FORUM 
» Senaste inläggen
» Översikt

» Föreningsfrågor (84)
» Kustobsar (80)
» Svalan (76)
» Lokaler (179)
» Utrustning (71)
» Atlasinventeringen (38)
» Fågelskydd (55)
» Torslandaviken (25)
» Rapportering/RRK (49)
» Fältbestämning (189)
» Observationer (291)
» Foto (49)
» Kustfoto (51)
» Upplevelser i fält (78)
» Köp & Sälj (349)
» Samåkning (34)
» Övrigt (631)

     LOGGA IN 
För att göra inlägg i forumet måste du logga in. Eftersom forumet drivs i samarbete med Kustobsar, är det Kustobsars användaruppgifter som gäller.
ANVÄNDARNAMN

LÖSENORD

» Ny användare
     Observationer 


Direkt till
senaste svaret


Visa fler trådar
under Observationer


Till
översikten
Ortolanexplosionen vid Grötvik

Pär Lydmark     



Hej!

Får börja med att gratulera er som stod vid Grötvik i morse till en helt sjuk utdelning på ortolanfronten! Det måste ha varit riktigt häftigt. Några liknande siffror har jag aldrig hört talas om från Västkusten, och inte annars heller för den delen. Årssummorna av ortolaner vid Falsterbo de senaste åren ser t.ex. väldigt bleka ut om man jämför med Grötvik idag:

2005: 0 ex (t.o.m. igår)
2004: 31 ex
2003: 9 ex
2002: 11 ex
2001: 30 ex

Detta är alltså årssummor! Knäckta vid Grötvik på en enda dag. Jämför man med siffror från Grötvik tidigare år (inlagda på Kustobsar) har Grötvik visserligen även tidigare slagit Falsterbos årssummor, men inte på en dag. Högsta siffran sedan år 2000 som fanns inlagd var 12 ex den 24/8-2002. Med andra ord nästan samma datum som idag. Intressant att notera är att vid detta tillfälle (24/8-02) angavs följande kommentar i anslutning till obsen:

"Vid fångstförsök med hjälp av bandspelare lockades sammanlagt 12 ex ner till nätområdet, men tyvärr fastnade inga i näten."

Var det möjligen så att samma sak utfördes idag, eller var det bara en helt grym sträckdag?

2005-08-23 14:14:26


Kristoffer Nilsson     



Verkligen fantastiska summor från Grötvik. Man har ju även imponerats av antalet trädpiplärkor de senaste dagarna.

Eftersom dessa uppgifter om trädpiplärkor avser uppskattningar av antalet så vore det kul att få ta del av vilka räkningsmetoder som används vid Grötvik. Må väl!

2005-08-23 16:22:01


Benny Holmqvist     



Jag Benny Holmqvist ingår i grötviks ringmärkning. Först skall jag säja att i vårt ringmärknings projekt i grötvik har vi tillstånd att fånga med hjälp av bandspelare på projektarter (ortolansparv, trädpiplärka, trädlärka och järnsparv) Igår 23/8 så hade vi bestämt att för första gången någonsin prova ortolansparvssång eller något annat läte utan att ringmärkning bedrevs i dungen. (Vi saknade tyvärr ringmärkare igår). Detta gjorde jag i egenskap av sträckbevakare. Jag anlände kl. 06:30 och då hade man utan bandare redan räknat 8st ortolansparvar från 05:50. Vi körde sedan med bandare fram till 09.00 och fick ihop 24 ortolansparvar till. Av dessa så gick ett flertal ner med bandarens hjälp en kort stund i buskar och på marken och kollade läget innan de fortsatte (fina obsar!). De kom oftast 2-4 stycken åt gången. Bandaren hjälper för fåglarna lockar flitigare och man kan räkna hur många de vekligen är. Utan bandare så kanske man tror att det bara är en ortolansparv när det oftast är en liten flock. Man kan ju spekulera i hur många som egentligen kom de första 40 minuterna när man räknade till 8st utan bandare.


2005-08-24 10:23:16


Benny Holmqvist     



Räkningsmetoden på trädpiplärka (och alla andra vanliga arter) är rena uppskattningar och kanske dåliga sådana, exempelvis i lördags när det vi skrev att det sträckte ca 5000 trädpiplärkor så tyckte vi som ringmärkte i dungen att sträcket lugnade sig efter kl. 08:00 och gjorde en räkning och hade då 100 trädpiplärkor i minuten. (Räkna ihop vad det blir på bara exempelvis 2.5 timmar). Det kanske just de minuterarna var lite extra vad vet jag. När vi slutade vid 10:00 så sträckte det fortfarande 1-10 i minuten. Dagen efter så uppskattade vi att det sträckte 3000 eftersom det inte sträckte lika mycket som dagen innan. Värt att notera är att när vi ibland jämför uppskattade siffror av som nu trädpiplärka, gulärla eller exempelvis ladusvala, hussvala, ängspiplärka eller senare järnsparv, bo/bergfink med de siffror som vi i verkligheten får om vi ger oss på att räkna någon gång de vanligare arterna så blir det i stort sett alltid mycket mer när man räknar. Kom gärna ner och hälsa på en dag med lite moln när det är ost-sydost vind från mitten av september och en bit in i oktober. Då kan minuträkningarna ibland bli 2500-5000 eller någon gång ännu mer.


2005-08-24 10:23:32


Benny Holmqvist     



Tyvärr så har vi inte bevakning alla dagar när vinden kommer från ostsektorn i grötvik likt Falsterbo med Nils K i spetsen men en snabbsökning på grötvik gav några resultat tagna ur kustobsar från tidigare åren 2000-04.......
Trädpiplärka 4200 ex mot SO Grötvik, Söndrum 16/8-01
Trädpiplärka 6800 ex mot SO Grötvik, Söndrum 19/8- 01
Trädpiplärka 2000 ex mot SO Grötvik, Söndrum 26/8-01
Trädpiplärka 3800 ex mot SO Grötvik, Söndrum 29/8-01 [Hl] (Halmstadssvararen)
Bofink Fringilla coelebs (Common Chaffinch)
Minst 870 000 ex mot S Grötvik, Halmstad 30/9-00 [Hl] (Västkustsvararen)
kommentar: Fantastisk siffra! Troligtvis gick det över en miljon totalt, då sträcket vek av österut och inte kunde följas mot slutet. Max-hast: 5000/min. Dubbeltrast Turdus viscivorus (Mistle Thrush)
581 ex str Grötvik, Söndrum 6/10-02 tid: 07:00-13:00
kommentar: Enligt Anders Wirdheim fortsatte sträcket av dubbeltrast hela em och ytterligare några hundra ex torde ha passerat.
Bofink Ca 550000 ex mot SO Grötvik, Söndrum 6/10-01
Kaja 17500 ex mot S Grötvik, Söndrum 18/10-01
Grönsiska Ca 30000 ex mot S Grötvik, Söndrum 26/9-03

Även rovfåglar kan bli stora siffror på och mitten av nittiotalet så sträckte det på två dagar efter varann 2800+3200 ormvråkar

2005-08-24 11:18:49


Magnus Unger     



Verkar vara en väldigt trevlig lokal, har tyvärr aldrig varit där och testat själv.

Min personliga åsikt är att det inte fungerar att räkna endast en minut och sedan multiplicera för att sedan räkna ut en siffra för en eller flera timmar framöver. Har själv testat detta på framförallt sjö/havsfåglar och tycker det kan bli väldigt stora felmarginaler. Det räcker ju med en stor flock under den minuten för att få en alldeles för hög siffra.

Man bör räkna minst 5 minuter och räkna om minst varje timma, skall man endast räkna en minut borde man räkna om flera gånger i timman för att få en någorlunda korrekt siffra.

Möjligt att det inte är lika stort problem vid Grötvik som här i Göteborg där vi har extremt låga sträcksiffror i jämförelse med Grötvik. Men här i Göteborg tycker jag att småfågelsträckets intensivitet ändras hela tiden, det kan bero på väder och vindväxlingar men även att fåglarna kanske gärna flyger i grupper som har lite "koll" på varandra. Och skulle man här räkna en minut så skulle det kunna slumpa sig att det blir mer eller lika mycket som man kanske i snitt skulle se på 10-20 minuter, då kan man ju förstå hur fel det kan bli.

2005-08-24 15:26:48


Benny Holmqvist     



Jag skall klargöra för alla att det bara är arterna som jag nämnde ovan (trädpiplärka, gulärla, järnsparv, bo/bergfink, svalorna och ibland tornseglare.ängspiplärka och sädesärla)
samt ibland någon annan som det görs uppskattningar på när de sträcker som bäst. Detta är en egen uppfattning efter 15 höstar i grötvik. Man bryr sig inte om det exakta antalet av dessa i grötvik om man vill hinna med det andra som passerar. Det händer ändå ibland när det inte sträcker bra av dessa arter att de räknas noga. De andra arterna kaja, ringduva grönsiska, blåmes björktrast m.m. som kan få siffror på 10000-tals är noga räknade och givetvis alla arter med färre antal ännu mer exakta. Jag skall försöka få till några räkningar varje dag likt de Magnus nämnd och hoppas de siffrorna kommer att kännas mer rättvissande för oss. Notering! hade vi enligt mitt exempel i tidigare inlägg på trädpiplärkor den 21/8 gångat in alla de(100st) med 180 minutrar (06:00-09:00) hade det blivit mycket mer därför är det som jag säjer en uppskattning och en grov sådan. Men nästan i alla fall en grov underskattning medvetet eftersom man inte vill ha glädjesiffror.

2005-08-24 17:30:39


Kristoffer Nilsson     



Hej,

Tack för gott svar från Grötvik. För egen del har jag dock lite svårt att förstå hur man kan räkna i en minut och sedan utgå från att det är samma sträckintensitet under alla de 180 minuter som nämns som exempel ovan. Är sträcket verkligen lika intensivt hela tiden i Grötvik? Och är inte en minut väldigt kort tid för att överhuvud taget kunna göra en någorlunda jämn och rättvis prognos? Man bör väl rimligen räkna i fler intervall under en tretimmarsperiod för att åtminstone hamna någonstans i närheten av någon relevant siffra, eller? Må väl!

2005-08-24 17:42:29


Halmstadssvararen     



Hej !

Jag orkar ej fixa eget lösenord därav detta konstiga användarnamn. Jag har sträckskådat i Grötvik sedan 1976 och ofta fått höra att jag underskattar sträcksiffrorna när jag räknar vissa talrika arter, tex, bofink, trädpip, ängspip, mm. Arter som är mindre talrika räknas naturligtvis individvis. Jag fortsätter dock att minuträkna de talrikaste arterna, det är troligtvis ganska noggranna siffror, eftersom jag har följt samma mönster under nästan 30 år så får jag en indikation på ökningar resp, minskningar av vissa arter. Det går till på följande sätt : Jag räknar antalet ex under 1 min var 15-20 min eller vid märkbara förändringar i fågelflödet. Vid sammanräkning av totalsumma brukar jag avrunda nedåt. Jag har även testat detta system i Falsterbo och fått väldigt lika resultat med deras sträckräknare. Med andra ord så är det mer noggrant räknat än vad ovanstående inlägg utgår ifrån. Det kan låta mkt ibland med så stora sträcksiffror, men jag har jämfört med sträcksiffror ifrån Suseåns mynning någon mil norrut utmed kusten och vi ligger ganska likt till förhållandevis. Tittar vi på en karta ser vi att Grötvik blir en "flaskhals" vid vindar ifrån ostsektorn. Endast vid ost till sydostvindar är det bra sträck i Grötvik, då fångas alla fåglar utmed västkusten upp av Laholmsbuktens vatten, just där Grötvik ligger. Som redan sagt i inlägg ovan så är ni alla välkommna ner till oss för en oförglömlig upplevelse med mängder av sydsträckande fåglar, jag tvekar ej att påstå att Grötvik under vissa förhållande är västkustens svar på Falsterbo, men välj en dag med ostvindar!

Mvh PG Utterfors

2005-08-24 20:16:57


Kristoffer Nilsson     



Hej igen,

Det låter som en rimlig metod. Har du provat att räkna exempelvis i femminutersintervall per halvtimme någon gång och jämfört skillnaden (om det blir någon skillnad, dvs)?

Tack för detta klargörande och grattis till er tillgång till en fantastisk sträcklokal. För egen del har jag det lite lättare med räknandet här i Gbg då fågelmängden oftast är tämligen begränsad... :( När det gäller SO-vindar så är det ju den vindriktning som också är klart bäst vid Smithska udden.

Man får väl helt enkelt svänga förbi Grötvik någon gång. Tack för inbjudan och lycka till även framöver.

2005-08-24 20:46:15


Benny Holmqvist     



Till Kristoffer och alla andra. Om jag använt 100 fåglar gånger 180 minuter hade det blivit 18000 fåglar (så mycket var det inte). Vi rapporterade endast 5000 den dagen så vi utgick inte alls från att intensiteten var lika i 180 minuter utan kunde bara konstatera efter vi räknat att det "oftast" borde varit mer än 100 fåglar i minuten de 120 minutrarna som sträcket varit igång innan vi räknade kl. 08:00 eftersom vi såg att det avtagit i luften och var glesare mellan fåglarna vid den period som vi räknade än innan. Efter detta så avtog sträcket rätt snabbt för att vid kl. 09:00 inte sträcka alls mycket fågel i förhållande och när vi tagit ner näten kl.10:00 sträckte det uppskattningvis endast 1-10 fåglar i minuten. Jag lovar att 5000 inte var några glädjesiffror även om jag inte ängnade någon tid till att räkna trädpip enligt alla konstens regler utan siffrorna är missvisande i underkant. Jag/vi som ringmärkte inne i dungen räknade bara det som skilde sig från trädpip och gulärla i läte och flyckt medans vi skötte sysslorna i ringmärkningen. När PG Utterfors sedan på måndagen rapporterade 12000 var det ju en riktig räkningsmetod som han klargjort här oven även om det inte var med 5 minuters perioder som ni efterfrågar. Men som sagt när jag nästa gång tar mig tid att räkna "di vanliga" så skall jag prova 5 minutaren. Det kanske skall tas fram en standard så att alla siffror som rapporteras offentligt kommer från samma metod. Det kanske redan finns en sådan???...............................................

2005-08-25 08:13:24


Magnus Unger     



Mycket intressant att höra vad folk använder för olika metoder. Bra klargöranden från PG och Benny, både jag och Kristoffer fick nog allt om bakfoten när du nämde minuträkningar och gånger med flera timmar. Låter som om PG:s metod borde kunna ge en bra bild av verkligheten eftersom han räknar om flera gånger i timman samt vid ändringar av flödet.

Kanske kan det dock bli ännu mer jämnt med 5 minuters intervall, men jag kan tänka mig att det kan vara svårt på en lokal där det sträcker så mycket individer, man hade ju inte hunnit göra något annat än att räkna. Och man vill ju faktiskt även njuta av fåglarna och inte bara räkna och skriva :)

2005-08-25 14:20:08


Benny Holmqvist     



Hej jag tänkte bara nämna att vi nu dragit igång nere i Grötvik för denna höst och det har börjat väldigt bra.
Kommunen har i år röjt upp hela udden där ringmärkningen och sträckskådningen bedrivs. Detta har man gjort med bland annat ringmärkarnas hjälp där vi fått bestämma och peka ut vilka buskar och träd vi vill ha kvar samt hur höga de skulle vara. Det finns bara i stort sett bara små Tall och Enebuskar kvar på resterande delen av udden som inte är i ringmärkardungen. Man har även sagt att detta röjningsarbete skall göras i framtiden med några års mellanrum.
Resultatet på fågelfronten har visat sig direkt med fler "rekord" redan. Idag 11/8 ringmärktes 260 fåglar (dags rekord) varav 173 trädpiplärka (1300 sträckandes), 3 gräshoppsångare, 8 sävsångare, 17 rörsångare, 14 trädgårdssångare och en hel del annat smått och gott.
Innan i veckan har vi fått en ung rosenfink, 1 gräshoppsångare samt en del kärrsångare som det mest spännande.
Sträcket har inte riktigt kommit igång men ett par dagar med någorlunda kontroll av sträcket har det varit. Resultatet av det mest spännande kan ni se i observationerna. Välkomna på ett besök i ostvinden i höst

2006-08-11 13:29:22


Benny Holmqvist     



Eftersom det inte bedrevs någon ringmärkning i Grötvik idag 12/8 så beslöt jag Benny Holmqvist och Göran Snygg oss istället för att räkna Trädpiplärkor så noggrant som möjligt. Vi gick igenom flock för flock och bör inte ha missat så många. Det gick ett litet stråk en bit för lång innanför oss och vi hade inte möjligheten att räkna dessa för då hade vi missat för mycket av de som kom över oss. I siffrorna finns säkert en och annan gulärla som räknats som trädpip och vise versa men felmarginalen är obetydlig. Det var hyfsade vindar för lokalen och även om det är inte är riktigt ännu de har sin sträcktopp så var det kul att räkna allt då jag inte varit med om att göra det tidigare. Då har vi ju som sagts innan bara uppskattat antalen. Jag kan nämna att det är väldigt jobbigt att hela tiden spana högt efter småfåglar som går glest och vi har inte legat på latsidan idag det lovar jag.
De första piplärkorna kom exakt kl 05.45 och vi räknade sedan hela timmar innan vi summerade. Vi höll även koll på gulärlorna så gott det gick.
05:45-06:45 Trädpiplärka 928, gulärla 173
06:45-07-45 Trädpiplärka 2161, gulärla 66
07:45-08:45 Trädpiplärka 1961, gulärla 53
08:45-09:05=20 min Trädpiplärka 235 gulärla 37 då avbröt vi räkningen för att vi inte orkade mer och att sträcket hade avtagit rejält.
Totalsumman för morgonen blev för trädpiplärka 5285 och gulärla 329.
Idag hade vi också 2 ortolansparvar kl 07:20 (utan bandare)
Benny

2006-08-12 10:46:56

 
Chrille Gullander     



Idag förekom ingen ringmärkning vid Grötvik. Jag och Johannes Wagner beslöt oss för att räkna sträck. Sträcket dominerades klart av trädpiplärka och gulärla. Den förstnämnda sträckte det av så gott som hela tiden med några enstaka pauser på någon minut. Under tiden 05:15-07:35, 2h och 20 min testade jag vid några tillfällen att varje timme räkna antalet sträckande trädpiplärkor i minuten. Jag fick det då till ca 50 individer varje gång. Det ska sägas att många fåglar drar högt upp också som är omöjliga att räkna vilket jag tycker gör den här räkningsmetoden relativt tillförlitlig eftersom man ibland kanske har 40 en minut och någon annan minut 70 osv. Jag förvånades över de låga antalen trädpiplärkor på andra lokaler längs västkusten idag vad nu det kan bero på? När vi lämnade lokalen sträckte det fortfarande bra med trädpiplärkor. Siffrorna är ju bara från strax över 2 timmar så den hade potential att bli ännu högre givetvis. Imorgon kommer det att vara ringmärkning i Grötvik, i tisdags ringmärktes så mycket som 311 trädpiplärkor. Imorgon lär det förhoppningsvis vara optimala förhållanden och då kanske med ännu högre siffror av trädpiplärka på både sträck och i näten. Christopher

2006-08-17 16:03:05



Svara på
detta inlägg