg     



Har efter fyra veckors uppehåll kommit över en dator på Skanörs bibliotek. Roligt att åter komma i kontakt med kustobsar!
Apropå det där med namn:
Min numera avlidne svärfar rapporterade en gång att han sett ringgås i omgivningarna. Vet ni vilken art han menade?
--- Tornsvalor, gulsångare (och maskrosor) är för alltid inpräntade i min värld...

2005-08-13 13:47:30


Lennart Falk     



Det norska namnet på prutgås är ringgås. Det kan väl kanske syfta på halsteckningen, även om den inte är en riktig ring.

2005-08-13 15:33:51


Matserik Eriksson     



Sven Nilsson kallade rörhönan för Grönfotad sumphöna redan i sin Skandinavisk Fauna på 1800-talet så damen var väl inte så fel ute egentligen.

2005-08-22 11:28:41


Pär Lydmark     



Nej, så fel ute var hon inte. Och den har ju som sagt gröna ben. Det var mer sättet hon sa det på som fick mig att skratta till :) Hon hade nog inte väntat sig att dagens slappa ungdom skulle ha en aning om att det var en rörhöna som stod där på gräset. Om jag nu fortfarande kan kalla mig ungdom...

2005-08-22 11:56:21


Peder Kinberg     



Lennart, med ringgås menade han Gravand.

2005-08-25 14:56:36


Nils Abrahamsson     



Ja så kallas den uppe i norra Bohuslän oxå! I varje fall av folk på Ramsö, där där Ökentrumparna brukar hålla till ni vet ;)))

2005-08-28 19:55:46

 
pia nyström     



Visst kan jag lägga till lite folkliv: I ett område där fyllon ligger avdäckade, Backaplan, såg jag ett par rörhönor.

De vippade på stjärtfjädrarna och var supercoola!

2005-10-16 00:20:47



Svara på
detta inlägg